Axiata, Huawei bekerjasama bangunkan rumusan Perkhidmatan Kewangan Digital | DagangNews Skip to main content

Axiata, Huawei bekerjasama bangunkan rumusan Perkhidmatan Kewangan Digital

Dari kiri Namal Jayathilake, Thushera Kawdawatta, Michael Yuan dan Lim Chee Siong pada majlis memeterai perjanjian kerjasama antara Axiata dan Huawei di Kuala Lumpur pada 15 Jun 2022.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Jun - Axiata Digital Labs (ADL), anak syarikat Kumpulan Axiata Berhad, dan Huawei Technologies (Malaysia) Sdn Bhd telah membentuk usahasama bagi membangunkan rumusan transformasi digital dalam teknologi kewangan (FinTech), dijana oleh Huawei Cloud.

 

Kerjasama itu akan menyaksikan ADL dan Huawei Malaysia bergabung tenaga untuk meneroka, membangun dan memasarkan rumusan teknologi dan perisian baharu dalam bidang perkhidmatan pembiayaan digital.

 

Inisiatif ini menjadi langkah pertama menyatukan Huawei Malaysia dan ADL dalam memperluaskan penggunaan produk dan perkhidmatan untuk pertumbuhan pasaran Perkhidmatan Kewangan Digital.

 

Dengan memanfaatkan kepakaran masing-masing, perkongsian itu bertujuan untuk memanfaatkan produktiviti dan daya maju perniagaan dan industri tempatan melalui penggunaan penyelesaian digital yang disediakan oleh kedua-dua pihak.

 

MoU itu ditandatangani oleh Ketua Pegawai Eksekutif Axiata Digital Labs, Thushera Kawdawatta dan Ketua Pegawai Eksekutif Huawei Malaysia, Michael Yuan.

 

Thushera berkata kerjasama antara ADL dan Huawei Technologies menyediakan peluang yang sangat besar untuk dua entiti inovator bertaraf dunia untuk meneroka, membangun dan mengusahakan bidang teknologi yang benar-benar menarik.

 

“Saya yakin bahawa kerjasama kami akan menghasilkan penyelesaian transformasi digital yang akan memberi manfaat industri, perniagaan, dan masyarakat,” ujar beliau.

 

Sementara itu, Yuan berkata MoU itu berfungsi sebagai peluang untuk terus menyambung dan menjalin perkongsian strategik merentasi pelbagai industri kerana Huawei sentiasa terbuka untuk membina ekosistem holistik dengan pemegang kepentingan utama.

 

“Kami, di Huawei, teruja untuk meneroka kerjasama kami dengan Axiata Digital Labs dalam mencipta digital penyelesaian melalui Huawei Cloud.

 

“Ini termasuk FinTech, iaitu ekosistem perkhidmatan kewangan digital baharu yang membolehkan rakan kongsi untuk membangunkan aplikasi untuk pelbagai industri, meletakkan asas yang kukuh untuk digital di mana-mana perkhidmatan kewangan. Ini merapatkan jurang digital antara industri dan sektor ekonomi, meningkatkan  produktiviti merentasi semua lapisan masyarakat,” kata Yuan, sambil menambah bahawa ia juga akan membantu memanfaat dan memacu ekonomi digital negara ke hadapan.

 

Yang turut hadir pada majlis itu ialah Ketua Pegawai Teknologi, Makmal Digital Axiata, Namal Jayathilake dan Naib Presiden, Perniagaan Awan & AI, Huawei Malaysia, Lim Chee Siong.

 

Huawei Cloud ialah penyedia perkhidmatan awan terkemuka yang menggabungkan kepakaran Huawei selama bertahun-tahun dalam produk dan penyelesaian infrastruktur ICT.

 

Komited untuk membina asas awan untuk seorang yang bijak dunia, Huawei Cloud berusaha untuk membuat perubahan dalam membawa digital kepada industri tempatan untuk Malaysia yang lebih terhubung. - DagangNews.com