Ciri baharu aplikasi mudah alih Bursa Anywhere diperkenal | DagangNews Skip to main content

Ciri baharu aplikasi mudah alih Bursa Anywhere diperkenal

KUALA LUMPUR 21 Mac - Bursa Malaysia Bhd. melancarkan ciri baharu aplikasi mudah alih Bursa Anywhere yang membolehkan pelabur mengambil bahagian dalam pelaksanaan Pelan Pelaburan Semula Dividen secara elektronik (e-DRP).

 

Penambahan baharu ini mengukuhkan matlamat Bursa Malaysia untuk mendemokrasikan pelaburan saham dan menjadi lebih inklusif secara digital.

 

Pengarah Operasi Pasaran Bursa Malaysia, Tay Yu Hui berkata, sejak dilancarkan pada Jun 2019, Bursa Anywhere telah memperoleh lebih 260,000 muat turun. 

 

"Perkhidmatan baharu ini adalah kesinambungan daripada usaha berterusan Bursa Malaysia untuk menggembirakan pelanggan kami, dengan membolehkan akses mudah ke akaun Perkhidmatan Depositori Pusat (CDS) dengan pelbagai ciri dan fungsi yang tersedia," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Ciri baharu e-DRP ini menawarkan penyelesaian sehenti kepada pelabur untuk mengambil bahagian dalam langkah korporat DRP.

 

Perkhidmatan Bursa Anywhere ini disediakan untuk pemegang akaun CDS individu. Untuk menggunakan perkhidmatan ini, pelabur perlu mendaftar menggunakan aplikasi Bursa Anywhere, yang boleh dimuat turun di App Store dan Google Play Store.

 

Di samping itu, ciri-ciri lain aplikasi Bursa Anywhere termasuk pemindahan saham dalam kalangan akaun CDS pelabur sendiri, akses mudah kepada penyata, paparan nilai portfolio bertanda ke pasaran, pembukaan akaun CDS jarak jauh, langganan e-Dividen, pengaktifan semula akaun CDS tidak aktif dan tidak aktif, aplikasi e-Right dan penerimaan e-Tawaran Am.

 

Bursa Anywhere secara dasarnya dilancarkan dengan objektif untuk mendigitalkan industri pasaran modal dan memberi kemudahan tambahan kepada pelabur runcit. - DagangNews.com