Keputusan KWSP perkenal Akaun 3 bukti kegagalan serius kerajaan | DagangNews Skip to main content

Keputusan KWSP perkenal Akaun 3 bukti kegagalan serius kerajaan

Oleh Callistus Antony D'Angelus, Penasihat Buruh Antarabangsa, Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM)

KEPUTUSAN yang diambil oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk memperkenalkan Akaun 3, di mana pencarum boleh membuat pengeluaran daripadanya pada bila-bila masa adalah kegagalan serius di pihak kerajaan.

 

Sebab mengapa mekanisme sedemikian telah dimulakan adalah kerana diakui bahawa sejumlah besar pencarum tidak dapat bertahan secara ekonomi berdasarkan tahap pendapatan mereka.

 

Tahap gaji telah tertekan selama beberapa dekad, dan ia dilakukan secara sedar melalui pakatan yang tidak suci antara perniagaan besar dan kerajaan.


 

Callistus Antony D'Angelus
Callistus Antony D'Angelus

 


`Oleh kerajaan', saya maksudkan pentadbiran berbeza yang telah ada dan ia termasuk kerajaan perpaduan sekarang.

 

Di mana pekerja, komuniti B40 dan M40 bimbang, tidak ada pembaharuan yang memberi manfaat kepada mereka.

 

Adalah malang kerana kerajaan perpaduan gagal melaksanakan pembaharuan bagi menangani krisis kos sara hidup yang meruncing yang melanda golongan miskin.

 

Kementerian Sumber Manusia nampaknya ketandusan idea bagaimana untuk meningkatkan taraf hidup golongan miskin yang bekerja.

 

Kini terbukti bahawa Kementerian Sumber Manusia, walaupun retorik dan slogan pro-pekerjanya, telah menerima pakai agenda neoliberal. Pembahagian kekayaan dan pendapatan hanya akan terus berkembang. Ia adalah pandangan yang rabun di pihak kerajaan.

 

Apa yang paling mengecewakan ialah selama beberapa dekad ramai di antara kita telah menunggu perubahan dalam kerajaan, dan sebenarnya gelisah dan berusaha untuk itu.

 

 

spcaam

 

Kita tidak sedar bahawa apabila parti yang sama kita sokong dan korbankan untuk mengambil alih kuasa, mereka tidak berbeza dengan pentadbiran terdahulu.Dikatakan bahawa sejarah tidak berulang, tetapi sama sahaja.

 

Suara, keperluan dan tangisan pekerja akhirnya akan mencari jalan untuk menggulingkan mana-mana rejim yang menentang mereka. Ia sentiasa hanya menunggu masa. - DagangNews.com