Saham Pelabuhan Bintulu diyakini teguh pada RM5.90 didorong kemungkinan kenaikan tarif - Kenanga | DagangNews Skip to main content

Saham Pelabuhan Bintulu diyakini teguh pada RM5.90 didorong kemungkinan kenaikan tarif - Kenanga

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 5 April - Kenanga Investment Bank Bhd menaikkan unjuran keuntungan bersih tahun kewangan 2025 (FY2025) Bintulu Port Holdings Bhd sebanyak 14 peratus berikutan "prospek lebih kukuh" kenaikan tarif bagi pelabuhan itu.

 

Firma itu juga menaikkan harga sasaran pengendali pelabuhan sebanyak 6 peratus kepada RM5.90 daripada RM5.55 dan mengekalkan panggilan "market perform".

 

Menurutnya, peningkatan dalam keuntungan bersih FY2025 dibuat berdasarkan andaian kenaikan 10 peratus dalam tarif Pelabuhan Bintulu tetapi menyatakan bahawa ia mungkin meningkat sehingga 40 peratus secara keseluruhan "untuk berperingkat-peringkat dalam tempoh konsesi 30 tahun."

 

Kenanga menyatakan Pelabuhan Bintulu kelihatan "lebih yakin mengenai prospek kenaikan tarif," yang berikutan rancangan negeri Sarawak untuk mengambil alih Lembaga Pelabuhan Bintulu (BPA) yang boleh disiapkan sejurus Jun 2024.

 

“Pada masa ini, tarif kontena Pelabuhan Bintulu adalah 38 peratus lebih rendah daripada Pelabuhan Perindustrian Samalaju pada RM207.50 setiap unit bersamaan dua puluh kaki (TEU) bagi kontena tempatan, berbanding RM335 setiap TEU yang dikenakan oleh Pelabuhan Perindustrian Samalaju.

 

Kami menjangkakan potensi peningkatan dalam pendapatan jika Pelabuhan Bintulu diberi kenaikan ketara dalam tarif pelabuhannya," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 


Kenanga IB juga menyatakan bahawa selepas pentauliahan pada 2028, dua loji hidrogen berskala besar di Bintulu akan menjana kargo tenaga hijau untuk Pelabuhan Bintulu. Loji iaitu, H2biscus dan H2ornbill, akan menghasilkan kargo tenaga hijau untuk Pelabuhan Bintulu.

 

Mengenai prospek pelabuhan itu, Kenanga berkata pengeluaran kargo LNG di Pelabuhan Bintulu akan kekal stabil kerana permintaan yang berterusan dari Jepun dan Korea Selatan akan lebih daripada mengurangkan kelembapan permintaan dari China. - DagangNews.com