Dana kekayaan terbesar dunia dari Norway letak Supermax di bawah pengawasan 2 tahun | DagangNews Skip to main content

Dana kekayaan terbesar dunia dari Norway letak Supermax di bawah pengawasan 2 tahun

Supermax menghadapi larangan import oleh Jabatan Kastam Amerika Syarikat (AS) sejak Oktober 2021 berikutan dakwaan buruh paksa dalam operasinya.

OSLO 17 Jun - Norges Bank Investment Management yang menguruskan Dana Pencen Global Kerajaan Norway iaitu dana kekayaan negara terbesar di dunia dengan nilai pasaran kira-kira 11.7 trilion kroner Norway (kira-kira RM5.2 trilion), meletakkan Supermax Corporation Bhd di bawah pemerhatian selama dua tahun, atas dakwaan berlaku pencabulan hak asasi manusia yang serius.

 

Supermax, pembuat sarung tangan perubatan Malaysia, perlu menunjukkan ia sedang membuat perubahan yang ingin dilihat oleh dana itu dalam tempoh dua tahun, jika tidak, ia boleh menjual pegangannya dalam syarikat itu.

 

"Lembaga Eksekutif telah membuat penilaian bahawa langkah-langkah yang diumumkan syarikat untuk memperbaiki keadaan hidup dan kerja bagi pekerja asing meninggalkan ketidakpastian mengenai perkembangan masa depan," kata dana itu dalam satu kenyataan, Reuters melaporkan.

 

Disoal oleh Reuters untuk mendapatkan penjelasan mengenai tindakan dana Norway itu, jurucakap Supermax merujuk kepada kenyataan dari 2 Jun, yang mengatakan syarikat itu sedang berusaha untuk menyelaraskan amalan sumber manusianya dengan standard Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) dan jangkaan badan peraturan antarabangsa. 

 

Pengeluar sarung tangan itu dalam kenyataan pada 2 Jun berkata, ia telah melancarkan dasar pengurusan pekerja asing baharu, termasuk menaik taraf penginapan pekerja dan memulihkan pekerja asing yang telah membayar yuran pengambilan.

 

Supermax menghadapi larangan import oleh Jabatan Kastam Amerika Syarikat (AS) sejak Oktober berikutan dakwaan buruh paksa dalam operasinya, dan pada Januari, Kanada menamatkan kontrak penyumberannya dengan syarikat itu selepas dakwaan berkenaan.

 

Berdasarkan laman web dana Norway, pegangan Supermaxnya bernilai AS$4,283 pada 31 Disember 2021.


 

Norges Bank Investment Management

 


Dana Norway itu juga berkata, ia telah membatalkan pengecualian 2015 terhadap IJM Corp Bhd.

 

IJM Corp telah dikecualikan pada 2015 berikutan aktivitinya dalam kilang minyak sawit di Indonesia, dan memandangkan aktiviti itu telah ditamatkan, tiada lagi alasan untuk pengecualian, kata dana itu.

 

IJM tidak segera memberi maklum balas terhadap permintaan untuk komen.

 

Dana kekayaan Norway beroperasi di bawah garis panduan etika yang ditetapkan oleh Parlimen dan mengecualikan syarikat daripada pelaburannya yang dikatakan tidak menghormati mereka.

 

Dana itu berkata, ia juga telah memutuskan untuk menamatkan 'pemilikan aktif' untuk AngloGold Ashanti Ltd dari Afrika Selatan.

 

AngloGold Ashanti telah berada di bawah pemilikan aktif khas sejak 2013 berikutan dakwaan mengenai kerosakan alam sekitar yang serius dan pelanggaran serius hak asasi manusia yang berkaitan dengan aktiviti di dua lombong emas di Ghana. - DagangNews.com