Handal Energy raih 5 kontrak baharu dari pelanggan baharu dan sedia ada | DagangNews Skip to main content

Handal Energy raih 5 kontrak baharu dari pelanggan baharu dan sedia ada

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Jun - Handal Energy Berhad, penyedia perkhidmatan bersepadu terkemuka kepada industri minyak dan gas, menerusi subsidiari milik penuhnya, Handal Cranes Sdn Bhd, dan subsidiari 51%, Borneo Seaoffshore Engineering Sdn Bhd (BSOE), memperoleh empat Pesanan Pembelian baharu dan satu lanjutan kontrak.

 

Kontrak tersebut adalah:

• Handal Crane menerima pesanan pembelian sekali sahaja (PO) untuk fabrikasi kren baharu daripada PT Meindo Elang Indah iaitu kontraktor Kejuruteraan, Perolehan, Pembinaan dan Pemasangan (EPCI) terkemuka dari Indonesia untuk Pertamina.
 

• BSOE baru-baru ini memperoleh dan/atau menerima yang berikut:

  1. Sambungan kontrak selama setahun daripada PETRONAS Carigali Sdn Bhd (PCSB) untuk penyediaan pengasingan saluran paip, dan skop tambahan untuk penyediaan sistem pencegahan kakisan riser dan penyelenggaraan.
     
  2. PO sekali sahaja daripada Shell untuk penyediaan sokongan vendor untuk Pengukuran Medan Arus Bergantian (ACFM) dan Peralatan & Kakitangan (Boleh Digunakan ROV) di salah satu kemudahan mereka di luar pesisir Sarawak; dan
     
  3. PO sekali sahaja daripada E&P O&M Services Sdn Bhd (“EPOMS”) untuk penyediaan pengasingan positif melalui palam mekanikal untuk salah seorang pelanggan mereka.

 

Pengarah Urusan Kumpulan Handal, Sunildeep Dhaliwal berkata,  selepas dua tahun dalam krisis pandemik COVID-19, ekonomi global dan domestik terus menguruskan pemulihan masing-masing daripada wabak itu.

 

Menurutnya, falam mendapatkan kontrak baharu termasuk pelanjutan kontrak sedia ada, ia akan membolehkan Handal menambah baik aliran pendapatannya dan seterusnya mengurangkan cabaran aliran tunai, yang merupakan pemboleh utama dalam menyediakan tahap perkhidmatan yang mampan dan diperbaharui kepada pelanggannya.

 

Pada masa yang sama kata beliau, Handal akan terus mencari teknologi boleh guna baharu termasuk penyelesaian inovatif yang akan memanfaatkan dan menambah baik kos kitaran hayat, operasi dan pengurusan integriti aset pelanggan - teknologi ACFM adalah satu contoh.

 

“Pelanjutan kontrak masing-masing juga menunjukkan kepercayaan dan pengiktirafan pelanggan terhadap keupayaan perkhidmatan luar biasa Handal.

 

"Kami berbesar hati untuk melanjutkan lagi perkongsian terulung ini dengan PCSB, hubungan perniagaan yang terjalin sejak 2016, dengan usaha untuk memberikan standard perkhidmatan tertinggi untuk menyokong operasi PCSB,” kata Sunildeep.

 

 

Sunildeep Dhaliwal
                             Sunildeep Dhaliwal

 

 

Disenaraikan di Papan Utama Bursa Securities Malaysia pada 2009, anak-anak syarikat operasi Handal mempunyai lebih 30 tahun pengalaman dalam pembuatan kren luar pesisir dan perkhidmatan penyelenggaraan kren luar pesisir.

 

Pada tahun 2019, Handal mengembangkan perniagaannya ke dalam perkhidmatan penyelenggaraan saluran paip dengan pengambilalihan Borneo Seaoffshore Engineering Sdn Bhd.

 

Sehingga kini, Handal mempunyai sejumlah 8 pangkalan operasi yang terletak di seluruh Malaysia di Terengganu, Labuan, Kuala Lumpur, Bintulu, Miri, dan Sabah. - DagangNews.com