Kewangan Islam: Menjawab salah faham yang masih berlarutan sekarang | DagangNews Skip to main content

Kewangan Islam: Menjawab salah faham yang masih berlarutan sekarang

Salah faham ini selalunya berpunca daripada kurangnya pengetahuan tentang prinsip dan amalan kewangan Islam. Gambar Fahrul Azmi
Oleh AIZAD HASSAN

MASIH ada salah faham terhadap pembiayaan Islam telah berleluasa dalam landskap kewangan global, termasuk di Malaysia.

 

Kewangan Islam adalah sistem yang beroperasi berdasarkan prinsip Syariah ataupun perundangan Islam. Ia melarang pembayaran atau penerimaan faedah, dan sebaliknya menggalakkan perkongsian risiko dan pembiayaan bersandarkan aset.

 

Walaupun pertumbuhan pesat dan penerimaan yang semakin meningkat di seluruh dunia, masih terdapat salah tanggapan dan salah tafsir mengenai pembiayaan Islam.

 

Penjelasan komprehensif ini akan menyelidiki aspek utama pembiayaan Islam, menangani salah faham yang lazim dan memberikan kejelasan tentang prinsip dan amalannya.

 

Kewangan Islam bukan hanya untuk orang Islam

Ya. Semua boleh! Ia adalah sistem kewangan yang beroperasi mengikut undang-undang Islam dan prinsipnya boleh digunakan oleh sesiapa sahaja, tanpa mengira pegangan agama mereka.

 

Kewangan Islam melarang pembayaran atau penerimaan faedah (riba), serta melabur dalam perniagaan yang dianggap haram mengikut undang-undang Syariah, seperti kegiatan yang melibatkan arak, perjudian, atau produk khinzir.

 

Kewangan Islam menggalakkan perkongsian risiko, pelaburan beretika, dan perkongsian keuntungan dan kerugian. Kewangan Islam telah mendapat populariti di peringkat global dan tidak terhad kepada negara majoriti Islam. Ramai orang bukan Islam juga telah menunjukkan minat dalam kewangan Islam kerana prinsipnya.


 

parafrasa
Gambar Masjid Besi Putrajaya oleh HFZ bD8 



Kewangan Islam sering disalah ertikan sebagai statik dan kurang inovasi

Pengkritik berpendapat bahawa pematuhan ketat kepada prinsip Syariah mengehadkan pembangunan produk dan perkhidmatan kewangan baharu.

 

Selain itu, pergantungan kepada kontrak tradisional seperti Murabahah (pembiayaan tambah kos) dan Ijara (pajakan) mungkin menghalang keupayaan industri untuk bersaing dengan landskap kewangan global yang berkembang pesat.

 

Walau bagaimanapun, penyokong kewangan Islam berpendapat bahawa pematuhannya kepada amalan etika dan tanggungjawab sosial memberikan kestabilan dan daya tahan, terutamanya semasa krisis kewangan.

 

Kewangan Islam telah berkembang dari semasa ke semasa untuk menyesuaikan diri dengan perubahan landskap ekonomi dan telah menunjukkan kapasiti untuk inovasi dalam produk dan perkhidmatan kewangan yang mematuhi prinsip Syariah.

 

Tidak menyumbang kepada pembangunan ekonomi?

Tidak benar sama sekali. Pembiayaan rumah Islam, misalnya memainkan peranan penting dalam pembangunan ekonomi melalui beberapa mekanisme.

 

1. Ia menggalakkan rangkuman kewangan dengan menyediakan akses kepada pembiayaan perumahan untuk individu yang mungkin tidak dapat mengakses produk gadai janji konvensional atas sebab agama atau etika.

Kemasukan ini menyumbang kepada pembangunan ekonomi keseluruhan dengan membenarkan segmen penduduk yang lebih luas untuk mengambil bahagian dalam pemilikan dan pelaburan hartanah.

 

2. Pembiayaan rumah Islam mematuhi prinsip Syariah, yang melarang faedah (riba) dan menggalakkan perkongsian risiko dan sokongan aset.

Rangka kerja etika ini boleh membawa kepada sistem kewangan yang lebih stabil dan mampan, seterusnya menyumbang kepada pembangunan ekonomi jangka panjang.

Selain itu, pembiayaan rumah Islam selalunya melibatkan perkongsian dan pengaturan perkongsian keuntungan, yang boleh memupuk keusahawanan dan pelaburan dalam aset sebenar, seterusnya merangsang pertumbuhan ekonomi.


 

parafrasa
Gambar oleh  Nina Samat 

 


Kesimpulannya, ternyata masih terdapat pelbagai salah faham yang menyelubungi kewangan Islam.

 

Salah faham ini selalunya berpunca daripada kurangnya pengetahuan tentang prinsip dan amalan kewangan Islam.

 

Adalah penting bagi individu untuk mendapatkan maklumat yang tepat dan boleh dipercayai daripada sumber yang berwibawa untuk mendapatkan pengetahuan menyeluruh tentang kewangan Islam dan kepentingannya dalam landskap kewangan global.- DagangNews.com

 

Aizad Hassan adalah pelajar Sarjana Muda Undang-undang dan Syariah di Universiti Sains Islam Malaysia

 

 

DISCLAIMER: Artikel di atas adalah pendapat penulis semata-mata dan tidak mencerminkan pendirian Sidang Editorial DagangNews.com