OB Holdings dapat kelulusan terbitkan IPO di Pasaran ACE Bursa Malaysia, sasar penyenaraian 4Q24 | DagangNews Skip to main content

OB Holdings dapat kelulusan terbitkan IPO di Pasaran ACE Bursa Malaysia, sasar penyenaraian 4Q24

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 18 April - OB Holdings Bhd memperoleh kelulusan daripada Bursa Malaysia untuk menerbitkan tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia untuk mengumpul dana bagi pengembangan perniagaan.

 

Menurut pengeluar produk makanan dan suplemen itu, pihaknya menyasarkan penyenaraian pada suku keempat 2024 (4Q24) setelah memfailkan draf prospektus pada 16 Oktober 2023.

 

IPO itu melibatkan terbitan awam sebanyak 120 juta saham biasa baharu, menawarkan pelabur 30.64% kepentingan dalam syarikat itu.

 

Hasil daripada IPO diperuntukkan untuk pembayaran balik pinjaman bank, pembelian mesin, pembangunan produk, pemasaran dan pengiklanan, dan untuk keperluan modal kerja, serta untuk membiayai perbelanjaan penyenaraian.

 

Alliance Islamic Bank Bhd ialah penasihat utama, penaja, penaja jamin tunggal dan ejen penempatan untuk pelaksanaan IPO.

 

Syarikat itu mengeluarkan apa yang dipanggil makanan diperkaya dan suplemen pemakanan di bawah pelbagai jenama serta untuk pemilik jenama pihak ketiga.

 

OB Holdings juga menawarkan perkhidmatan pembungkusan kontrak untuk pelbagai produk seperti susu tepung, daun teh, madu, serbuk herba, serbuk buah-buahan dan klorofil cecair ke dalam saiz pembungkusan runcit bersama-sama dengan perdagangan susu tepung dan aktiviti lain.

 

Kedua-dua kilang syarikat itu terletak di Selayang dan Serendah, Selangor.

 

Pengarah Urusannya, Teoh Eng Sia berkata, kelulusan IPO ini menandakan satu peristiwa penting dalam sejarah syarikat yang membolehkan fasa pertumbuhan seterusnya.

 

"Perkhidmatan kami meliputi pembangunan formulasi produk, pendaftaran produk, sumber bekalan, pembuatan dan pembungkusan produk, dan penghantaran produk ke lokasi yang ditetapkan pelanggan kami. 

 

Selama bertahun-tahun, kami telah membangunkan lebih daripada 900 formulasi minuman dan pemakanan (F&B) dan lebih 100 formulasi makanan tambahan.


 
"Produk kami disesuaikan untuk memenuhi pelbagai keperluan pengguna merentasi pelbagai demografi dan gaya hidup," katanya dalam kenyataan media hari ini. - DagangNews.com