Generasi Milenium dan Gen Z Muslim di Asia Tenggara pacu pertumbuhan perbankan Islam - kajian Mambu | DagangNews Skip to main content

Generasi Milenium dan Gen Z Muslim di Asia Tenggara pacu pertumbuhan perbankan Islam - kajian Mambu

77% rakyat Malaysia dan 65% milenium Indonesia dan Muslim Gen Z menggunakan perbankan Islam dalam beberapa kapasiti

PENYELIDIKAN baharu platform perbankan awan SaaS terkemuka, Mambu, mendedahkan umat Islam milenium dan Gen Z di Asia Tenggara bersemangat penuh mengguna pakai perbankan Islam.

 

Sebanyak 77% daripada pengguna Malaysia dan 65% pengguna Indonesia ditinjau menggunakan perbankan Islam bersama-sama perbankan tradisional, berbanding dengan 31% milenium dan Gen Z Muslim di seluruh dunia.

 

Penyelidikan itu mengenal pasti Malaysia juga mempunyai kadar tindak balas tertinggi bagi pengguna yang menggunakan perbankan Islam semata-mata, iaitu 42%, berbanding hanya lebih suku (26%) responden global.

 

Di seluruh wilayah, 85% pengguna yang tidak menggunakan perbankan Islam pada masa ini ingin, dengan statistik ini meningkat kepada 92% di Indonesia.

 

 

 

Colin Kum
                          Colin Kum

 

 

Pengarah Jualan Pasaran di Mambu Asia Pasifik, Colin Kum berkata, Asia Pasifik mewakili sekitar 25% daripada pasaran kewangan Islam global, dengan Malaysia merupakan pendahulu yang jelas di rantau ini.

 

"Penyelidikan ini menyerlahkan minat yang semakin meningkat daripada pengguna terhadap perbankan Islam, dan menjelaskan peluang yang dimiliki oleh bank untuk menerima produk dan perkhidmatan patuh Syariah bagi memberi perkhidmatan kepada pasaran baharu dan sedia ada.

 

"Tumpuan berterusan pada teknologi juga penting bagi bank, dengan 92% responden menyatakan kepentingan penyedia kewangan Islam mereka menawarkan pilihan perbankan dalam talian,” ujar beliau.

 

Penyelidikan Mambu - pertama kali dimulakan pada 2021, dan sekali lagi pada 2024 - meninjau lebih 1,500 orang Islam berumur 16 - 40 tahun di seluruh UK, Afrika Selatan, UAE, Arab Saudi, Malaysia dan Indonesia, dengan keputusan disusun dalam laporan bertajuk 'Kepercayaan & Perniagaan: Bentuk Kewangan Islam 2024'.

 

Laporan itu menyerlahkan penguasaan perbankan Islam Malaysia, mengenal pasti umat Islam milenium dan Gen Z di Malaysia mempunyai kesedaran yang lebih tinggi tentang rangkaian perkhidmatan perbankan Islam (65% di Malaysia berbanding 53% di seluruh dunia).

 

Pengguna Malaysia juga meletakkan nilai yang sangat tinggi pada penjajaran agama, dengan 91% mengatakan adalah penting bank mereka sejajar dengan kepercayaan agama mereka (berbanding dengan 83% di seluruh dunia), dan lebih berkemungkinan daripada pengguna di kawasan lain mahukan seluruh bank mereka patuh Syariah, bukan hanya produk yang mereka gunakan (74% di Malaysia, berbanding 59% di seluruh dunia).

 

Indonesia agak ketinggalan

Indonesia - walaupun mempunyai populasi yang hampir 90% Muslim - agak ketinggalan di belakang Malaysia dari segi penggunaan perbankan Islam, tetapi masih mendahului perbandingan global (65% responden Indonesia menggunakan perbankan Islam dalam beberapa kapasiti, berbanding dengan 31% secara global).

 

Halangan ketara terhadap pengambilan perbankan Islam di Indonesia ialah kekurangan kepercayaan terhadap bank, dengan 43% responden menyatakan mereka tidak mempercayai bank untuk mematuhi Syariah sepenuhnya, fakta yang memberikan peluang untuk pemesejan yang lebih baik daripada bank di rantau ini .

 

Jelas sekali bank-bank di seluruh dunia sudah mempunyai keupayaan untuk memenuhi permintaan terhadap kewangan Islam, dan pengguna - khususnya di Asia Tenggara - sudah pun menerima produk dan perkhidmatan patuh Syariah.

 

Dengan 86% orang Islam milenium dan Gen Z menekankan kepentingan pelaburan beretika, laporan Mambu menyerlahkan peluang yang bank perlu memanfaatkan pasaran yang semakin berkembang ini dan tumpuan yang semakin meningkat pada pilihan pelaburan beretika.

 

 

mambu

 

 

Untuk penemuan penuh dan untuk mengakses laporan, sila lawat https://mambu.com/insights/reports/islamic-banking-beliefs-and-business- DagangNews.com