Ungkapan Kebencian atau Hate Speech berleluasa di media sosial | DagangNews Skip to main content

Ungkapan Kebencian atau Hate Speech berleluasa di media sosial

Ungkapan kebencian dalam talian boleh membawa kepada kekejaman & keganasan dalam kehidupan sebenar. - Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
oleh Forum Kandungan Komunikasi dan Multimedia Malaysia

UNGKAPAN Kebencian atau Hate Speech, dalam banyak cara, boleh disamakan dengan racun atau dadah berbahaya, dengan kesan yang meluas. Ia boleh mencetuskan keganasan, menyebabkan ketidakharmonian dan memberi kesan kepada individu secara fisiologi dan emosi.

 

Untuk memburukkan lagi keadaan, kesan ungkapan kebencian semakin kuat hari ini, dengan kemajuan teknologi, membolehkan racun ini merebak dalam beberapa klik.

 

Malah, peningkatan ungkapan kebencian dalam talian telah mendorong Perhimpunan Agung PBB untuk mengetengahkan kebimbangan global terhadap penyebaran ungkapan kebencian secara besar-besaran pada Julai 2021, di mana ia turut menerima pakai resolusi untuk menggalakkan toleransi.

 

Hasilnya, 18 Jun telah diisytiharkan sebagai Hari Antarabangsa bagi Melawan Ungkapan Kebencian dan ini diakui serta `dirai' buat kali pertama tahun ini. Ia adalah hari muhasabah diri dan kesedaran tentang implikasi serius yang boleh ditimbulkan oleh ungkapan kebencian terhadap masyarakat.

 

Di Malaysia, di mana rakyat berbilang budaya dan kaum hidup bersama, adalah lebih penting daripada sebelumnya bahawa ungkapan kebencian dikawal supaya keharmonian dan keamanan dalam negara dapat dipelihara.

 

Bersempena dengan Hari Antarabangsa untuk Melawan Ungkapan Kebencian yang pertama, Forum Kandungan – organisasi industri kawal selia kendiri bebas di bawah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan organisasi bukan berasaskan keuntungan The Centre, sebuah badan pemikir yang didorong oleh penyelidikan dan advokasi idea dasar yang progresif dan pragmatik, telah berganding bahu untuk meningkatkan kesedaran tentang kepentingan kawal selia kendiri dan menentang ungkapan benci secara berkesan di negara ini.

 

Langkah ini juga selaras dengan Kod Kandungan Komunikasi dan Multimedia Malaysia (Kod Kandungan), satu set garis panduan oleh Forum Kandungan yang menggariskan amalan terbaik dan piawaian etika untuk penciptaan dan penggunaan kandungan.

 

Dalam Kod Kandungan, ungkapan benci merujuk kepada sebarang gambaran perkataan, ucapan atau gambar yang bertujuan untuk memfitnah, memburukkan atau sebaliknya merendahkan nilai seseorang atau kumpulan berdasarkan kaum, etnik, agama, kewarganegaraan, jantina, orientasi seksual atau ketidakupayaan.

 

Sebarang bentuk paparan kandungan yang dianggap sebagai ungkapan kebencian dan dilarang.

content forum

Pengarah Eksekutif Forum Kandungan, Mediha Mahmood berkata, hari ini, sesiapa sahaja dan semua orang boleh menjadi pahlawan papan kekunci di platform media sosial.

 

"Sama ada generasi yang lebih tua bergelut dengannya melalui WhatsApp atau orang yang lebih muda membidas satu sama lain di Twitter, orang ramai selalunya boleh marah dengan perkara yang paling mudah dan membiarkan kemarahan mereka nyata dan merebak.

 

"Fenomena media sosial seperti 'budaya batal' dan 'klik benci' memburukkan keadaan kerana ia memupuk tabiat kemarahan yang berterusan. Bersama The Centre, kami berharap bukan sahaja meningkatkan kesedaran, tetapi menggalakkan lebih ramai orang mengamalkan peraturan kendiri semasa mencipta kandungan dan dalam interaksi digital mereka,” kata beliau.

 

Kebimbangan Mediha adalah wajar, kerana data membuktikannya.

 

Berdasarkan data yang dikumpul oleh The Center dengan bantuan prototaip Kecerdasan Buatan (AI) yang dipanggil #TrackerBenci, bilangan tweet penuh kebencian telah meningkat sejak tiga bulan lalu.

 

Pada bulan Mac, #TrackerBenci merekodkan 2,740 tweet yang dikenal pasti sebagai kebencian dan angka ini meningkat kepada 3,088 pada April dan turun sedikit kepada 3,004 pada bulan Mei.

 

Selain itu, 34% daripada istilah dan/atau frasa yang direkodkan oleh sistem penjejak telah dikenal pasti sebagai berpotensi membenci.

 

Data itu dirakam semata-mata di Twitter, di mana #TrackerBenci telah diprogramkan untuk mengenal pasti bilangan tweet kebencian mengikut minggu.

 

Berdasarkan kajiannya, juga terbukti bahawa walaupun terdapat perbezaan pendapat antara orang yang berbeza etnik dan agama tetapi sebarang kandungan yang mengandungi pertuturan yang menjelikkan, mempersendakan atau menghina mana-mana agama adalah disifatkan sebagai memudaratkan dan dianggap sebagai ungkapan kebencian.

the center

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif The Centre, Dr. Khairil Izamin Ahmad berkata, mewujudkan kesedaran tentang bahaya ungkapan benci adalah langkah penting ke arah menentang ungkapan benci dengan berkesan.

 

"Melalui #TrackerBenci, prototaip kami yang didayakan AI, kami telah membangunkan pusat sumber yang membolehkan orang ramai mengetahui tentang trend ungkapan benci dalam talian semasa di Malaysia.

 

"Ia merupakan sebahagian daripada usaha kami untuk memulakan tindak balas masyarakat holistik untuk menangani ungkapan kebencian dengan lebih baik di negara ini, daripada penggubalan dasar hingga ke peringkat akar umbi,” katanya.

 

Beliau menambah bahawa The Center berbesar hati dapat bekerjasama dengan Forum Kandungan dalam inisiatif ini untuk memperingati Hari Antarabangsa untuk Melawan Ungkapan Kebencian yang pertama.

 

Beliau juga berharap hari ini akan membantu meningkatkan kesedaran tentang kepentingan berhati-hati dan berhati-hati apabila menyiarkan kandungan yang berpotensi dilihat sebagai ungkapan benci.

 

Apabila ragu-ragu, laman web The Centre juga mempunyai Kalkulator Benci yang membenarkan pencipta kandungan menaip frasa untuk menyemak sama ada ia berpotensi membenci atau tidak.
 

 

the center

 


Bekerja dengan prinsip yang sama seperti #TrackerBenci, kalkulator telah diprogramkan untuk mengukur sama ada frasa tersebut adalah kebencian dan juga cuba untuk menentukan jenis ungkapan kebencian yang dimasukkan.

 

Alat berguna ini boleh membantu mendidik dan menghentikan penyebaran ungkapan benci.

 

Forum Kandungan juga menggalakkan pengguna media sosial untuk mengamalkan peraturan kendiri dengan mengetahui garis panduan komuniti setiap platform media sosial dan menggunakan ciri yang tersedia untuk memastikan pengalaman digital mereka selamat dan positif; termasuk sekat, berhenti mengikut, senyap dan laporkan.

 

Sila layari www.contentforum.my atau www.centre.my/trackerbenci untuk maklumat lanjut. - DagangNews.com