SAMENTA gesa kerajaan dapatkan lebih input daripada PKS sebelum laksana projek rintis Dasar Gaji Progresif pada Jun 2024 | DagangNews Skip to main content

SAMENTA gesa kerajaan dapatkan lebih input daripada PKS sebelum laksana projek rintis Dasar Gaji Progresif pada Jun 2024

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 1 Dis - Persatuan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia (SAMENTA) menggesa kerajaan mendapatkan lebih banyak input daripada pemain industri sebelum menjalankan percubaan Dasar Gaji Progresif pada Jun tahun depan.

 

Presiden SAMENTA, Datuk William Ng berkata, pihaknya komited untuk menyokong kerajaan dan dalam meningkatkan tahap untuk rakyat Malaysia, tanpa membebankan lagi perusahaan kecil dan sederhana (PKS), memandangkan iklim ekonomi yang sukar yang mana industri beroperasi.

 

"SAMENTA menyokong sebarang usaha untuk meningkatkan pendapatan rakyat Malaysia. Ia adalah keadaan yang menyedihkan bahawa lebih separuh daripada semua rakyat Malaysia berpendapatan di bawah gaji sara diri. 

 

"Adalah mitos umum bahawa PKS tidak mahu membayar lebih untuk bakat dengan kemahiran yang betul. Dalam tinjauan terbaru kami pada September, dua daripada tiga PKS menamakan kekurangan bakat sebagai cabaran utama mereka. 

 

"Oleh itu, tiada pemilik PKS yang berfikiran betul akan bertahan untuk membayar lebih kepada pekerja jika margin perniagaan mereka membenarkannya," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Ng berkata, pihaknya bersetuju dengan Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli yang menegaskan bahawa PKS tempatan kedua-duanya akan mendapat manfaat paling banyak serta paling terjejas dengan pengenalan Dasar Gaji Progresif.

 

"Beliau juga telah menyatakan bahawa pandangan kumpulan majikan dan kesatuan sekerja telah dicari dalam merangka kertas putih itu. 

 

 

samenta
Datuk William Ng

 

 

"Kami ingin menggesa menteri dan kementerian untuk segera membawa perbualan kepada PKS, yang mungkin diwakili atau tidak. oleh persatuan majikan, dan keperluan dan cabaran khusus mereka mungkin tidak diwakili dengan secukupnya dalam perbincangan dasar mengenai Dasar Gaji Progresif," katanya.

 

Katanya, kuantum kenaikan yang akan dicadangkan kesatuan sekerja dan kumpulan yang mewakili majikan besar mungkin tidak mencerminkan keupayaan kewangan PKS.

 

"Selanjutnya, sebarang peningkatan produktiviti dan keuntungan dalam mana-mana sektor mungkin tidak mencerminkan perbezaan dalam keuntungan produktiviti antara firma yang lebih besar dan PKS.

 

"Menteri telah menegaskan bahawa Koefisien Gini kita pada kira-kira 0.400 sudah tentu boleh dipertingkatkan dengan dasar yang betul. 

 

"Bagaimanapun, jika kita bimbang untuk mengurangkan ketidaksamaan pendapatan di Malaysia, kenaikan gaji paksa bukan satu-satunya alat. Oleh itu, kami mengalu-alukan kenyataan Rafizi bahawa tidak akan ada lagi kenaikan gaji minimum semasa kami mencuba model gaji progresif," katanya.

 

BACA JUGA: FHM minta lebih banyak masa dan input sektor swasta dalam pelaksanaan Model Gaji Progresif

 

Semalam, kerajaan membentangkan kertas putih yang menggariskan rancangannya untuk projek perintis mengenai dasar gaji progresif antara Jun dan September tahun depan. Cadangan itu menyasarkan pekerja berpendapatan kurang daripada RM5,000 sebulan. - DagangNews.com