Pestech lupuskan konsesi tenaga di Kemboja bernilai RM558 juta | DagangNews Skip to main content

Pestech lupuskan konsesi tenaga di Kemboja bernilai RM558 juta

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Okt - Pestech International Bhd melupuskan konsesi transmisi tenaganya di Kemboja dengan harga AS$118 juta (RM558 juta) kepada Cambodian Transmission II Co Ltd, anak syarikat milik penuh Leader Energy Group yang berpangkalan di Malaysia.

 

Perjanjian untuk memindahkan projek bina-operasi-pemindahan selama 25 tahun telah ditandatangani semalam antara Diamond Power Ltd (DPL), anak syarikat 60% milik Pestech, dan Cambodian Transmission II Co Ltd (CTL II).

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Pestech berkata DPL ingin mengubah, menugaskan dan melepaskan dirinya daripada aktiviti perniagaan berkenaan projek itu manakala CTL II telah menyatakan kesediaan untuk mengambil alih daripada penjual, sebagai usaha berterusan, aktiviti perniagaan berkenaan projek itu, bebas daripada bebanan terhadap terma dan tertakluk kepada syarat perjanjian pemindahan perniagaan.

 

Projek konsesi bina-kendali-pemindahan selama 25 tahun termasuk talian penghantaran 125km 230KV yang menghubungkan Kampong Cham dan Kratie dan pencawang 230/115kV.

 

Ia juga menyalurkan elektrik dari loji kuasa hidro Lower Se San 2 di Stung Treng ke Kratie.


 

Lower Se San 2 di Stung Treng
Loji empangan Lower Se San 2 di Stung Treng, Kemboja

 

 

Leader Energy, anak syarikat milik penuh HNG Capital Sdn Bhd, mengendalikan perniagaan konsesi penghantaran dan penjanaan kuasa merentasi tujuh negara di rantau Asia-Pasifik.

 

Perjalanan Leader Energy sebagai pengeluar tenaga bebas bermula 28 tahun yang lalu, apabila induknya HNG Capital memuktamadkan perjanjian konsesi pengeluar tenaga bebas (IPP) pertama dengan utiliti kelolaan kerajaan Kemboja Electricité Du Cambodge untuk membina-operasi-memindahkan 37MW loji kuasa diesel di ibu negara Kemboja, Phnom Penh.

 

Disebabkan oleh langkah berani awal untuk menjadi IPP pertama Kemboja, Leader Energy memanfaatkan kelebihan 'penggerak pertama' untuk mendapatkan konsesi tambahan di Kemboja, termasuk loji janakuasa arang batu 120MW, litar berkembar 230kV, talian penghantaran voltan tinggi sepanjang 110km, dan loji janakuasa arang batu 150MW. - DagangNews.com