Johor kini pasaran pusat data terbesar di Malaysia, didorong oleh pelaburan syarikat multinasional - Baxtel | DagangNews Skip to main content

Johor kini pasaran pusat data terbesar di Malaysia, didorong oleh pelaburan syarikat multinasional - Baxtel

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 6 Mei - Laman sumber Baxtel mengklafisikasikan Johor sebagai pasaran pusat data terbesar di Malaysia sekarang, apabila syarikat multinasional (MNC) dengan kehadiran serantau mencurahkan pelaburan ke negeri itu.

 

Laman web ini menyenaraikan kira-kira 13 kemudahan pusat data merentasi lebih 1.65 juta kaki persegi tanah di Johor, dengan empat lagi sedang dalam pembinaan.

 

Baxtel meletakkan Johor sebagai pasaran pusat data kesembilan terbesar di Asia Pasifik.

 

 

baxtel

 

 

Menurut pakar ekonomi digital, ledakan pusat data Johor didorong oleh syarikat multinasional dengan kehadiran serantau, manakala pusat data di tempat lain di negara ini disediakan untuk pasaran domestik.

 

Agensi hartanah Zerin Properties percaya Johor bersedia untuk menarik RM17 bilion (AS$3.6 bilion) dalam pelaburan pusat data baharu tahun ini, berdasarkan RM51.1 bilion yang dilaburkan pada 2022.

 

Laporan itu berkata, Johor selatan khususnya mengalami ledakan di pusat data kerana berdekatan dengan Singapura, kesan limpahan perang perdagangan AS-China, serta tanah, air dan tenaga yang lebih murah.

 

Pemain pusat data utama seperti Nvidia, AirTrunk, GDS International, YTL Power serta Princeton Digital Group telah menyediakan operasi di sana, dan gergasi teknologi Microsoft dilaporkan telah membeli tanah di Kulai untuk membuka pusat data.

 

Zerin Properties menekankan peranan kerajaan Malaysia dalam menyokong ekosistem pusat data Johor secara aktif dengan membangunkan taman perindustrian dengan infrastruktur yang sesuai.

 

Antara yang terbesar ialah Sedenak Tech Park (STeP) seluas 745 ekar dan 509 ekar Nusajaya Tech Park, katanya.

 

 

sedenak

 

 

Sementara itu, laporan penyelidikan daripada perunding hartanah Knight Frank meramalkan pasaran pusat data Johor akan melebihi Greater Kuala Lumpur dari segi "kapasiti hidup."

 

Ia berkata ini akan didorong oleh jarak dekatnya dengan Singapura yang kekurangan tanah yang, antara 2019 dan 2022, menghentikan pembangunan pusat data baharu.

 

Ia berkata jarak dekat Johor dengan Singapura telah menyebabkan banyak syarikat multinasional yang berpangkalan di negara bandar itu berkembang merentasi Tambak untuk mengambil kesempatan daripada tanah Johor yang lebih murah, kos pembinaan serta perbelanjaan operasi, terutamanya tarif elektrik, untuk pusat data mereka.

 

"Faktor lain ialah persaingan strategik Amerika Syarikat-China, yang telah mendorong syarikat dari China dan Barat untuk mempelbagaikan dan berkembang di Asia Tenggara dalam ruang infrastruktur semikonduktor dan digital," katanya dalam laporan itu.

 

Laporan itu juga menekankan keperluan untuk menambah baik industri air dan janakuasa di Johor, kerana beberapa pakar telah menyatakan gangguan dalam kedua-duanya sebagai aspek yang membimbangkan.

 

Industri pusat data adalah sektor berintensif tenaga dan air. - DagangNews.com