Comfort Gloves saman LHDN pertikai cukai tambahan RM99 juta | DagangNews Skip to main content

Comfort Gloves saman LHDN pertikai cukai tambahan RM99 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 17 April - Comfort Gloves Bhd berkata dua anak syarikat kumpulan itu telah memulakan tindakan undang-undang berhubung permintaan cukai tambahan berjumlah RM99.3 juta oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, kumpulan itu berkata, dua anak syarikatnya, Rubber Gloves Industries Sdn Bhd (CRGI) dan Gallant Quality Sdn Bhd (GQ) telah menerima taksiran cukai pendapatan tambahan daripada LHDN pada 27 Februari, berjumlah RM13.6 juta dalam cukai bersih tambahan dan penalti sebanyak RM85. 7 juta.

 

Taksiran tambahan itu disebabkan oleh pelarasan semula LHDN bagi tempoh asas cukai apabila kumpulan itu menukar akhir tahun kewangannya kepada 31 Dis 2021, walaupun telah memperoleh kelulusan yang diperlukan sebelum ini, kata Comfort Gloves.

 

“Berdasarkan nasihat undang-undang dan profesional yang diperoleh, CRGI dan GQ mempunyai asas undang-undang yang kukuh untuk memulakan prosiding undang-undang bagi mencabar asas dan kesahihan notis taksiran cukai yang dipertikaikan yang dibangkitkan oleh KPHDN (ketua pengarah Hasil Dalam Negeri), termasuk penalti yang dikenakan. 

 

“Antara lain, CRGI dan GQ memulakan prosiding semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi terhadap KPHDN, untuk mencabar keputusannya melaraskan semula tempoh asas cukai dan merayu kepada Pesuruhjaya Khas Cukai Pendapatan,” kata kumpulan itu.

 

 

 

 

wainuiomata

 

 

Comfort Gloves berkata bahawa GQ telah diberikan penangguhan sementara oleh mahkamah pada 25 Mac, sementara menunggu pelupusan permohonan kebenaran semakan kehakiman, dengan perbicaraan ditetapkan pada 13 Mei.

 

Sementara itu, CRGI telah diberikan kebenaran oleh mahkamah pada 4 April, untuk mencabar keputusan KPHDN.

 

“KPHDN memberi jaminan kepada Mahkamah Tinggi bahawa tiada tindakan pemulihan akan diambil terhadap CRGI, sehingga permohonan semakan kehakiman diselesaikan,” kata kumpulan itu.

 

Comfort Gloves berkata tidak akan ada sebarang kesan operasi atau kewangan material yang akan berlaku ke atas kumpulan itu, sementara menunggu keputusan prosiding undang-undang.

 

Saham dalam Comfort Gloves menjelaskan satu sen atau 2.27% lebih rendah kepada 43 sen pada hari Selasa, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran sebanyak RM250.67 juta.- DagangNews.com