Peranan teknologi AI, media sosial beri kesedaran isu Filastin kepada generasi muda  | DagangNews Skip to main content

Peranan teknologi AI, media sosial beri kesedaran isu Filastin kepada generasi muda 

Oleh ILINADIA JAMIL

TEKNOLOGI kecerdasan buatan (AI) dan media sosial memainkan peranan penting dalam meningkatkan kesedaran terhadap isu-isu sosial seperti solidariti Palestin dalam kalangan generasi muda. 

 

Dalam era digital ini, media sosial membolehkan pengguna untuk berkongsi maklumat dengan mudah dan pantas. Selain itu, teknologi AI membolehkan pengguna untuk mengakses maklumat yang relevan dan berkualiti dengan lebih cepat dan mudah.

 

Teknologi AI dapat membantu menyokong solidariti Palestin di kalangan anak muda dengan cara yang berbeza. Salah satu cara ialah dengan memanfaatkan media sosial untuk menyebarkan kesedaran tentang isu ini. 

 

Anak muda boleh menggunakan platform seperti Facebook, Twitter, Instagram, dan TikTok untuk berkongsi maklumat tentang keadaan di Palestin dan menggalakkan orang lain untuk menyokong perjuangan mereka. 

 

 ILINADIA JAMIL
          ILINADIA JAMIL

 


Selain itu, teknologi AI juga dapat digunakan untuk menghasilkan kandungan yang berkaitan dengan isu ini, seperti video, gambar, dan artikel. Sebagai contoh, teknologi AI telah digunakan untuk menghasilkan poster solidariti Palestin di Facebook. 

 

Terdapat ramai pengguna yang menggunakan teknologi ini untuk menghasilkan poster yang menyokong rakyat Palestin. Ini dapat membantu meningkatkan kesedaran tentang isu ini dan memotivasikan orang untuk bertindak. 

 

Sokongan terhadap rakyat Palestin di Malaysia telah meningkat dengan pesatnya. Rakyat Malaysia aktif menyuarakan sokongan moral kepada rakyat Palestin termasuk mengadakan demonstrasi, memberi sumbangan dan membuat kempen kesedaran sosial serta memboikot produk syarikat yang menyalurkan dana ke Israel. 


 

parafrasa

 


Kempen menyalurkan maklumat berkaitan produk-produk pro-Israel giat dijalankan di media sosial terutama di platform Facebook untuk tujuan kesedaran dan memastikan pengguna memboikot produk-produk ini secara lebih drastik. 

 

Generasi muda juga memainkan peranan penting dalam memperjuangkan isu ini. Contohnya, anak muda Malaysia telah menggunakan media sosial untuk menunjukkan solidariti mereka terhadap rakyat Palestin dengan menggunakan hashtag #IsraelCuak. 

 

Teknologi AI juga dapat membantu meningkatkan kesedaran isu Palestin dalam kalangan kanak-kanak. Terdapat beberapa aplikasi dan permainan video yang dirancang untuk membantu kanak-kanak memahami isu-isu global seperti konflik di Timur Tengah. 

 

Sebagai contoh, terdapat satu perhimpunan secara maya yang dianjurkan baru-baru ini menerusi platform permainan video terkenal, Roblox yang mendapat penyertaan kanak-kanak dan remaja Malaysia. 

 

Selain itu, terdapat juga aplikasi yang membolehkan kanak-kanak mempelajari sejarah dan budaya Palestin dengan cara yang interaktif dan menyeronokkan. 

 

Kanak-kanak boleh belajar tentang kehidupan sehari-hari penduduk Palestin, makanan, pakaian tradisional, dan banyak lagi. Dalam permainan tersebut, kanak-kanak juga akan mempelajari tentang konflik di Timur Tengah dan bagaimana ia mempengaruhi kehidupan penduduk Palestin.

 

Namun, perlu diingatkan bahawa teknologi AI bukan satu-satunya cara untuk meningkatkan kesedaran terhadap isu Palestin dan menyokong solidariti Palestin di kalangan kanak-kanak dan generasi muda. 

 

Anak muda juga boleh menyumbang secara langsung kepada organisasi-organisasi yang membantu rakyat Palestin, seperti badan amal dan NGO. 


 

parafrasa

 


Aktiviti-aktiviti seperti perhimpunan, ceramah dan bengkel juga boleh membantu meningkatkan kesedaran kanak-kanak dan generasi muda khususnya tentang isu-isu global. 

 

Kesimpulannya, teknologi AI dan media sosial banyak membantu meningkatkan kesedaran terhadap isu Palestin dan membantu menyebarkan perjuangan hak asasi rakyat Palestin secara lebih meluas dan menyeluruh merentasi seluruh pelusuk dunia. 

 

Semoga konflik di Palestin dapat segera berakhir dan dunia menjadi aman kembali.- DagangNews.com

 

 

Ilinadia Jamil merupakan Pensyarah Kolej Pengajian Seni Kreatif UiTM Cawangan Melaka