Kajian DARE: Peralihan Tenaga perlukan lebih banyak kepelbagaian tenaga mampan | DagangNews Skip to main content

Kajian DARE: Peralihan Tenaga perlukan lebih banyak kepelbagaian tenaga mampan

Malaysia perlu memastikan perbezaan antara tenaga boleh diperbaharui dan tenaga mampan untuk membuat keputusan pelaburan tenaga yang berkesan. - Gambar Andreas Gücklhorn
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 20 Dis – Peralihan Malaysia kepada matlamat tenaga rendah karbon memberikan dua cabaran: menyampaikan nilai hari ini, pada masa yang sama membina ekosistem yang akan membolehkan Malaysia mencapai cita-cita 70% tenaga boleh diperbaharui menjelang 2050.

 

Walaupun Malaysia telah mempamerkan kapasiti yang konsisten untuk pertumbuhan dalam sektor tenaga boleh diperbaharui, keperluan untuk meningkatkan kecekapan tenaga dan mengurangkan kebimbangan alam sekitar memerlukan kepelbagaian campuran tenaga mampan.

 

Badan pemikir tempatan, Datametrics Research and Information Centre Sdn Bhd (DARE) hari ini menerbitkan laporan terbarunya, 'Analisis Perbandingan Platform Tenaga Boleh Diperbaharui dan Mampan di Malaysia,' menggariskan tesis perbandingan untuk memajukan matlamat rendah karbon Malaysia.

 

Mengenal pasti kedua-dua cabaran dan prospek dalam platform tenaga boleh diperbaharui dan mampan, laporan itu menyelami pelbagai sumber seperti solar, angin, hidro, geoterma, biogas dan biojisim. Ia juga meneliti potensi sinergistik penjanaan Bersama (Cogen) dan sistem Pemulihan Haba Sisa (WHR), yang kedua-duanya penting bagi cita-cita Malaysia untuk mendapatkan 70% tenaga boleh diperbaharui menjelang 2050.

 

Mengulas lanjut mengenai pembangunan tenaga boleh diperbaharui Malaysia, Pengarah Urusan DARE, Pankaj Kumar, menekankan faedah yang dilihat di negara seperti Jerman dan Jepun daripada mengguna pakai penyelesaian tenaga mampan seperti Cogen dan WHR.

 

 

pankaj kumar
                                          PANKAJ KUMAR

 

 

Beliau berkata, “Walaupun menghadapi cabaran biasa dalam tenaga boleh diperbaharui, sektor tenaga boleh diperbaharui Malaysia secara konsisten menunjukkan kapasiti untuk pertumbuhan. Walau bagaimanapun, industri yang terlibat dalam sektor tenaga boleh diperbaharui dan lestari Malaysia mesti kekal tangkas. Menyesuaikan diri dengan persekitaran tenaga mampan yang sentiasa berubah adalah penting untuk mengekalkan dorongan kami ke arah sifar bersih dan memastikan bahawa penyelesaian yang kami komited adalah praktikal kerana ia adalah saksama dan saksama."

 

 

Penemuan utama kajian juga termasuk:

• Perbezaan antara tenaga boleh diperbaharui dan tenaga mampan untuk membuat keputusan pelaburan tenaga yang berkesan
 

• Peranan mengimbangi karbon dalam meningkatkan inisiatif hijau Malaysia seperti Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR), Pelan Hala Tuju Tenaga Diperbaharui Malaysia (MyRER), dan Dasar Ekonomi Baru (DEB)
 

• Kepimpinan Malaysia dalam penyelesaian mampan dan teknologi inovatif hijau di rantau ASEAN

 

 

Pankaj menambah bahawa semasa menyusun data tentang peluang dan faedah tenaga boleh diperbaharui untuk penyesuaian dan daya tahan dalam penyelesaian mampan, kumpulan pemikir itu menemui cabaran mendesak, seperti penyimpanan tenaga. “Cabaran ini boleh menghalang pencapaian sasaran tenaga Malaysia jika diabaikan,” tegasnya.

 

Mengulas mengenai kesan penyelesaian tenaga mampan, Pankaj berkata, “Penggunaan teknologi mampan dan campuran tenaga yang pelbagai, bersama-sama dengan penyesuaian iklim dan pembiayaan daya tahan, tidak seharusnya dilihat sebagai beban, sebaliknya sebagai peluang yang menghasilkan manfaat kewangan. Dengan Cogen sebagai contoh, ia mampu mencapai kira-kira 40-60% pengurangan kos tenaga. Industri dan perniagaan, terutamanya, perlu menilai peluang dari segi kehematan fiskal, dividen alam sekitar, dan pulangan pelaburan daripada inisiatif tenaga hijau.”

 

“Telah terbukti kaedah ini menjimatkan kos, mampu mengurangkan pelepasan karbon dan kos tenaga. Ia berfungsi sebagai alternatif penjanaan kuasa yang membantu operasi industri dan kilang dalam mengurangkan kelemahan kehilangan haba daripada sistem konvensional mereka, mencapai kecekapan sehingga 85% berbanding kaedah tradisional," tambah Pankaj.

 

Safran, sebuah syarikat aeroangkasa, misalnya, telah mencapai penjimatan sebanyak 168,000,000 kWj dalam tempoh sepuluh tahun di kemudahan WHR miliknya di Sendayan, Seremban. Projek ini, yang dilaksanakan oleh pembekal penyelesaian yang dilantik anak syarikat Safran Group Malaysia, Kinergy Advancement Berhad, menonjolkan faedah praktikal teknologi mampan seperti sistem Cogen dan WHR.

 

Laporan penuh, menawarkan pandangan strategik untuk penggubal dasar, pelabur dan pemimpin industri, tersedia untuk dimuat turun di laman web DARE.

 

Datametrics Research and Information Centre Sdn Bhd (DARE) yang berpangkalan di Malaysia adalah platform pengumpulan data, analisis strategik dan advokasi untuk perniagaan dan industri dalam sektor utama ekonomi Malaysia. Ditubuhkan pada 2021, DARE berusaha untuk menjalankan penyelidikan yang bebas, inovatif dan berkesan. - DagangNews.com