Rakyat Malaysia paling ramai melancong ke Thailand tahun ini, mengatasi pelancong Cina | DagangNews Skip to main content

Rakyat Malaysia paling ramai melancong ke Thailand tahun ini, mengatasi pelancong Cina

Jumlah pelancong Malaysia meningkat dua kali ganda daripada tahun lepas kepada empat juta pada 2023. - Gambar Worachat Sodsri

KUALA LUMPUR 7 Dis - Thailand berada di landasan untuk mencapai sasaran 28 juta ketibaan pelancong asing tahun ini, kerana lonjakan pelawat dari negara jiran Malaysia membantu mengatasi pemulihan perlahan dalam pasaran China, sumber terbesar pelancong masuk ke Thailand, sebelum COVID-19.

 

Jumlah ketibaan telah melebihi 25 juta setakat tahun ini, dengan jumlah pelancong Malaysia meningkat dua kali ganda daripada tahun lepas kepada empat juta, menurut Kementerian Pelancongan dan Sukan Thailand.

 

Walaupun kira-kira 3.1 juta pelancong China telah melawat Thailand tahun ini, menduduki tempat kedua dan meningkat daripada 273,567 pada 2022, jumlah tahun ini dijangka meleset daripada sasaran rasmi empat juta hingga 4.4 juta, menurut data Pihak Berkuasa Pelancongan Thailand.

 

Thailand menjangkakan pemulihan selanjutnya kepada 35 juta pengunjung tahun depan, termasuk 8.2 juta dari China, menurut laporan Bloomberg.

 

Tetapi sasaran itu "kelihatan agresif" selepas jumlah pelancong China yang mengecewakan tahun ini, menurut Krungsri Securities Pcl.

 

Sebaliknya, jumlah ketibaan pelancong boleh mencecah 33 juta pada 2024, disebabkan peningkatan lebih perlahan dalam pelawat China di tengah-tengah masalah ekonomi di negara sendiri, kata penganalisis Sirilak Konwai dalam satu laporan.


 

thailand

 


Perdana Menteri Thailand Srettha Thavisin mengharapkan sektor pelancongan untuk mempercepatkan pertumbuhan ekonomi negara, dengan sektor itu menyumbang kira-kira 12% daripada keluaran dalam negara kasar dan hampir satu perlima daripada pekerjaan.

 

Kerajaannya telah mengetepikan sementara visa untuk pelancong dari China, Rusia, Kazakhstan, India dan Taiwan, dan mengarahkan syarikat penerbangan menambah lebih banyak laluan, sambil memperkemas operasi lapangan terbang untuk mengurangkan masa menunggu pelawat.

 

Pada 2019, negara mencatatkan rekod ketibaan asing — hampir 40 juta — yang menjana pendapatan 1.91 trilion baht (AS$54 bilion).

 

Pada tahun itu, secara purata, setiap pelancong membelanjakan 47,895 baht dalam perjalanan sembilan hari mereka, menurut data rasmi. Negara telah menjana 1.07 trilion baht tahun ini daripada pelancongan. - DagangNews.com