MSWG minta UEM Edgenta beri penjelasan kos rasionalisasi kakitangan RM12.6 juta | DagangNews Skip to main content

MSWG minta UEM Edgenta beri penjelasan kos rasionalisasi kakitangan RM12.6 juta

UEM Edgenta akan mengadakan AGM ke-59 secara maya sepenuhnya pada 16 Jun ini

KUALA LUMPUR 14 Jun - Badan Pengawas Pemegang Saham Minoriti (MSWG) meminta penjelasan UEM Edgenta Bhd pada mesyuarat agung tahunan (AGM) yang akan datang berhubung kos rasionalisasi kakitangan secara one-off bernilai RM12.6 juta pada FY2021 untuk perkhidmatan infrastruktur dan bahagian perundingan asetnya.

 

UEM Edgenta akan mengadakan AGM ke-59 secara maya sepenuhnya pada 16 Jun ini pada jam 3 petang dari ibu pejabatnya di Bangsar South City, Kuala Lumpur.

 

Selain daripada mahu perunding pengurusan aset dan penyelesaian infrastruktur memberi penerangan tentang usaha rasionalisasi kakitangannya, MSWG juga ingin tahu mengapa gaji dan gaji kakitangan telah meningkat sebanyak 12% (atau RM80.18 juta) kepada RM753.68 juta pada FY2021 daripada RM673.5 juta sebelum ini.

 

“Upah dan gaji pada FY2019 ialah RM660.82 juta. Tolong jelaskan sebab kenaikan gaji dan gaji yang ketara,” tegas kumpulan aktivisme pemegang saham itu, Focus  Malaysia melaporkan.

 

Dalam perkara yang berkaitan, MSWG juga menyoal UEM Edgenta mengapa terdapat peletakan jawatan dan aktiviti pengambilan secara besar-besaran sepanjang FY2021 yang mana ia mencatatkan jumlah peletakan jawatan yang luar biasa tinggi dan pengambilan kakitangan bukan eksekutif.

 

Seramai 8,095 kakitangan bukan eksekutif meletakkan jawatan manakala 10,107 kakitangan bukan eksekutif diambil. Sehingga FY2021, syarikat itu menggaji kira-kira 22,000 pekerja.


 

UEM Edgenta

 


Mengenai Capital A Bhd (dahulunya AirAsia Group Bhd), MSWG juga ingin tahu perkembangan pelaksanaan regularisasinya selepas pengendali penerbangan tambang itu jatuh di bawah status Nota Amalan 17 (PN17) Bursa Malaysia pada 7 Januari lalu.

 

“Berapa lama lagi syarikat akan dapat menyesuaikan statusnya memandangkan ia masih mengalami kerugian dengan peningkatan defisit pemegang saham dan liabiliti semasa melebihi aset semasanya?,” soal MSWG.


Capital A telah menyatakan dalam laporan Tahunannya 2021 bahawa ia sedang dalam proses menangani perkara itu yang tidak mencerminkan realiti kedudukan aliran tunainya.


 

Capital A

 


Syarikat itu juga menyatakan keyakinan bahawa portfolio perniagaannya yang teguh dan pelbagai akan membolehkannya menjejaki penyelarasan kedudukan kewangannya dengan pantas sambil mengesahkan daya maju perniagaannya yang kukuh pada masa hadapan.

 

Capital A akan mengadakan AGM kelima secara maya juga pada 16 Jun jam 10 pagi dari ibu pejabatnya di KLIA2, Sepang.

 

Turut dalam senarai pemantauan MSWG ialah Sime Darby Plantation Bhd, dengan MSWG ingin mengetahui berapa ramai pekerja asing telah diberi pampasan di bawah pemulihan yuran pengambilan kumpulan berjumlah RM81.9 juta kepada pekerja sedia ada dan bekas pekerja yang meninggalkan kumpulan itu pada atau selepas 1 Nov 2018.


 

SDP

 


Berkenaan dengan notis penemuan yang dikeluarkan oleh Kastam dan Perlindungan Sempadan (CBP) AS terhadap kumpulan itu pada 28 Jan tahun ini, MSWG juga ingin tahu jika kumpulan itu menjangkakan pampasan lanjut akan dibuat kepada pekerja asingnya pada 2022 selaras dengan notis dan berikutan penyiapan (perunding perdagangan etika) laporan Impactt Ltd.

 

“Jika ya, berapakah anggaran pampasan yang perlu dibayar?,” tanya MSWG.

 

Sime Plantation akan mengadakan AGM ke-19 secara maya pada 16 Jun jam 10 pagi dari Hotel New World Petaling Jaya di Kelana Jaya. – DagangNews.com