Maybank IB senaraikan 6 pemangkin mengapa Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura akan berjaya | DagangNews Skip to main content

Maybank IB senaraikan 6 pemangkin mengapa Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura akan berjaya

SEZ Johor-Singapura merupakan pengubah keadaan atau game changer terutama bagi Johor.
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 10 Mei - Terdapat dorongan kuat dari Malaysia dan Singapura untuk melihat Zon Ekonomi Khas (SEZ) Johor-Singapura berjaya kerana potensinya sebagai "pengubah kedudukan" terutamanya bagi Johor.

 

Maybank Investment Bank (Maybank IB) berkata, integrasi ekonomi yang lebih besar dengan pergerakan orang, barang dan modal yang lebih bebas akan membuka peluang baru yang sejajar dengan matlamat dasar jangka panjang. 

 

"Kami menekankan enam pemangkin mengapa kali ini ia mungkin berbeza dan bagaimana SEZ boleh merangsang aliran perdagangan, buruh, pelaburan, dan tenaga," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Kata firma penyelidikan itu, pertama sekali, adalah peningkatan hubungan yang dirancang melalui projek RTS Johor-Singapura. 

 

Menurutnya, dengan kapasiti yang dijangkakan melebihi 100,000 penumpang sehari, ini akan tidak hanya meningkatkan pergerakan orang dan barang antara dua negeri, tetapi juga mengurangkan kesesakan di sempadan, memudahkan aliran perdagangan dan mempercepat pertumbuhan ekonomi di kedua-dua wilayah.

 

rts
RTS Link apabila siap meningkatkan perhububungan rakyat kedua-dua negara. -Gambar FB Anwar Ibrahim

 

"Kedua, SEZ ini memberikan kelebihan dari segi kos pengendalian yang lebih rendah berbanding dengan Singapura. 

 

"Ini termasuk kos gaji yang jauh lebih rendah untuk sektor pembuatan dan hospitaliti, serta penjimatan dalam bil elektrik dan sewa. 

 

"Dengan menyediakan persekitaran perniagaan yang lebih kos efisien, SEZ ini menjadi tarikan yang kuat bagi pelabur tempatan dan asing, menjana peluang pekerjaan serta pertumbuhan industry," jelasnya.

 

Faktor ketiga kata Maybank IB, ialah fokus penting untuk menangani kekurangan bakat dan buruh. 

 

"Ini termasuk pembangunan modal insan tempatan dan pelaksanaan skim visa yang membolehkan penduduk dari Singapura dan luar negara untuk bekerja dan tinggal di dalam Zon Ekonomi Khas. 

 

"Dengan demikian, ini tidak hanya membantu mengurangkan tekanan terhadap pasaran pekerja Singapura tetapi juga memperkayakan tenaga kerja tempatan dan mengekalkan bakat dalam negara," ujarnya.

 

Keempat, adalah potensi untuk memanfaatkan transisi tenaga hijau yang sedang dijalankan oleh Singapura, katanya.

 

"Dengan Singapura yang bertujuan untuk mengimport sebahagian besar tenaga dari sumber yang boleh diperbaharui menjelang 2035, ini membuka peluang baru bagi SEZ untuk menyokong industri tenaga hijau dan menyumbangkan kepada usaha global untuk mengurangkan kesan negatif terhadap alam sekitar.

 

"Kombinasi semua faktor ini, bersama dengan sokongan politik yang kukuh dan keinginan untuk memberikan manfaat yang nyata kepada rakyat dan perniagaan, menegaskan bahawa SEZ Johor-Singapura mempunyai potensi untuk menjadi pemacu utama pertumbuhan ekonomi di kawasan tersebut. 

 

"Dengan integrasi ekonomi yang lebih kukuh dan pertumbuhan yang berterusan, SEZ ini diharapkan akan memberi impak positif yang besar kepada kedua-dua negara dan kawasan sekitarnya, membuka peluang baru bagi perdagangan, pelaburan, dan pertumbuhan industry," jelasnya.

 

Tambah Maybank B, faktor kelima yang penting adalah usaha untuk merangsang pertumbuhan ekonomi dan memerangi kekurangan bakat melalui pembangunan modal insan dan penekanan kepada inovasi. 

 

Katanya, SEZ ini dijangka mencipta peluang pekerjaan berkualiti tinggi yang menarik, yang akan membantu mengekalkan bakat tempatan dan mencegah 'perpindahan minda'. 

 

"Dengan memberi tumpuan kepada pembangunan kemahiran, penyelidikan, dan pendidikan tinggi, SEZ dapat menjadi pusat inovasi dan pembelajaran yang dinamik, yang memperkaya ekosistem perniagaan tempatan dan membina modal insan yang kukuh untuk ekonomi masa depan.

 

"Faktor keenam adalah potensi untuk memanfaatkan peralihan kepada tenaga hijau dan usaha ke arah kelestarian alam sekitar. 

 

"Singapura dan Malaysia yang sama-sama mempercepat usaha ke arah tenaga boleh diperbaharui, SEZ ini boleh menjadi pusat untuk mempromosikan teknologi hijau dan amalan perniagaan lestari," katanya. 

 

Menurutnya, ini tidak hanya akan menyumbang kepada perlindungan alam sekitar tetapi juga membuka peluang baru untuk pelaburan dan pekerjaan di sektor-sektor yang berkaitan dengan kelestarian alam.- DagangNews.com