"Overloaded": 91% pengguna Malaysia berpendapat terdapat 'terlalu banyak' perkhidmatan langganan untuk dipilih sekarang | DagangNews Skip to main content

"Overloaded": 91% pengguna Malaysia berpendapat terdapat 'terlalu banyak' perkhidmatan langganan untuk dipilih sekarang

LEDAKAN dalam ekonomi langganan menyebabkan 'kelesuan langganan' di Malaysia, menurut satu tinjauan baharu.

 

Lebih sembilan daripada sepuluh (91%) pengguna langganan Malaysia percaya kini terdapat "terlalu banyak" perkhidmatan langganan yang tersedia. Akibatnya, 91% kini menuntut platform bersatu untuk mentadbir semua langganan mereka.

 

Walaupun ramai yang berasa rimas, 75% mengatakan mereka akan mendaftar untuk lebih banyak langganan jika mereka disatukan melalui hab kandungan terpusat.

 

Itu menurut penyelidikan baharu daripada Bango, berdasarkan tinjauan terhadap lebih 6,000+ pengguna yang sedang membayar perkhidmatan langganan di seluruh India, Indonesia, Malaysia, Filipina, Thailand dan Vietnam.

 

Langganan berlebihan

Menurut data, 79% pengguna Malaysia mempunyai lebih daripada dua langganan dan 11% mempunyai lebih daripada enam. Ini termasuk perkhidmatan daripada penstriman video kepada penghantaran makanan, muzik dan sukan.

 

Bilangan langganan yang semakin meningkat menjadi mimpi ngeri pentadbiran bagi pengguna Malaysia. Seramai 70% kecewa kerana mereka tidak dapat mengurus semua langganan mereka dengan mudah di satu tempat dan 60% tidak dapat mengingati tarikh pengebilan untuk semua pelbagai langganan mereka.

 

Seramai 77% rakyat Malaysia juga kecewa dengan pembaharuan langganan automatik, berharap mereka boleh menarik diri dengan lebih mudah. 59% berasa terkunci dalam penyedia langganan semasa mereka dan 69% bimbang bahawa mereka tidak boleh berhenti sejenak atau menghentikan langganan pada bila-bila masa yang mereka mahu.


 

parafrasa

 


Dengan pengguna kehilangan jejak semua langganan mereka, ia juga menyebabkan mereka tertekan kewangan. Seramai 41% masih membayar untuk langganan yang mereka terlupa masih aktif, dan 25% pada masa ini membayar untuk perkhidmatan langganan yang tidak mereka gunakan. Dan 79% lagi tidak mampu untuk melanggan semua perkhidmatan yang mereka inginkan lagi.

 

Dengan pengguna yang bergelut untuk menyesuaikan kos dan pengurusan berbilang langganan, terdapat keperluan untuk penyelesaian yang memberikan lebih kemampuan, ketelusan dan fleksibiliti.

 

Satu hab, dihantar dengan lancar

Kajian Bango menunjukkan bahawa rakyat Malaysia dan pengguna Asia yang lain tidak mahukan lebih sedikit pilihan apabila melibatkan langganan–mereka hanya mahukan pengalaman yang lebih lancar.

 

Kajian itu melaporkan bahawa 93% pengguna mahu semua langganan mereka diperkemas melalui hab kandungan 'Super Bundling' di mana pembayaran tunggal boleh dibuat kepada penyedia perkhidmatan untuk berbilang langganan.

 

Permintaan untuk Super Bundling di Indonesia adalah jelas. 96% akan lebih setia kepada jenama yang menawarkan perkhidmatan ini, dan 91% merasakan ia akan membantu mereka menguruskan perbelanjaan isi rumah mereka dengan lebih baik.


 

anil

 


Seperti yang dijelaskan oleh Anil Malhotra, Pengasas Bersama di Bango, "Menguruskan berbilang langganan menyusahkan pengguna. Mereka tidak mahu kurang pilihan – hanya kurang pentadbir. Kita harus menumpukan pada membina penyelesaian semua-dalam-satu yang boleh menawarkan fleksibiliti pengguna pada pengebilan, pelbagai pilihan yang lebih luas dan pengalaman pengguna yang hebat. Itulah yang mereka mahukan."

 

Satu sempadan baharu penggabungan, diketuai syarikat telekomunikasi

Apabila ia datang untuk membina penyelesaian ini, tinjauan mendedahkan bahawa pengendali rangkaian mudah alih tempatan mungkin menjadi kunci untuk membuka kunci Super Bundling.

 

Di Asia, kebanyakan pengguna sudah mempunyai perkhidmatan langganan yang disertakan dalam pelan telefon mereka, menjadikan syarikat telekomunikasi sebagai penyedia paling dipercayai untuk hab kandungan berpusat.

 

Data menunjukkan pengguna bersedia untuk menukar penyedia untuk mendapatkan Super Bundling - 72% responden berkata mereka akan meninggalkan penyedia TV/jalur lebar/mudah alih semasa mereka jika Super Bundling tersedia di tempat lain.

 

Ia juga situasi menang-menang untuk pembekal kandungan - 83% akan melanggan kandungan antarabangsa seperti Netflix dan Disney+ jika menyediakan akses mudah melalui pengendali mudah alih mereka. Dengan mendahului persaingan dengan Super Bundling, syarikat telekomunikasi boleh memperoleh kelebihan yang ketara.

 

Syarikat seperti Bango pakar dalam teknologi di sebalik Super Bundling, memastikan pengalaman yang diperkemas untuk pengguna, penyedia kandungan dan syarikat telekomunikasi.


 

parafrasa

 


"Teknologi Bango boleh dianggap sebagai 'Mesin Layan Diri Digital' untuk langganan. Ia dipenuhi dengan setiap langganan yang anda boleh fikirkan. Syarikat telekomunikasi, bank dan mana-mana perniagaan besar lain boleh memanfaatkannya dan memuatkannya dengan langganan yang pelanggan mahukan.

 

"Kemudian mereka boleh menawarkan tawaran dan diskaun terbaik sebagai sebahagian daripada bil bulanan biasa," kata Malhotra. - DagangNews.com