Urusharta Jamaah muncul sebagai pemegang saham ketiga terbesar Prolintas Infra | DagangNews Skip to main content

Urusharta Jamaah muncul sebagai pemegang saham ketiga terbesar Prolintas Infra

KUALA LUMPUR 8 Mei - Urusharta Jamaah Sdn Bhd (UJSB), syarikat tujuan khas Kementerian Kewangan untuk memulihkan, menyusun semula dan mengewangkan aset berprestasi rendah yang dipindahkan kepadanya daripada Lembaga Tabung Haji, muncul sebagai pemegang saham besar dalam Prolintas Infra Business Trust.

 

UJSB pada 2 Mei telah memperoleh 300,000 unit dalam Prolintas Infra, syarikat amanah tersenarai di Pasaran Utama Bursa Malaysia yang memiliki empat lebuh raya di Lembah Klang.

Urusharta Jamaah Sdn Bhd

Pembelian ini meningkatkan pegangan saham UJSB dalam Prolintas kepada 55.04 juta saham, atau 5.003%, menjadikan UJSB pemegang saham ketiga terbesar dalam Prolintas Infra, di belakang Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (PLKH) dengan pegangan 51.02%, dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dengan 6.18% kepentingannya.

 

PLKH dimiliki sepenuhnya oleh syarikat pengurusan aset dikawal kerajaan Permodalan Nasional Bhd (PNB), yang mengukir empat daripada enam konsesi lebuh rayanya dan menyuntiknya ke dalam amanah perniagaan untuk penyenaraian.

 

Dengan cara ini, pembayaran dividen amanah perniagaan tidak akan dikekang oleh untung atau rugi perakaunan, katanya.

 

Prolintas Infra Business Trust

 

 

Prolintas Intra, yang disenaraikan pada Mac 2024 sebagai entiti amanah perniagaan pertama di Bursa Malaysia pada harga tawaran awam permulaan 95 sen, ditutup tidak berubah pada hari dagangan sulungnya.

 

Kaunter itu ditutup tidak berubah pada 97 sen pada Selasa, dua sen atau 2.1% lebih tinggi daripada harga IPOnya, menilai kumpulan itu pada RM1.07 bilion.

 

Empat lebuh rayanya termasuk Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur, Lebuhraya Koridor Guthrie, Lebuhraya Kemuning-Shah Alam dan Sistem Lingkaran Lebuhraya Kajang. Mereka mempunyai purata baki tempoh konsesi kira-kira 32 tahun.

 

Keempat-empat lebuh raya itu secara kolektif mencatatkan kerugian bersih yang lebih luas sebanyak RM256.95 juta hasil terkumpul sebanyak RM228.57 juta bagi sembilan bulan berakhir 30 Sept 2023, disebabkan penjejasan dan pelunasan perbelanjaan pembangunan lebuh raya.

 

Setahun sebelumnya, empat lebuh raya itu mencatatkan kerugian bersih kolektif sebanyak RM9.6 juta disebalik hasil pendapatan RM285.32 juta. - DagangNews.com