Dana asing dijangka meningkat separuh kedua 2022 - Rakuten | DagangNews Skip to main content

Dana asing dijangka meningkat separuh kedua 2022 - Rakuten

Rakuten mengandaikan indeks akan berlegar sekitar 13 hingga 14 kali ganda PE pasaran.

KUALA LUMPUR 31 Mei - Penilaian rendah semasa saham di bursa tempatan dan prospek ekonomi yang agak stabil sepatutnya menyaksikan dana asing berterusan tertarik ke Malaysia pada separuh kedua 2022, kata Ketua Penyelidikan Perdagangan Rakuten, Kenny Yee.

 

Beliau berkata, walaupun sentimen lemah di bursa tempatan, nilai ringgit yang lemah mungkin juga menjadi insentif bagi dana asing untuk melihat Malaysia sebagai potensi destinasi pelaburan.

 

Yee berkata, negara harus melihat dana asing menyediakan kecairan yang diperlukan sekali lagi dana itu kembali ke pasaran.

 

“Oleh itu, kami menjangkakan penanda aras Bursa Malaysia FBM KLCI akan mencecah 1,670 menjelang akhir tahun, berdasarkan harga 13.5 kali kalendar tahun 2022 (CY2022) setiap pendapatan (PE) yang sangat berpatutan.

 

"Kami memahami bahawa sasaran semasa adalah lebih rendah daripada sasaran awal kami sebanyak 1,700, tetapi kini dengan ketidaktentuan yang memuncak, marilah kita beri pasaran diskaun terpilih," katanya pada taklimat tinjauan pasaran maya 2H22 perdagangan Rakuten hari ini.

 

 

Rakuten, Kenny Yee
                                      Kenny Yee

 

 

Sementara itu, Pengarah Urusan dan CEO RHB Banking Group, Mohd Rashid Mohamad berkata, pemulihan ekonomi meneruskan momentum positifnya apabila Malaysia secara beransur-ansur beralih ke fasa endemik berikutan pembukaan semula sempadan antarabangsa.

 

Walau bagaimanapun, risiko kepada pertumbuhan ekonomi kekal termasuk pertumbuhan global yang lebih lemah daripada jangkaan, konflik geopolitik yang semakin meningkat, gangguan rantaian bekalan yang semakin teruk dan perkembangan buruk di sekeliling COVID-19.

 

Mohd Rashid berkata di dalam negara, sektor perbankan diunjurkan terus berdaya tahan dengan kedudukan modal dan mudah tunai yang sihat.

 

"Dari segi monetari, OPR (Kadar Polisi Semalaman) dijangka terus meningkat pada separuh kedua 2022 ke arah tahap yang lebih normal," katanya pada taklimat mengenai keputusan interim terkini RHB Bank Bhd di sini hari ini.

 

Kumpulan RHB mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM600.3 juta untuk tiga bulan pertama berakhir 31 Mac 2022 di atas RM1.9 bilion jumlah pendapatan.

 

Pendapatan berasaskan dana bersihnya bertambah baik kepada RM1.47 bilion didorong oleh pendapatan berasaskan dana kasar yang lebih tinggi, yang meningkat 2.7 peratus tahun ke tahun disokong oleh pertumbuhan pinjaman sebanyak 7.0 peratus.

 

 

CEO RHB Banking Group, Mohd Rashid Mohamad
                                                                     Mohd Rashid Mohamad

 

 

Margin faedah bersih kumpulan RHB bagi suku itu ialah 2.11 peratus berbanding 2.17 peratus yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun lepas.

 

Yee dari Rakuten berkata secara teknikal, penulisan semula FBM KLCI hanya akan berlaku apabila kecairan Bursa meningkat dengan ketara.

 

Berdasarkan status semasa, Rakuten tidak menjangkakan sebarang penulisan semula utama pasaran tempatan kerana jangkaannya terhadap indeks tempatan juga agak lemah.

 

"Kami melihat pasaran terus bergerak di bawah purata sejarah kami. Oleh itu, kami tidak melihat sebarang premium di bursa tempatan pada masa ini.

 

"Sebab itu kami masih mengandaikan bahawa indeks akan berlegar sekitar 13 hingga 14 kali ganda PE pasaran," katanya.

 

Mengenai sektor itu, Yee berkata kedua-dua sektor perbankan dan perladangan akan mengejutkan peningkatan tahun ini dari segi pendapatan.

 

Beliau berkata konsensus masih agak berhati-hati mengenai anggaran pendapatan, terutamanya bagi sektor perladangan.

 

 

sawit

 

 

“Jika kita lihat sektor perladangan tahun lepas, konsensus menjangkakan pertumbuhan sektor itu sekitar 1.5-1.8%. Namun pada masa ini ia telah dinaik taraf kepada hampir 7% bagi sektor itu.

 

"Begitu juga, sektor perbankan harus melihat pulangan yang lebih baik daripada bank, terutamanya daripada kenaikan kadar yang dijangkakan oleh Bank Negara Malaysia pada masa hadapan," katanya.

 

Bagi ringgit, Yee berkata Rakuten menyaksikan kejatuhannya dengan ketara, walaupun pemulihan ekonomi, harga minyak mentah yang tinggi serta aliran masuk berterusan dana asing ke pasaran tempatan.

 

“Kita tidak boleh nyatakan punca sebenar prestasi ringgit yang lemah.

 

"Namun begitu, memandangkan kami menjangkakan lebih banyak dana mengalir ke pasaran, kami menganggarkan ringgit akan mengukuh menjelang akhir tahun kepada sekitar 4.15-4.20 AS$1 setiap tahap," katanya. - DagangNews.com