Axiata keluar dari Myanmar pada 30% lebih rendah daripada penilaian - RHB Investment | DagangNews Skip to main content

Axiata keluar dari Myanmar pada 30% lebih rendah daripada penilaian - RHB Investment

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 5 April - RHB Investment Bank mengunjurkan rancangan Axiata Group Bhd untuk keluar daripada operasi Edotco di Myanmar pada jumlah RM713 juta (AS$150 juta) dilakukan 30 peratus lebih rendah daripada penilaiannya.

 

Menurut firma penyelidikan itu, pertimbangan AS$150 juta diterjemahkan kepada penilaian menara sebanyak AS$70,000, iaitu kira-kira 30 peratus lebih rendah daripada AS$100,000 sebuah menara dalam laporan pada 2016 (75 peratus kepentingan) yang menjadikan Edotco Myanmar Limited (EMM) kemudiannya dinilaikan pada AS$167 juta.

 

"Pembelinya ialah Pun Tower Investments Ltd yang dikaitkan dengan pengasas Yoma Group. Konglomerat itu terlibat dalam perniagaan hartanah, perkhidmatan kewangan, pengguna, automotif dan peralatan berat. 

 

"Yoma ialah rakan kongsi strategik asal Edotco dalam perniagaan menara di Myanmar," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Axiata lapor kerugian RM1.99 bilion pada FY23 di sebalik peningkatan pendapatan 9.9%
 

 

Sementara itu, RHB Investment melihat pelupusan Edotco Myanmar secara positif kerana ia telah menjadi batu penghalang bagi usaha meningkatkan ekuiti EdotCo, di mana proses sedang berjalan.

 

Ia berkata, EMM menyumbang kira-kira 14 peratus daripada pendapatan Edotco sebelum faedah, cukai dan susut nilai dengan 2,128 tapak dimiliki pada suku keempat 2023 dan 945 tapak di bawah pengurusan dengan nisbah penyewaan dua kali ganda.

 

"Pengurusan menjangkakan kekosongan dalam pendapatan akan ditampung oleh pertumbuhan yang lebih kukuh di Malaysia (pelancaran 5G), Filipina (pesanan tapak yang diperbaharui) dan Bangladesh, 

 

"Secara keseluruhannya, Edotco menjangkakan pelupusan EMM adalah neutral ebitda, berdasarkan dua digit yang berterusan pertumbuhan dalam ebitda," katanya.

 

Kumpulan itu menyasarkan 2.5 kali hutang bersih/ebitda menjelang tahun kewangan 2026 ramalan daripada penjanaan dana ekuiti dan penangguhan aset.

 

RHB Investment telah mengekalkan saranan "Beli" ke atas Axiata dengan harga sasaran RM3.40 sesaham.- DagangNews.com