5 pesanan teratas Grab oleh penduduk Malaysia bagi tahun 2022 | DagangNews Skip to main content

5 pesanan teratas Grab oleh penduduk Malaysia bagi tahun 2022

Oleh JOHARDY IBRAHIM

JIKA ada satu perkara yang menyatukan rakyat Malaysia bersama-sama, ia adalah kecintaan kita yang tidak putus-putus terhadap makanan dan kebanggaan yang kita ambil dalam menciptanya.

 

Kita secara kolektif membenci ‘rendang rangup’ dan persoalan ‘makan mana nanti?’ sudah sinonim dengan semangat Malaysia. Tidak hairanlah Malaysia telah digelar oleh ramai orang sebagai syurga penggemar makanan di Asia Tenggara.

 

Berikut ialah 5 pesanan Teratas yang mencuri tumpuan di Grab pada tahun 2022, menurut The Grab Food & Grocery Trends Report 2022, dengan beberapa restoran bertaraf tinggi (diundi oleh ANDA!) disertakan supaya anda tahu ke mana hendak pergi seterusnya untuk memuaskan keinginan anda:



 

grab

 


1. Tiada yang lebih sedap daripada masakan di rumah

Makanan ruji tempatan kegemaran rakyat Malaysia seperti ayam goreng yang rangup sempurna, nasi goreng yang serba boleh, dan roti canai yang gebu kekal menjadi kegemaran ramai dengan hampir 2,000 pinggan dijual setiap jam. Anggap rumah adalah tempat makanan yang enak!

 

Manjakan diri dengan yang terbaik yang Malaysia tawarkan dengan memesan dari Restoran Village Park dan Kanna Curry House.
 

2. Tahun ini adalah tahun makanan Korea

Untuk tahun kedua berturut-turut, masakan Korea terus menjadi masakan kedua paling dicari di GrabFood, selepas Vegetarian. Berperisa berani dan berempah yang meriah, pesanan snek seperti tteokbokki, corndog dan kimbap meningkat 4x ganda berbanding tahun sebelumnya.


 

grab

 


Bercadang untuk menonton K-Drama kegemaran anda hujung minggu ini? Rasa hangat dan selesa dengan hidangan Korea kegemaran anda dari K Fry Urban Korean atau Sopoong.

 
3. Kalori rendah

Terdapat lebih banyak pilihan tanpa daging daripada sekadar mangkuk buddha dan tempe. Kira-kira 90% rakyat Malaysia mengatakan bahawa mereka mengambil sekurang-kurangnya satu hidangan sihat setiap 2 hingga 3 hari, dan hampir 1 dalam 2 pengguna mencuba alternatif berasaskan tumbuhan dalam tempoh 6 bulan yang lalu.

 

Tidak hairanlah permintaan untuk makanan sihat di GrabFood telah meningkat 5 kali ganda, dan jualan kesihatan dan kesejahteraan meningkat 4 kali ganda di GrabMart.


 

grab

 


Jika anda bercadang untuk menambah lebih banyak pilihan mesra sayur-sayuran ke dalam diet anda tetapi menghadapi masalah mencarinya, bertenang dan pesan alternatif anda yang lebih sihat daripada Tasty Chapathi atau LeFood.
 

4. Kopi, teh atau lebih teh?

Teh dan teh buih dipesan lebih kurang 3X ganda daripada kopi. Dengan pelbagai menu untuk dipilih dan perisa untuk dihirup, tidak hairanlah mereka popular dan atas sebab yang kukuh! Jika susu bukan secawan teh anda (kejap, kejap), pilih daripada pilihan teh buah-buahan yang boleh anda suai mengikut citarasa anda!

 

Berasa mencabar? Dapatkan yang terbaik dari kedua-dua dunia daripada Chun Yang Tea atau Chatto untuk menghilangkan dahaga itu.


 

grab

 


5. Kecintaan rakyat Malaysia terhadap ayam goreng

Setiap hari, rakyat Malaysia makan lebih 20,000 pinggan ayam goreng, dan itu tidak termasuk ayam goreng yang terdapat dalam nasi lemak atau ayam penyet anda. Ia sangat baik dengan sendirinya, rakyat Malaysia menjadikannya sebagai makanan yang selesa!

 

Langkau beratur dan pesan ayam goreng Mekdi kegemaran anda dari McDonalds di GrabFood.

 

6. Kerumitan parkir bermula, barangan runcit dihantar ke rumah

Membeli-belah hasil segar di GrabMart semakin popular. Kerana mari kita berterus-terang, membeli-belah runcit kadangkala boleh menjadi tugas berat dan memakan masa.

 

Malah, tinjauan kami menunjukkan bahawa lima daripada 10 teratas barang GrabMart yang paling banyak dipesan adalah hasil segar, termasuk sayur-sayuran, ayam, buah-buahan, telur dan udang.


 

grab

 


Elakkan beratur yang menyusahkan dan dapatkan barangan runcit dan keperluan anda dihantar dari Jaya Grocer.

 

Dari restoran ke kafe, makanan jalanan ke pusat penjaja, rakyat Malaysia pasti tahu di mana permata tersembunyi itu. Tengah fikir nak makan apa lepas ni? Merancang untuk pesta menonton Piala Dunia lewat petang bersama rakan-rakan? Mengadakan perhimpunan akhir tahun?

 

Pesan hidangan seterusnya dari GrabFood atau GrabMart dan tinggalkan beban berat, sambil anda duduk dan berehat dalam keselesaan rumah anda sendiri. - DagangNews.com