Penyelidik UPM ambil sampel air Sungai Lereh bagi menentukan jumlah koliform dan E. coli | DagangNews Skip to main content

Penyelidik UPM ambil sampel air Sungai Lereh bagi menentukan jumlah koliform dan E. coli

Sungai Lereh di Melaka yang berwarna hitam akibat pencemaran. - Gambar BERNAMA
Oleh Ts Dr Muhammad Heikal Ismail dan Dr Wan Lutfi Wan Johari

SEPASUKAN penyelidik daripada Fakulti Perhutanan dan Alam Sekitar Universiti Putra Malaysia telah mengambil sampel air Sungai Lereh di Melaka yang tercemar teruk, bagi mengenal pasti jumlah koliform dan E. Coli menerusi kaedah kolilert.

 

Diketuai oleh Dr Wan Lutfi Wan Johari dan Ts Dr Muhammad Heikal Ismail dari Jabatan Alam Sekitar, fakulti tersebut bersama 54 pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains dan Teknologi Alam Sekitar dengan diiringi enam kakitangan fakulti dan tiga pensyarah.

 

Mereka mengasingkan dan mengedarkan kerja secara berkumpulan yang lebih kecil, sebahagian daripadanya mengambil sampel air dan sedimen dari beberapa titik pensampelan di sepanjang sungai menggunakan peralatan saintifik dan kit pensampelan.

 

“Tumpuan utama ekspedisi adalah pada koliform biohazard, termasuk pengenalpastian jumlah koliform dan E. coli melalui kaedah kolert.

 

“Sebagai sebahagian daripada kajian komprehensif kami, sampel air telah dikumpulkan dengan teliti dari beberapa titik strategik di sepanjang sungai di mana terdapat kehadiran koliform biohazard yang dinilai menggunakan kaedah kolert.

 

“Kaedah ini melibatkan penambahan reagen kolert ke dalam sampel, yang kemudiannya diinkubasi selama 12 jam selepas diisi dan dimeterai dalam dulang kolert,” kata mereka dalam kenyataan di sini.

 

 

Ts Dr Muhammad Heikal Ismail
        Ts Dr Muhammad Heikal Ismail

 
 

Dr Wan Lutfi Wan Johari 
           Dr Wan Lutfi Wan Johari 

 


Setelah tamat tempoh inkubasi, telaga dulang kolert dikira dengan teliti. Untuk pengesanan E. coli, pengiraan dijalankan di bawah cahaya UV, manakala jumlah kehadiran koliform ditentukan dalam keadaan biasa.

 

Keputusan kemudiannya dianalisis menggunakan kalkulator Nombor Kemungkinan Paling Berkemungkinan (MPN) untuk mengukur kepekatan kedua-dua E. coli dan jumlah koliform.

 

Kepentingan analisis ini terletak pada potensinya untuk mendedahkan tahap sebenar pencemaran biohazard di Sungai Lereh.

 

Data yang dikumpul dan dianalisis dijangka menawarkan pandangan penting tentang status ekologi Sungai Lereh. Penemuan ini bukan sahaja penting untuk tujuan akademik tetapi juga untuk penggubalan strategi pemuliharaan dan pemulihan yang berkesan

 

“Objektif utama kami adalah untuk menentukan kehadiran dan kepekatan bahan pencemar, yang sering menjadi petunjuk kesihatan dan kemampanan alam sekitar.

 

“Selain menganalisis kualiti air, kumpulan pendedahan pencemaran memberi tumpuan kepada kajian keadaan hidup spesies yang mendiami Sungai Lereh,” kata beliau.

 

 

sungai lereh

 

 

Menurut kenyataan itu lagi, aspek penyelidikan ini adalah kritikal dalam menilai kesan ekologi pencemaran terhadap ekosistem sungai.

 

“Dengan menganalisis kesan pencemar ke atas spesies akuatik, kami berhasrat untuk mengukur kesihatan keseluruhan sungai. Ekspedisi ini bukan sahaja merupakan pengalaman pembelajaran yang berharga untuk pelajar tetapi juga sumbangan besar kepada usaha pemuliharaan alam sekitar tempatan,” katanya.

 

Penemuan daripada kajian ini dijangka memberikan pandangan penting tentang status ekologi Sungai Lereh dan berpotensi membimbing strategi pemuliharaan dan pemulihan masa hadapan.

 

“Keputusan sampel dan analisis masih belum selesai. Setelah data disusun dan dikaji, kami merancang untuk berkongsi penemuan kami dengan pihak berkuasa alam sekitar tempatan dan orang ramai.

 

“Inisiatif ini boleh menjadi batu loncatan ke arah tindakan dan kesedaran alam sekitar yang lebih penting di rantau ini,” katanya.

 

Risiko kesihatan

“Kami komited untuk memahami keadaan pencemaran air di rantau ini. Fokus utama ekspedisi itu adalah untuk menyiasat potensi kesan air sungai terhadap kesihatan masyarakat setempat,” kata kenyataan itu lagi.

 

Salah satu pasukan penyiasat menjalankan tinjauan menyeluruh dalam kalangan penduduk kawasan itu, termasuk nelayan mencari pandangan berharga tentang pengalaman dan kebimbangan mereka mengenai isu berkaitan air.

 

Soalan tinjauan, direka dengan teliti, menyasarkan pelbagai aspek interaksi masyarakat dengan sungai.

 

Para peserta ditanya tentang kesihatan mereka, sebarang gejala atau penyakit yang diperhatikan yang boleh dikaitkan dengan sentuhan air, dan sifat aktiviti mereka di dalam dan sekitar sungai.

 

 

sungai lereh

 

 

Soal selidik itu juga menyelidiki sumber air yang digunakan oleh penduduk untuk minum dan mandi, bertujuan untuk mewujudkan hubungan langsung antara sumber air dan isu berkaitan kesihatan.

 

Pendekatan holistik ini membolehkan pasukan penyelidik mengumpul maklumat berkaitan yang boleh membantu dalam memahami dinamika rumit pencemaran air di Sungai Lereh.

 

Kebanyakan masa, hanya nelayan yang berhubung terus dengan air sungai. Sebahagian daripada responden mengatakan bahawa mereka mendapat ruam dan gatal-gatal, yang merupakan petunjuk dermatitis atopik berbanding gejala penyakit bawaan air seperti muntah dan sakit perut. - DagangNews.com