Mahkamah Tinggi tolak sebahagian tuntutan Kenanga Investors terhadap Impiana | DagangNews Skip to main content

Mahkamah Tinggi tolak sebahagian tuntutan Kenanga Investors terhadap Impiana

KUALA LUMPUR 22 Mac - Mahkamah Tinggi (komersial) pada awal bulan ini menolak sebahagian saman Kenanga Investors Bhd terhadap Impiana Sdn Bhd dan pemegang saham majoritinya, Datuk Seri Ismail @ Farouk Abdullah atas kegagalan mereka untuk mematuhi Perjanjian Pilihan 3, yang melibatkan opsyen untuk memperoleh semula saham Impiana Hotels Bhd (IHB).

 

Bagaimanapun, Hakim Datuk Mohd Arief Emran Arifin memerintahkan Impiana Sdn Bhd dan Ismail membayar secara bersama atau berasingan kepada Kenanga sebanyak RM362,957.63 sebagai penyata yang dipersetujui dalam akaun Perjanjian Pilihan 2. 

 

Hakim bagaimanapun tidak bersetuju untuk memberikan pulangan anugerah bagi Perjanjian Pilihan 3.

 

“Saya dapati Impiana Sdn Bhd tidak mengakui bahawa jumlah RM4.839 juta dan RM337,635 perlu dibayar tetapi hanya mencari masa tambahan untuk membeli semula saham itu dari Kenanga. Sebelum jumlah ini terhutang dan perlu dibayar, pilihan berkenaan yang memaksa Impiana Sdn Bhd membeli saham tersebut mesti dikeluarkan. 

 

"Jika opsyen tersebut tidak dibangkitkan, maka tiada penjualan paksa saham kepada Impiana Sdn Bhd pada harga yang telah dipersetujui.

 

“Bagi tujuan tuntutan, mahkamah ini tidak mendapati wujud pengakuan hutang, kerana hutang itu belum dibuktikan mengikut terma yang dipersetujui antara pihak. Notis (untuk memperoleh semula saham) tidak dikeluarkan oleh Kenanga. Paling baik, hanya ada cadangan supaya saham itu dijual kemudiannya kepada Impiana Sdn Bhd oleh Kenanga pada harga yang dipersetujui,” kata Mohd Arief pada 5 Mac.

 

Hakim tidak membuat sebarang perintah mengenai kos dan mengarahkan pihak-pihak terlibat menanggung kos mereka kerana defendan telah berjaya mempertahankan sebahagian besar tuntutan itu.

 

Penghakiman bertulis kepada kes itu dikeluarkan pada hari Jumaat, memetik laporan media.

 

Kenanga diwakili oleh Shaikh Abd Saleem bersama Teoh Jo Vi, manakala Edward Kuruvilla dan Soh Lip Shan pula mwakili Impiana Sdn Bhd dan Ismail.

 

Kenanga memfailkan saman itu pada 2 November 2022, selepas Impiana Sdn Bhd dan Ismail yang merupakan penjamin untuk memperoleh saham IHB berikutan kegagalannya untuk melaksanakan opsyen panggilan di bawah Perjanjian Pilihan 3 selepas diberikan lanjutan dalam Perjanjian Pilihan 1 dan 2 sebelum ini.

 

Ini melibatkan pembayaran balik RM4.502 juta atas pembelian balik saham opsyen IHB. Kenanga mendakwa bahawa sekiranya pihak-pihak tidak dapat bersetuju dengan lanjutan Perjanjian Pilihan 3, Impiana Sdn Bhd akan membayar pulangan yang dipersetujui di bawah Perjanjian Pilihan 2 dan Perjanjian Pilihan 3 serta pembelian semula saham opsyen IHB.

 

Kenanga mendakwa bahawa bergantung kepada terma yang dicadangkan dalam persefahaman Disember 2021, Kenanga tidak melaksanakan opsyen jual (di bawah Perjanjian Pilihan 3) pada tarikh tamatnya pada 14 Disember 2021.

 

Syarikat itu mendakwa bahawa pihak-pihak tidak dapat bersetuju dengan terma berhubung lanjutan Perjanjian Opsyen 3. 

 

Akibatnya, surat tuntutan (LOD) bertarikh 17 Januari 2022 telah dikeluarkan kepada Impiana Sdn Bhd dan Ismail menuntut pembayaran jumlah yang perlu dibayar di bawah Perjanjian Opsyen 2 dan 3, serta pembelian semula saham IHB.

 

Berikutan itu, Kenanga sedang mendapatkan RM4.502 juta sebagai balasan pembelian saham IHB yang dipegangnya, ditambah dengan RM362,957.63 berdasarkan pulangan yang dipersetujui Perjanjian Pilihan 2 dan RM337,635 ke atas pulangan dan kos yang dipersetujui Perjanjian Pilihan 3.

 

Impiana Sdn Bhd dalam pembelaannya mendakwa bahawa fakta pihak-pihak berunding berhubung Perjanjian Pilihan 3, tidak dan tidak boleh mempunyai sebarang kesan atau kesan kepada tamat tempoh opsyen jual di bawah Perjanjian Pilihan 3 pada atau sebelum 14 Disember 2021 .

 

Impiana Sdn Bhd juga berkata LOD bertarikh 17 Januari, 2022 tidak boleh diterima sebagai keterangan dalam prosiding kerana rundingan masih dijalankan dan mendakwa Kenanga tidak berhak menerima relif yang diminta.- DagangNews.com