Segmen pinjaman lemah: Public Bank dikhuatiri terima kesan pada 2023-2024 | DagangNews Skip to main content

Segmen pinjaman lemah: Public Bank dikhuatiri terima kesan pada 2023-2024

Public Bank kekal sebagai yang paling defensif dalam kalangan bank-bank.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 31 Mei - Pendapatan dan hasil bukan faedah Public Bank Bhd dijangka terjejas pada 2023 dan 2024 berikutan pertumbuhan pinjaman yang lebih lemah, kata Affin Hwang Capital.

 

Firma itu berkata ia telah menurunkan pendapatan Public Bank masing-masing sebanyak 4.3% dan 4.8% bagi 2023 dan 2024, kerana tekanan inflasi akibat kenaikan harga komoditi, gaji yang lebih tinggi dan penggunaan yang lebih lemah mungkin mengurangkan selera risiko perniagaan dan menjejaskan sentimen pengguna.

 

"Sebelum ini, kami telah mengambil kira kesan dua kenaikan kadar untuk 2022 (25 mata asas setiap satu) pada Februari lalu, dan kami percaya pemangkin itu telah diberi harga," katanya dalam nota hari ini.

 

Pada suku pertama (1Q), Public Bank melaporkan keuntungan sebelum cukai rata pada RM1.4 bilion, dalam anggaran firma dan konsensus.

 

Pada paras keuntungan bersih, impak cukai kemakmuran terus menjejaskan pendapatan kepada RM1.4 bilion.

 

Affin Hwang telah mengekalkan saranan "Pegang" ke atas Public Bank, dengan harga sasaran yang lebih rendah RM4.80 daripada RM5.40 sebelumnya.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Untung bersih suku pertama Public Bank turun RM859 juta kepada RM14 bilion

 

"Public Bank kekal sebagai yang paling defensif dalam kalangan bank-bank.

 

"Pada separuh kedua 2022, kos kredit bersih dan overhed mungkin meningkat, pertumbuhan pinjaman mungkin menjadi sederhana manakala persaingan dalam pinjaman dan deposit mungkin meningkat," katanya. - DagangNews.com