Mamee bakal melabur RM150 juta dalam teknologi pengeluaran terkini | DagangNews Skip to main content

Mamee bakal melabur RM150 juta dalam teknologi pengeluaran terkini

KUALA LUMPUR 3 April - Mamee-Double Decker Sdn Bhd akan melabur sebanyak RM150 juta dalam kemudahan pengeluaran baharu, menggunakan teknologi pengeluaran automatik generasi terkini untuk menyokong pertumbuhan perniagaannya.

 

CEO syarikat, Pierre Pang berkata dengan kapasiti tambahan itu, Mamee boleh menggandakan lagi pencapaian perniagaannya dalam tempoh lima tahun akan datang, dengan menyatakan bahawa syarikat itu telah mengambil masa 48 tahun untuk mencatat pendapatan RM780 juta.

 

Bagaimanapun, dalam tempoh lima tahun lalu, Mamee berjaya menggandakan angka ini, hasil pertumbuhan pesat perniagaan eksportnya ke lebih 80 negara di seluruh dunia, terutamanya Amerika Syarikat dan Eropah.

 

“Kami telah mengendalikan penghantaran hampir 300 kontena setiap bulan dari kilang kami di Malaysia.

 

“Kami meramalkan dengan sokongan padu daripada Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (Miti), Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida), kami boleh menggandakan jumlah ini dalam dua atau tiga tahun akan datang,” katanya.

 

 

Pierre Pang
                          Pierre Pang

 

 

Beliau berkata demikian pada program Ihya Ramadan dan majlis berbuka puasa bersama anak-anak yatim pada Isnin, Bernama melaporkan.

 

Pang berkata dengan sokongan yang diberikan, Mamee berjaya membina perkongsian kukuh dengan syarikat global di seluruh dunia seperti The Lotus Biscoff Group yang berpangkalan di Belgium, Shinsegae Foods yang berpangkalan di Korea Selatan dan juga perkongsian pemilikan perniagaan seperti The Good Crisps Company di Amerika Syarikat dan The Golden Duck, Singapura.

 

Beliau berkata perkongsian kukuh itu telah membolehkan Mamee mengembangkan snek halalnya ke dunia "dan seterusnya menjadikan syarikat kami antara syarikat snek terbesar di dunia, atau sekurang-kurangnya syarikat terbesar dalam segmen snek halal".

 

“Kami sangat berterima kasih kepada Miti, Matrade dan Mida atas sumbangan mereka dalam menjadikan Mamee sebuah syarikat snek global yang berkembang pesat dan inovatif yang memperjuangkan makanan halal buatan Malaysia,” tambahnya.

 

Beliau berkata Miti memainkan peranan utama dalam menentukan dasar dan perancangan perniagaan negara, menggalakkan dan menyokong pertumbuhan perniagaan tempatan seperti Mamee untuk berkembang ke pasaran luar negara.

 

Selain itu, Matrade juga memainkan peranan penting dalam mempromosi dan mengembangkan pasaran eksport syarikat tempatan Malaysia, khususnya Mamee, di peringkat antarabangsa serta peranan Mida dalam memastikan operasi lancar dan memperkasakan perniagaan Mamee.

 

Sementara itu, Pengarah Hal Ehwal Mamee dan Perhubungan Kerajaan, Ahmad Syukry Ibrahim berkata, Mamee menganjurkan program Ihya Ramadan dan majlis berbuka puasa dengan kerjasama Miti bagi memberi sokongan dan sumbangan kepada 100 anak yatim yang hadir.

 

“Program ini membuktikan syarikat bekerjasama dengan agensi kerajaan dan juga masyarakat untuk menyumbang sesuatu kepada golongan yang memerlukan,” katanya. Mamee telah melancarkan inisiatif "Biasiswa Junior Monstar" untuk pekerja syarikat yang anak-anak mereka berpotensi mengembangkan bakat mereka ke peringkat yang lebih tinggi. - DagangNews.com