Kontrak daripada Petronas Carigali kekalkan pendapatan Dayang sehingga akhir 2023 - RHB Research | DagangNews Skip to main content

Kontrak daripada Petronas Carigali kekalkan pendapatan Dayang sehingga akhir 2023 - RHB Research

Dayang telah dianugerahkan lanjutan kontrak penyediaan perkhidmatan penyelenggaraan, pembinaan dan pengubahsuaian (MCM) luar pesisir daripada PCSB.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Okt - RHB Research positif terhadap lanjutan kontrak Dayang Enterprise Holdings Bhd daripada Petronas Carigali Sdn Bhd (PCSB) yang dijangka memastikan kemampanan aliran kerja sehingga akhir 2023.

 

Dayang telah dianugerahkan pindaan dan lanjutan kontrak bagi penyediaan perkhidmatan penyelenggaraan, pembinaan dan pengubahsuaian (MCM) luar pesisir daripada PCSB.

 

Nilai kontrak adalah berdasarkan arahan kerja yang dikeluarkan oleh PCSB sepanjang tempoh kontrak lanjutan, dari 20 September 2022, hingga 31 Disember 2023.

 

“Walaupun nilai kontrak tidak diketahui, kerana ia bergantung kepada arahan kerja yang diambil, kami menjangkakan pesanan kerja MCM akan meningkat tahun depan dengan peningkatan perbelanjaan Petronas.

 

“Sementara itu, kami memahami bahawa terdapat pelarasan menaik lebih daripada 20% dalam kadar perkhidmatan untuk menampung peningkatan kos bahan dan peralatan serta kos menjalankan perniagaan.

 


"Dengan mengandaikan pesanan kerja MCM bernilai RM50-60 juta sebulan, jumlah anggaran pesanan kerja boleh mencecah RM750-900 juta," kata penganalisisnya Sean Lim.

 

Beliau berkata saiz buku pesanan Dayang sepatutnya kekal tidak berubah pada RM1.7 bilion, memandangkan pesanan kerja yang tidak dipanggil sebelum ini mungkin akan menjadi kenyataan di bawah pelanjutan kontrak.

 

Berikutan semakan kadar, firma itu masih menjangkakan peningkatan margin pada tahun kewangan 2023 (FY23).

 

"Pada masa yang sama, kami juga memahami bahawa Dayang sedang berunding untuk mendapatkan kadar yang lebih baik untuk digunakan untuk pekerjaan penghubung dan pentauliahan bersepadu (HUC), yang boleh melindungi margin daripada peningkatan kos, seperti yang dinyatakan sebelum ini," kata Lim.

 

Menurutnya, sebagai pemain penyelenggaraan huluan yang berpengalaman, Dayang bersedia untuk mendapat manfaat daripada kitaran pembaharuan kontrak selama lima tahun bermula tahun depan.

 

RHB mengekalkan saranan 'Beli' untuk saham Dayang dengan harga sasaran tidak berubah pada RM1.53 sesaham. - DagangNews.com