Saham SBH Marine catat premium 16% pada penampilan sulung di Pasaran ACE  | DagangNews Skip to main content

Saham SBH Marine catat premium 16% pada penampilan sulung di Pasaran ACE 

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 8 April - SBH Marine Holdings Bhd membuat penampilan sulungnya di pasaran ACE Bursa Malaysia pada premium hampir 16 peratus sebanyak 25.5 sen sesaham, berbanding harga tawaran awam permulaan (IPO) 22 sen sesaham.

 

SBH Marine dibuka pada 25.5 sen berbanding harga IPOnya sebanyak 22 sen sesaham di Pasaran ACE Bursa Malaysia.

 

Saham itu meningkat kepada 26.5 sen, naik 20% daripada harga penyenaraiannya, pada 9.05 pagi selepas lebih 53 juta saham bertukar tangan. Sebaliknya, indeks penanda aras negara FBM KLCI adalah lebih rendah sedikit.

 

Permintaan daripada pelabur semasa IPO adalah kukuh. Tranche awam IPO telah terlebih langgan sebanyak 27.66 kali, kata syarikat itu dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

BACA JUGA: SBH Marine sasar RM39.6 juta daripada IPO di Pasaran ACE sebagai modal pengembangan perniagaan

 

Tawaran bumiputera terlebih langgan sebanyak 20.05 kali, manakala baki tawaran runcit lebih langgan sebanyak 35.26 kali.

 

Sementara itu, kedua-dua 61 juta saham baharu dan 50 juta saham sedia ada yang ditawarkan kepada Bumiputera turut diambil alih sepenuhnya, serta 38 juta saham terbitan untuk pelabur terpilih.

 

IPO itu melibatkan terbitan awam 180 juta saham biasa baharu dan tawaran penjualan 50 juta saham biasa sedia ada. Secara keseluruhannya, IPO itu melibatkan penjualan kira-kira 26% kepentingan, dan akan menilai syarikat itu pada RM195.36 juta.

 

Syarikat itu memperoleh RM39.6 juta daripada penjualan saham baharu itu, di mana RM16 juta telah diperuntukkan untuk membangunkan ladang Selinsingnya, RM6.5 juta untuk membina kilang pemprosesan makanan laut baharu, dan RM6.1 juta lagi untuk membeli peralatan. dan kenderaan bermotor.

 

SBH Marine juga akan menggunakan RM7.1 juta untuk keperluan modal kerja, dan baki RM4 juta untuk membiayai anggaran perbelanjaan penyenaraian.

 

Tranche tawaran untuk jualan memperoleh RM11 juta, dan hasil akan disalurkan sepenuhnya kepada pemegang saham jualan, termasuk pengarah urusan kumpulan Tan Boo Nam dan anaknya Tan Yuak Ming, yang merupakan timbalan pengarah urusan.

 

KAF Investment Bank Bhd ialah penasihat utama, penaja, penaja jamin tunggal dan ejen penempatan tunggal untuk IPO. - DagangNews.com