ILB batal rancangan beli tanah di Petaling Jaya bernilai RM15.9 juta | DagangNews Skip to main content

ILB batal rancangan beli tanah di Petaling Jaya bernilai RM15.9 juta

KUALA LUMPUR 21 Okt - ILB Group Bhd membatalkan rancangan pembeliannya bagi tanah komersial pegangan bebas seluas 1,124 meter persegi dengan lot kedai di Petaling Jaya dengan harga RM15.9 juta.

 

Syarikat perkhidmatan logistik dan Impian Nuri Sdn Bhd telah sama-sama bersetuju untuk menamatkan urus niaga itu, selepas syarat duluan tidak dapat dipenuhi menjelang tarikh akhir 31 Okt, kata ILB dalam pemakluman di Bursa Malaysia.

 

Ini berlaku dalam tempoh tiga bulan selepas ILB menandatangani perjanjian dengan Impian Nuri, serta selepas pasangan itu bersetuju untuk tiga tempoh lanjutan berturut-turut - dan melanjutkan tarikh akhir dari 29 Julai hingga 31 Oktober.

 

Prasyarat syarat perjanjian itu ialah kelulusan Bursa Securities terhadap penyenaraian tambahan ILB sebanyak 37.78 juta saham baharu, yang akan digunakan sebagai balasan pembelian bagi pengambilan tanah pada harga terbitan 42.11 sen sesaham.

 

Menurut pemfailan ILB sebelum ini, syarikat itu telah mengemukakan permohonan untuk penyenaraian saham itu kepada Bursa Securities pada 7 Julai tetapi kemudian menarik balik permohonan itu pada 8 Ogos, selepas memutuskan untuk menyelesaikan perkara litigasi.

 

Salah satu perkara litigasi adalah berkaitan dengan permintaan daripada pemegang saham yang memegang lebih 10% daripada modal terbitan ILB untuk mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) untuk membatalkan mandat am syarikat untuk menerbitkan saham.

 

ILB telah memfailkan tuntutan mahkamah untuk mendapatkan pengisytiharan bahawa notis permintaan untuk EGM adalah tidak sah. Pengurusan kes untuk saman itu ditetapkan pada 26 Okt.

 

Secara berasingan, BT Investment Capital Ltd, pemegang saham minoriti ILB, telah memfailkan saman terhadap syarikat itu dan ahli lembaga pengarahnya, dalam usaha untuk menyekat pengambilan tanah, dengan mengatakan bahawa transaksi itu akan mencairkan saham yang dimiliki oleh pemegang saham sedia ada.

 

ILB mengemukakan representasi untuk membatalkan saman itu, tetapi permohonan itu dibatalkan oleh mahkamah. - DagangNews.com