Institut Kefahaman Islam seru orang ramai menerima, memahami asas dan falsafah Malaysia Madani | DagangNews Skip to main content

Institut Kefahaman Islam seru orang ramai menerima, memahami asas dan falsafah Malaysia Madani

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 Ogos - Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) mempertahankan Perdana Menteri Anwar Ibrahim daripada pengkritik jenama "Malaysia Madani" beliau, dan menyeru orang ramai supaya menerima slogan itu.

 

Ketua Pengarah Ikim, Mohamed Azam Mohamed Adil dalam satu kenyataan berkata,“Mari kita bersama-sama kepimpinan kerajaan hari ini untuk memahami asas dan falsafah sebenar Malaysia Madani, dan bersama-sama ke arah mencapai masyarakat majmuk Malaysia Madani yang harmoni dan bersatu.”

 

Sejak mengambil alih jawatan akhir tahun lalu, Anwar sedang giat mempromosikan "Malaysia Madani" di seluruh negara, dilihat sebagai percubaan untuk menyatukan pelbagai gabungan politik dalam kerajaannya di bawah satu jenama, sama seperti usaha yang dilakukan oleh perdana menteri terdahulu.

 

Pengkritik bagaimanapun berkata "Malaysia Madani" lebih kepada laungan politik, dengan sesetengah pihak melihatnya sebagai usaha untuk menarik sokongan umat Islam dalam menghadapi cabaran sengit daripada PAS dan Bersatu.

 

Tindakan baru-baru ini menggunakan istilah itu sebagai sebahagian daripada tema rasmi untuk sambutan Merdeka tahun ini turut mendapat kritikan, dengan seorang pemimpin Perikatan Nasional mencadangkan negeri di bawah kawalan gabungan itu menggunakan tema berbeza.


 

ikim

 


Ikim, sebuah badan yang ditubuhkan pada 1992 oleh kerajaan perdana menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad sebagai pusat pembersihan idea dan ajaran Islam yang sebenar, berkata istilah itu telah digunakan dalam tamadun Islam awal, sambil menambah bahawa ia berasal dari Madinah, di mana yang pertama Kerajaan Islam didirikan oleh Nabi Muhammad.

 

"Malaysia Madani adalah usaha bersepadu dan holistik untuk menjadikan semua dasar dan pelaksanaannya di Malaysia lebih berperikemanusiaan, sentiasa menambah baiknya dengan perundingan dan maklum balas daripada rakyat," katanya.

 

Menurut Dr Osman, Madani bukanlah konsep yang baru diperkenalkan oleh Anwar Ibrahim. Ia telah bermula ketika beliau menjawat Timbalan Perdana Menteri Malaysia (1993-1998) dan sentiasa disebut dalam pelbagai ucapan di persidangan nasional mahupun antarabangsa sepanjang beliau bergiat sebagai aktivis sosial dan ahli politik.

 

"Menyoroti idealisme, gagasan dan wawasan Perdana Menteri Malaysia terdahulu pun, slogan-slogan seperti Wawasan 2020, Islam Hadhari, 1Malaysia dan Keluarga Malaysia diperkenalkan bagi menjadikan Malaysia sebuah negara bangsa yang membangun, sejahtera, berdaya saing dan harmoni dalam kehidupan masyarakat majmuk Malaysia berbilang kaum dan agama. Gagasan Malaysia Madani juga tidak terkecuali.

 

Katanya, gagasan Malaysia Madani merupakan sebuah wawasan kenegaraan dan falsafah sosial yang menggariskan enam prinsip asas sebagai landasan pembangunan Malaysia yang lebih maju dan adil.

 

Enam Nilai Teras yang dicerakin daripada perkataan Madani itu sendiri iaitu Kemampanan, Kesejahteraan, Daya Cipta, Hormat, Keyakinan dan Ihsan merupakan nilai komprehensif yang berjaya menghubungkan idea MADANI antara isu-isu kontemporari dengan falsafah madani dalam pemikiran Islam klasik.

 

"Oleh yang demikian, dakwaan yang mempersoalkan falsafah gagasan Malaysia MADANI ini perlu diperbetulkan semula dan dihayati bersama," kata beliau. - DagangNews.com