Mahkamah Rayuan membenarkan rayuan akauntan terhadap Institut Akauntan Malaysia | DagangNews Skip to main content

Mahkamah Rayuan membenarkan rayuan akauntan terhadap Institut Akauntan Malaysia

Mahkamah Rayuan juga memerintahkan supaya sebarang denda yang sebelum ini dibayar oleh Wong dikembalikan oleh MIA

KUCHING 21 Jun - Mahkamah Rayuan yang bersidang di Kuching pagi ini telah sebulat suara membenarkan rayuan seorang akauntan, Wong Ching Yong berhubung semakan kehakimannya terhadap keputusan itu lembaga tatatertib Institut Akauntan Malaysia (MIA).

 

Mahkamah Rayuan, setelah mendengar hujah daripada peguam yang mewakili kedua-dua pihak, sebulat suara membatalkan keputusan terdahulu oleh Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Sibu atas alasan lembaga tatatertib MIA telah melakukan kesilapan prosedur semasa perbicaraan kes Wong dan keputusan kesnya telah dibuat tanpa mendengar sebarang saksi dipanggil oleh MIA.

 

Mahkamah Rayuan juga memerintahkan supaya sebarang denda yang sebelum ini dibayar oleh Wong dikembalikan oleh MIA dan mana-mana penerbitan yang dibuat berhubung sabitan kelakuan tidak profesional ditarik balik.

 

Mahkamah juga memerintahkan MIA membayar kos sebanyak RM15,000 kepada Wong, yang juga pengerusi Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) cawangan Dudong.

 

Mengikut fakta kes, MIA telah mendakwa Wong berkelakuan tidak profesional dalam maksud Peraturan 2 Peraturan-Peraturan Tatatertib MIA (No 2) 2002.

 

Pada 2018, Wong telah menjalani sesi pendengaran disiplin yang dijalankan oleh MIA atas dakwaan ketidakpatuhan terhadap piawaian perakaunan tertentu semasa melaksanakan tugasnya.

 

 

Wong Ching Yong
                         Wong Ching Yong

 


Wong kemudiannya memfailkan semakan kehakiman terhadap keputusan MIA di Mahkamah Tinggi Sibu. Bagaimanapun, pesuruhjaya kehakiman ketika itu menolak permohonan Wong dengan kos.

 

Tidak berpuas hati, beliau merayu terhadap keputusan Pesuruhjaya Kehakiman tersebut kepada Mahkamah Rayuan. - DagangNews.com