Bekas Ketua Pengarang The Edge didakwa memfitnah Metronic | DagangNews Skip to main content

Bekas Ketua Pengarang The Edge didakwa memfitnah Metronic

Ahmad Azam Mohd Aris dan Kathy Fong di Mahkamah Majistret Petaling Jaya pada 13 September 2022. - Gambar THE EDGE

PETALING JAYA 13 Sept - Bekas ketua pengarang The Edge Communications Sdn Bhd, Ahmad Azam Mohd Aris didakwa di mahkamah hari ini, atas tuduhan memfitnah jenayah berhubung dua laporan berita mengenai lonjakan tidak normal dalam saham `penny' pada 2020 dan 2021.

 

Ahmad Azam didakwa dalam dua kes di Mahkamah Majistret Petaling Jaya. Editor penyumbang The Edge, Shanmugam Murugasu, juga telah dinamakan sebagai tertuduh dalam salah satu kes.

 

Kes-kes ini dibicarakan di hadapan majistret Nurshahira Abdul Salim dan Zhafran Rahim Hamzah.

 

Menurut laporan The Edge, Ahmad Azam didakwa mencemarkan reputasi pengarah bukan eksekutif Metronic Global Bhd Datuk Kua Khai Shyuan, DGB Asia Bhd, Trive Property Group Bhd, Metronic Global Bhd, dan MNC Wireless Bhd.

 

Beliau mengaku tidak bersalah atas semua pertuduhan.

 

Memandangkan pertuduhan dibuat secara mendadak, Shanmugam, yang kini tiada di negara itu, tidak dapat hadir ke mahkamah. Oleh itu, majistret Nurshahira telah membebaskannya tanpa dibebaskan sehingga dia kembali ke negara ini. Apabila dia kembali, Shanmugam akan didakwa semula.

 

Timbalan pendakwa raya Siti Maryam Jamilah Md Kamal dan Farhanah Fuad Mohamad Faiz kedua-duanya mencadangkan jaminan RM8,000 bagi setiap kes Ahmad Azam, yang tertakluk di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan.

 

Peguam bela Rajsurian Pillai memberitahu majistret bahawa ini bukan kesalahan boleh tangkap, dan Ahmad Azam dapat menghadiri prosiding itu walaupun hanya dimaklumkan mengenai pertuduhan pada 6.30 petang Isnin iaitu 12 September.

 

Oleh itu, Rajsurian memohon jaminan tanpa penjamin, atau ikat jamin serendah RM500-RM1,000 untuk Ahmad Azam, kerana ikat jamin tidak dimaksudkan sebagai hukuman kepada tertuduh.

 

Tambahan pula, Rajsurian memberi alasan, Ahmad Azam telah bekerjasama dengan pegawai penyiasat, dan IO tidak menghadapi sebarang isu sepanjang penyiasatan setakat ini.

 

Nurshahira membenarkan ikat jamin RM500 dengan seorang penjamin, manakala Zhafran membenarkan ikat jamin RM2,500 dengan seorang penjamin.

 

Ketua Pengarang Edge Kathy Fong bertindak sebagai penjamin untuk Ahmad Azam dalam kedua-dua kes.

 

Kedua-dua majistret menetapkan 22 Nov untuk pengurusan kes seterusnya. - DagangNews.com