reNIKOLA Solar II meterai perjanjian terbitkan Sukuk Iklim pertama di dunia bernilai RM390 juta | DagangNews Skip to main content

reNIKOLA Solar II meterai perjanjian terbitkan Sukuk Iklim pertama di dunia bernilai RM390 juta

Dari kiri, Lee Jim Leng, Boumhidi Adel dan Che Puan Dato' Seri Diraja Nur Julie Gwee Ariff pada Majlis Menandatangani Perjanjian Langganan Sukuk Iklim Pertama di Dunia bernilai RM390 juta oleh reNIKOLA Solar II di Kuala Lumpur pada 20 September 2023.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Sept – Syarikat tenaga boleh diperbaharui, reNIKOLA Holdings Sdn Bhd melalui anak syarikat milik penuhnya, reNIKOLA Solar II Sdn Bhd, akan menerbitkan Sukuk SRI Hijau Asean kedua bernilai RM390 juta berikutan pemeteraian perjanjian langganan dengan Hong Leong Investment Bank Berhad dan MIDF Amanah Investment Bank Berhad.

 

Sukuk Hijau reNIKOLA II diberi penarafan AA2 dengan pandangan yang stabil daripada RAM Rating Services Berhad dan disahkan secara bebas oleh RAM Sustainability Sdn Bhd untuk mematuhi Standard Bon Iklim dan Skim Pensijilan menjadikannya Sukuk iklim pertama di dunia yang diperakui oleh Inisiatif Bon Iklim (CBI).

 

Hasil daripada terbitan itu akan digunakan terutamanya untuk membiayai semula kos pembangunan dua loji solar 30MW di Kuala Muda, Kedah dan Machang di Kelantan, katasyarikat itu dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Sukuk Hijau reNIKOLA II telah memperoleh minat positif daripada pelbagai pelabur berpendapatan tetap, mengakibatkan lebihan langganan hampir tiga kali ganda saiz terbitan.

 

Menandatangani perjanjian langganan itu berlangsung pada majlis yang diadakan di Menara Hong Leong dan menandatangani perjanjian langganan bagi pihak reNIKOLA Solar II ialah Boumhidi Adel, Pengarah Urusan manakala Pengurus Utama Bersama diwakili oleh Lee Jim Leng, Pengurus Kumpulan Pengarah/Ketua Pegawai Eksekutif HLIB dan Che Puan Dato' Seri Diraja Nur Julie Gwee Ariff, Pengarah Kanan/Ketua, Pasaran Hutang MAIB.

 

Boumhidi Adel berkata, Sukuk Hijau reNIKOLA II adalah sumber kebanggaan dan motivasi bagi Kumpulan reNIKOLA kerana syarikat terus menerajui bidang pembiayaan mampan hijau, dengan ini merupakan terbitan Sukuk kedua dalam tiga tahun.

 

"Menjadi Sukuk pertama di Malaysia yang diperakui oleh CBI sebagai laluan peralihan 1.5°C sejajar telah membantu memperbesar dan mempelbagaikan asas pelabur kami, yang membawa kepada Sukuk terlebih langgan hampir tiga kali ganda,” kata beliau.

 

Sementara itu, Lee Jim Leng berkata, peristiwa penting ini menyerlahkan permintaan yang menggalakkan untuk pembiayaan hijau dan pelaburan dalam ruang kewangan, dan menunjukkan komitmen HLIB untuk mereka bentuk dan menyokong penyelesaian kewangan yang dipacu kemampanan.

 

“Pelaburan iklim dan pembiayaan hijau adalah industri yang berkembang pesat yang sepatutnya menerima lebih banyak sokongan daripada institusi kewangan, terutamanya di Asia Tenggara. Sokongan luar biasa yang kami terima daripada pelabur kami mendedahkan bahawa terdapat banyak minat dan potensi dalam pasaran pelaburan iklim patuh Syariah, yang bukan sahaja menggalakkan penyepaduan amalan mampan merentas pelbagai industri, tetapi juga menyediakan jalan baharu untuk pertumbuhan perniagaan dan inovasi, mewujudkan situasi menang-menang untuk semua pihak berkepentingan," ujarnya.

 

Sementara itu, Che Puan Dato' Seri Diraja Nur Julie Gwee Ariff menambah pihaknya berbangga untuk terus memainkan peranan utama dalam menyokong Kumpulan reNIKOLA daripada terbitan pertama Sukuk SRI Hijau ASEAN (untuk membiayai 64MW projek solar) hingga kini terbitan kedua Sukuk SRI Hijau ASEAN (untuk membiayai 60MW projek solar).

 

"Perkongsian kami dengan Kumpulan reNIKOLA menunjukkan komitmen bersama kami terhadap kewangan yang mampan," kata beliau.

 

HLIB dan MAIB ialah Penasihat Utama Bersama, Pengatur Utama Bersama dan Pengurus Utama Bersama untuk Program Sukuk SRI Hijau ASEAN reNIKOLA II dan MAIB ialah Penasihat Syariah dan Agen Kemudahan. - DagangNews.com