Memikirkan `persaraan' jadi sesuatu menakutkan bagi usahawan | DagangNews Skip to main content

Memikirkan `persaraan' jadi sesuatu menakutkan bagi usahawan

Persaraan boleh menakutkan, menggerunkan, mengelirukan dan juga rumit. - Gambar hiasan oleh LY Lim
Oleh Mohd Fudzail Mohd Nor

BAGI pemimpin perniagaan, memikirkan tentang bersara boleh menjadi sesuatu yang menakutkan seperti yang saya lalui.

 

Ramai telah bekerja dan bekerja selama bertahun-tahun untuk membina sebuah syarikat dan  menyimpan, dan kini tiba masanya untuk bersara dan mula mengeluarkan wang daripada akaun.

 

Persaraan boleh menakutkan, menggerunkan, mengelirukan dan juga rumit. Semua akan pergi dari satu peringkat kehidupan ke peringkat seterusnya. Dan sedang bergerak dari fasa pengumpulan ke fasa pengedaran.

 

Perlu memikirkan perkara seperti sama ada ingin menjual perniagaan atau memindahkannya kepada generasi seterusnya.

 

Idea untuk melepaskan kawalan perniagaan yang telah kembangkan mungkin kelihatan tidak dapat dibayangkan. Tetapi kesihatan, kewajipan keluarga dan perubahan keutamaan boleh menimbulkan persoalan tentang rupa yang inginkan persaraan.

 

Adakah saya ingin terus terlibat dalam syarikat? Berikan baton kepada generasi akan datang atau seseorang yang telah sediakan untuk mengambil alih? Atau adakah saya lebih suka menjual atau menutup perniagaan?

 

 

hikayat

 

 

Kebanyakan orang mahu menunggu sehingga umur persaraan penuh untuk mula mengutip KWSP supaya mereka boleh mendapatkan jumlah penuh.

 

Saya percaya bahawa apabila mencapai usia  60 tahun ialah apabila harus mula melihat semua pilihan dan memikirkan yang mana satu paling masuk akal.

 

Satu perkara penting lain yang perlu diingat ialah penjagaan kesihatan seperti saya yang terkena strok dan menjadi OKU. Sebab utama orang tidak bersara awal adalah kerana insurans kesihatan.

 

Keputusan persaraan sangat peribadi, dan tiada jawapan yang salah. Tiada sesiapa boleh memberitahu apa yang terbaik.

 

Kekal terlibat dalam perniagaan  dalam kapasiti yang lebih terhad akan membolehkan terus menuai pendapatan daripadanya dan terus berhubung dengan rakan sekerja tanpa tekanan untuk menjalankan rancangan itu.

 

Ramai usahawan mendapati ia menggembirakan untuk beralih daripada tanggungjawab sehari-hari untuk menyediakan pengawasan peringkat lebih tinggi, datang sebagai penyelesai masalah atau perunding sekali-sekala untuk perniagaan.

 

Kelemahan pengaturan ini ialah saya bukan lagi bos dan mungkin tidak mempunyai kata putus dalam membuat keputusan. Selain itu, ganjaran kewangan untuk menjual perniagaan ditangguhkan, yang mungkin mengehadkan kebebasan saya untuk meneruskan aktiviti, seperti perjalanan, bila-bila masa mahu  dan selama yang  mahukan.

 

 

parafrasa

 

 

Ramai usahawan berharap untuk memindahkan perniagaan mereka kepada ahli keluarga apabila mereka bersara sebagai satu cara untuk mencipta warisan untuk generasi akan datang. Jika ini adalah matlamat, bincangkannya dengan bakal pengganti lebih awal untuk memastikan mereka selaras sepenuhnya dengan visi.

 

Walaupun mencipta perniagaan keluarga generasi boleh kelihatan menarik, terdapat potensi perangkap untuk dipertimbangkan. Konflik boleh berlaku dalam keluarga jika lebih daripada seorang ahli keluarga mahu mengambil alih, dan menyelesaikan perselisihan pendapat tersebut boleh mengambil banyak masa dan perhatian.

 

Di samping itu, pengganti mungkin tidak mempunyai kebolehan untuk menjalankan perniagaan seperti yang jangkaan. Kenal pasti bakal pengganti awal, supaya boleh menilai keupayaan mereka untuk memimpin perniagaan sebelum mengubahnya.

 

Dalam sesetengah kes, pemilik mendapati adalah lebih baik untuk memindahkan perniagaan kepada pekerja luar biasa yang mempunyai kebolehan dan minat dalam mengurus perniagaan.

 

Memindahkan pemilikan perniagaan kepada ahli keluarga sebagai hadiah juga mungkin mempunyai implikasi kewangan: Mungkin tidak lagi menerima pendapatan daripada perniagaan itu, tidak akan mendapat ganjaran kewangan daripada menjualnya dan mungkin perlu membayar cukai hadiah, bergantung pada nilai perniagaan.

 

Sesetengah pemilik lebih suka menjual perniagaan kecil mereka kepada ahli keluarga, pekerja, pesaing atau firma ekuiti persendirian. Jika memilih laluan ini, mulakan perancangan dengan lebih awal.

 

Perlu mengatur kewangan dan perlu mengambil langkah penting terlebih dahulu seperti meminta pekerja utama menandatangani perjanjian dan kekal selepas jualan. Tindakan sedemikian akan memberikan keyakinan pembeli berpotensi bahawa perniagaan akan terus berjaya.

 

 

hikayat

 

 

Penjualan perniagaan boleh membantu membiayai perbelanjaan sara hidup, perjalanan atau warisan dan mungkin terdapat peluang untuk mengekalkan pendapatan berterusan.

 

Sesetengah pemilik yang menjual perniagaan berunding untuk mengekalkan pemilikan hartanah komersial dan memajakkannya semula kepada syarikat; yang lain terlibat dengan pemilik baharu sebagai perunding dengan bayaran penahan.

 

Walau bagaimanapun, tidak semua perniagaan boleh dijual dan faktor ekonomi yang berada di luar kawalan, seperti kemelesetan, boleh menjejaskan penilaian perniagaan. Di samping itu, walaupun lebih suka menerima hasil dalam satu jumlah sekaligus, mungkin mendapati pembeli perlu membuat pembayaran dari semasa ke semasa.

 

Semak aset  termasuk sebarang hasil sebenar atau jangkaan daripada penjualan perniagaan, serta simpanan persaraan, pelaburan dan pendapatan daripada pembayaran KWSP  dengan penasihat kewangan untuk menentukan sama ada masa yang sesuai untuk bersara.

 

Semak belanjawan untuk memastikan boleh menampung perbelanjaan bulanan dengan beberapa gabungan akaun simpanan, persaraan dan pelaburan serta KWSP. Mengecilkan kepada perumahan yang lebih murah dan mengurangkan perbelanjaan lain juga mungkin membolehkan bersara apabila mahu.

 

Tidak semua pertimbangan adalah kewangan. Mengetahui perkara yang saya mahu lakukan dalam fasa seterusnya dalam hidup  sama ada melancong, menjadi sukarelawan, melawat cucu atau menikmati hobi akan membantu menentukan sama ada kekal atau melepaskan diri adalah pilihan terbaik untuk.

 

Saya memilih untuk mengambil PhD dalam AI sebagai manusia yang terus belajar sambil menjadi usahawan penerbitan buku kerana tidak ada cara yang betul untuk beralih daripada keusahawanan sepenuh masa. Perancangan kewangan yang teliti akan membantu memastikan memasuki bab seterusnya mengikut syarat sendiri.

 

 

parafrasa

 

 

Selepas pertimbangan ini, perkara utama ialah pelan penggantian. Adalah penting untuk menyediakan perkara ini lebih awal. Saya telah melihat terlalu ramai pemilik perniagaan yang tidak sabar-sabar untuk bersara terburu-buru untuk menjual syarikat mereka dan tidak mendapat nilai penuh daripada perniagaan mereka.

 

Secara keseluruhan, pelan penggantian adalah perkara yang bagus untuk disediakan sebelum merancang untuk bersara. Soalan untuk dipertimbangkan termasuk: Adakah  akan menjual syarikat kepada ahli keluarga? Pekerja? Syarikat lain? Bagaimana dan bila boleh pergi?

 

Pelan penggantian boleh berbeza-beza bergantung pada siapa dan cara  merancang untuk menjual syarikat.

 

Jika ingin bersara awal, ini adalah lebih sebab untuk mempunyai pelan penggantian.

 

Pilihan lain ialah menjual syarikat secara beransur-ansur kepada pekerja. Ini mungkin melalui pembelian aset, pembelian saham, dsb. Pilihan sangat berbeza-beza, jadi ini adalah lebih sebab untuk mengadakan pertemuan dengan penasihat kekayaan dan peguam.

 

Ini hanyalah beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan apabila semakin hampir mahupun sudah tiba dengan persaraan.

 

 

parafrasa

 

 

Melangkah dari fasa pengumpulan ke fasa pengedaran boleh menjadi menakutkan, tetapi ia tidak semestinya begitu.

 

Dengan bekerja keras, berjimat cermat dan kini boleh menggunakan wang yang  laburkan selama bertahun-tahun untuk membantu menikmati persaraan namun saya akan tetap bangkit esok hari sebagai usahawan walaupun kecil-kecilan, seperti menerbitkan buku dan e-buku sendiri serta menjadi penceramah! - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah kolumnis WAINUIOMATA setiap Khamis di DagangNews.com. KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

 

parafrasa