Sajian dalam penerbangan Malaysia Airlines kini pulih sepenuhnya | DagangNews Skip to main content

Sajian dalam penerbangan Malaysia Airlines kini pulih sepenuhnya

KUALA LUMPUR 15 Nov - Malaysia Airlines Bhd telah memulihkan sepenuhnya tawaran sajian dalam penerbangannya merentasi semua sektor sejak peralihan katering bermula pada 1 September 2023.

 

Tawaran sajian dalam penerbangan penuh disambung semula susulan penghantaran baki 10 trak lift tinggi yang mula beroperasi pada akhir Oktober.

 

Pengarah Urusan Kumpulan Malaysia Aviation Group (MAG), Datuk Kapten Izham Ismail berkata Malaysia Airlines akan terus mengukuhkan kedudukan utamanya sebagai syarikat penerbangan premium yang komited untuk meningkatkan pengalaman menjamu selera di atas kapal dengan menawarkan lebih banyak pilihan, tawaran pilihan dan variasi kepada semua penumpangnya.

 

"Kami menjalani peralihan yang sangat diperlukan ini dalam katering kami untuk menambah baik penawaran dan pelaksanaan perkhidmatan, sementara pengembangan keupayaan kami dengan pelanggan kekal sebagai pusat graviti kami," kata Izham kepada media di Sepang hari ini, lapor New Straits Times.

 

Malaysia Airlines dan bekas katerer dalam penerbangannya Brahim's Food Services Sdn Bhd menamatkan perkongsian 26 tahun mereka pada 31 Ogos dan seterusnya, memulakan pelan kesinambungan perniagaan katering (BCP).

 

Sebagai sebahagian daripada BCP katering, Malaysia Airlines menubuhkan pusat pengedaran sementara, MAG Catering Operations (MCAT) untuk menguruskan makanan dan minuman serta menaikkan makanan ke atas kapal menggunakan trak lif tinggi.

 

MAG berkata kemudahan MCAT mematuhi piawaian keselamatan yang ditetapkan oleh Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) dan pihak berkuasa kesihatan tempatan.

 

Pada masa ini operasi MCAT mempunyai 24 trak lif tinggi, enam peti sejuk beku, dua penyejuk dan dua mesin basuh perkakas. Malaysia Airlines mengendalikan purata 18,000 hidangan sehari melalui kerjasama dengan rakan kongsinya.

 

"Sebagai syarikat penerbangan global, Malaysia Airlines menetapkan piawaian tinggi untuk penawaran produk dan sajian kami di atas kapal – menjadi duta negara dan juara untuk Hospitaliti Malaysia.

 

"Kami tetap berpegang teguh kepada inovasi, keselamatan, dan standard tertinggi kepuasan pelanggan," katanya.

 

Malaysia Airlines juga memperkenalkan menu baharu yang menawarkan penumpang dengan pilihan menarik dan hidangan berinspirasikan destinasi.

 

Syarikat penerbangan itu juga menambah baik standard sajiannya sebagai sebahagian daripada usaha berterusannya untuk meningkatkan keseluruhan pengalaman menjamu selera dalam penerbangan.  - DagangNews.com