Sunway, Equalbase terajui hab logistik neutral karbon bernilai RM8 bilion di Zon Komersial Bebas | DagangNews Skip to main content

Sunway, Equalbase terajui hab logistik neutral karbon bernilai RM8 bilion di Zon Komersial Bebas

Datuk Onn Hafiz Ghazi (lima, kanan), Tan Sri Jeffrey Cheah (empat, kanan) dan tetamu kehormat melakukan gimik perasmian pada Majlis Pecah Tanah Equalbase Sunway 103° yang diadakan di Iskandar Puteri, Johor, baru-baru ini. - Gambar Facebook Onn Hafiz Ghazi

KUALA LUMPUR 30 Nov - Kumpulan Sunway dengan kerjasama Equalbase membangunkan sebuah kemudahan logistik bernilai RM8 bilion yang dikenali sebagai Equalbase Sunway 103° di zon komersial bebas Sunway City Iskandar Puteri.

 

Majlis itu disaksikan Menteri Besar Johor, Datuk Onn Hafiz Ghazi.

 

Pembangunan itu akan dibina di tapak seluas 55 hektar dalam empat fasa, dengan fasa pertama dijadualkan siap pada 2025.

 

103°, dinamakan sempena koordinat geografi Johor pada longitud 103 timur meridian utama, terletak secara strategik di Bandar Sunway Iskandar Puteri, hanya lima kilometer dari Laluan Kedua ke Singapura.

 

Apabila siap, Zon Komersial Bebas dengan nilai pembangunan kasar RM8 bilion akan menjadi hab penting yang menyediakan pelbagai industri, termasuk barangan pengguna bergerak pantas (FMCG), peruncitan, e-dagang, automotif, farmaseutikal dan teknologi.

 

Pengasas dan Pengerusi Kumpulan Sunway, Tan Sri Jeffrey Cheah berkata, 103° menandakan usaha bersepadu ke arah pembangunan mampan dan inovasi dalam industri logistik, serta komitmen untuk mewujudkan Sunway City Iskandar Puteri sebagai pusat pembangunan koridor selatan Malaysia.

 

Perkongsian strategik antara Sunway Group, salah satu konglomerat terkemuka ASEAN, dan Equalbase yang beribu pejabat di Singapura itu akan menjadi zon komersial bebas karbon sepenuhnya yang pertama di Iskandar Puteri.

 

Gudang bersepadu itu juga akan dilengkapi panel solar atas bumbung untuk menjana tenaga elektrik yang mencukupi, memupuk masa depan yang lebih hijau.

 

Cheah berkata, usaha sama itu akan mewujudkan lebih 13,000 peluang pekerjaan tempatan, dengan potensi menjana kesan limpahan ekonomi yang ketara untuk Johor, Malaysia dan rantau ASEAN yang lebih luas.

 

Turut hadir pada majlis itu Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan Negeri Johor, Datuk Mohd Jafni Md Shukor; Pengerusi Jawatankuasa Pelaburan, Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri Johor, Lee Ting Han; Datuk Bandar Iskandar Puteri, Datuk Mohd Haffiz Ahmad; Ketua Eksekutif Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar, Datuk Dr Badrul Hisham Kassim serta Pengasas dan Pengerusi Eksekutif Equalbase, Christian Bischoff.

 

Sementara itu, Bischoff berkata, visi bersama antara Equalbase dan Sunway Group untuk mewujudkan 103° adalah bukti kejayaan kolaboratif dan penglibatan yang lebih mendalam dengan pihak berkepentingan, lapor New Straits Times.

 

"Ia bukan kemudahan besar semata-mata...kami komited terhadap amalan bangunan mampan dan kesedaran alam sekitar.

 

"Kerjasama kami dengan Kumpulan Sunway bukan sekadar membina struktur, ia melambangkan komitmen bersama untuk kemajuan mampan, kemakmuran ekonomi, dan memupuk perkongsian kekal untuk masa depan yang lebih cerah dan mementingkan alam sekitar," katanya. - DagangNews.com