Bekas hakim, Dato Syed Ahmad Idid dinobatkan sebagai penerima pertama Anugerah Harimau Gangsa oleh Pengakap Raja Malaysia | DagangNews Skip to main content

Bekas hakim, Dato Syed Ahmad Idid dinobatkan sebagai penerima pertama Anugerah Harimau Gangsa oleh Pengakap Raja Malaysia

KUALA LUMPUR 17 Julai – Pengakap Raja Malaysia menyampaikan Anugerah Harimau Gangsa kepada Dato Syed Ahmad Idid, seorang tokoh terbilang yang sumbangannya yang luar biasa kepada persaudaraan Pengakap dan masyarakat secara amnya.

 

Penghormatan yang dihormati ini diberikan kepada Syed Ahmad Idid sebagai pengikitrafan terhadap pencapaian cemerlang beliau dan komitmen yang tidak berbelah bagi dalam perkhidmatan.

 

Pemangku Ketua Pengakap Negara merangkap Ketua Pesuruhjaya Kebangsaan, Mejar Jeneral (B) Profesor Dato Dr Mohd Zin mengucapkan tahniah kepada Syed Ahmad Idid kerana merintis kejayaan persaudaraan pengakap dan membentuknya seperti sekarang.

 

Beliau turut mengiktiraf pencapaian dua lagi penerima anugerah Harimau Gangsa, Pengerusi AIA Tan Sri Gooi Hoe Soon dan Timbalan Ketua Pesuruhjaya Kebangsaan Persatuan Pengakap Malaysia, Dr Mohammed Mukhyuddin Sarwani pada acara yang dihadiri lebih 200 Pengakap Raja.

 

Dilahirkan pada tahun Harimau, pada 12 Jun 1938, Syed Ahmad Idid memulakan perjalanan pengakapnya pada tahun 1952. Dedikasi dan semangat beliau terhadap pergerakan itu terserlah sejak awal apabila beliau dianugerahkan Pengakap Ratu oleh Sir Tun Gerald Templer, Pesuruhjaya Tinggi British di Malaya, pada 1954. Pengiktirafan berprestij ini menjadi asas kepada komitmen sepanjang hayatnya terhadap Pengakap dan nilai terasnya.

 

Menyedari cabaran yang dihadapi oleh pergerakan Pengakap, Syed Ahmad Idid mengambil tindakan tegas untuk merancakkan dan memantapkan organisasi.

 

Pada tahun 1979, beliau mencadangkan penubuhan Pengakap Raja Malaysia, satu inisiatif berwawasan yang bertujuan untuk menangani kemerosotan keahlian Pengakap dan kekurangan pemimpin Pengakap yang berkualiti.

 

Usaha ini, yang dilancarkan secara rasmi pada tahun 1981 di Rumah B-P di Kuala Lumpur, menandakan titik perubahan yang ketara dalam Pengakap Malaysia.

 

Sebagai pengasas Pengakap Raja Malaysia, Syed Ahmad Idid menunjukkan komitmen yang tidak berbelah-bahagi kepada pergerakan Pengakap. Kepimpinan dan dedikasinya yang berwawasan memberi nafas baru kepada organisasi, memotivasi dan memberi inspirasi kepada belia untuk terlibat dalam aktiviti Pengakap.

 

Dengan meningkatkan keahlian di sekolah dan memperoleh sokongan luar, usaha Syed Ahmad Idid bukan sahaja menyokong Persekutuan Pengakap Malaysia tetapi juga memupuk minat baru dalam Pengakap dalam kalangan belia.

 

Di samping usaha profesionalnya, Syed Ahmad Idid telah membuat sumbangan besar kepada bidang undang-undang, menerbitkan karya-karya yang berpengaruh seperti "Keputusan Undang-undang yang Mempengaruhi Jurubank dan Pembiaya', `Buku Panduan Mahkamah Majistret', dan `Kepentingan Timbang Tara'.

 

Komitmennya terhadap penyebaran pengetahuan dan keupayaannya untuk memudahkan konsep undang-undang yang kompleks telah menjadikannya seorang tokoh yang dihormati dalam komuniti undang-undang. - DagangNews.com