BAT Malaysia catat untung bersih RM29.98 juta pada suku pertama 2024, perolehan meningkat 5.6% | DagangNews Skip to main content

BAT Malaysia catat untung bersih RM29.98 juta pada suku pertama 2024, perolehan meningkat 5.6%

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 23 Mei - British American Tobacco (Malaysia) Berhad mencatatkan untung bersih RM29.98 juta pada suku pertama tahun kewangan 2024 (1QFY24), susut kira-kira 25% daripada suku sama setahun lalu yang berjumlah RM40.32 juta.

 

Pendapatan BAT Malaysia bagi 1QFY24 pula sebanyak RM412 juta, peningkatan sebanyak 5.6% berbanding dengan RM390 juta yang direkodkan setahun yang lalu. 

 

Lembaga Pengarah telah mengisytiharkan dividen interim pertama biasa sebanyak 10 sen bagi setiap saham biasa berjumlah RM28.6 juta, dibayar pada 20 Jun 2024 kepada pemegang saham.

 

Menurut kenyataan BAT Malaysia, keuntungan dari operasi adalah sebanyak RM46 juta pada suku pertama 2024 berbanding dengan RM59 juta pada tempoh yang sama tahun lalu.

 

Katanya, bahagian pasaran Kumpulan turun sebanyak 0.3% berbanding dengan suku sebelumnya disebabkan oleh persaingan yang lebih sengit dan trend menurun dalam produk pembakaran. 

 

"Akibatnya, jenama Premium dan Aspirational Premium BAT mencatatkan penurunan bahagian pasaran masing-masing sebanyak 0.3% dan 0.2%, manakala, jenama lebih murah mengekalkan kenaikan sebanyak 0.2% dalam bahagian pasaran terutamanya disebabkan oleh tarikan positif dari Luckies.

 

"Penurunan keuntungan dari operasi utamanya disebabkan oleh strategi pelaburan semula Kumpulan sebagai perniagaan pelbagai kategori," katanya.

 

Jelas BAT, pasaran gelap tembakau masih tinggi dengan kadar kejadian sebanyak 55.9% pada 1QFY24. 

 

"Selain itu, industri nikotin terus mengalami peralihan pengguna kepada kategori wap yang berkembang," ujarnya.

 

Pengarah Urusan BAT Malaysia, Nedal Salem berkata, prestasi kewangan 1QFY24 mencerminkan persekitaran yang terjejas oleh pasaran gelap tembakau yang semakin berkembang dan peralihan pengguna yang ketara dari tembakau tradisional kepada wap.

 

Katanya, kumpulan kekal optimis bahawa prestasi kewangannya akan diperkuat dalam FY2024 dengan pemulihan ekonomi Malaysia, disokong oleh perbelanjaan pengguna domestik  dan pemulihan dalam eksport. 

 

"Kumpulan juga yakin bahawa pergerakan strategiknya untuk menawarkan alternatif risiko yang dikurangkan, melalui Vuse, akan memberi dorongan kepada pertumbuhannya dan mendorong peralihannya menjadi perniagaan pelbagai kategori," jelasnya.

 

Tambah Nedal, dalam usaha itu, BAT Malaysia percaya bahawa Akta Kawalan Produk Tembakau untuk Kesihatan Awam 2024 (Akta 852) adalah langkah yang tepat bagi industri. 

 

"Walau bagaimanapun, Kumpulan menegaskan bahawa sebarang peraturan yang diperkenalkan haruslah munasabah dan berdasarkan bukti untuk semua pihak berkepentingan bagi memastikan bahawa ia boleh dilaksanakan dengan berkesan dan mencapai objektif yang diinginkan, tanpa menaikkan pertumbuhan pasaran gelap tembakau atau wap," ujarnya. - DagangNews.com