Akauntan optimis terima pakai AI sejajar dengan profesion pamerkan keinginan untuk belajar dan menyesuaikan diri | DagangNews Skip to main content

Akauntan optimis terima pakai AI sejajar dengan profesion pamerkan keinginan untuk belajar dan menyesuaikan diri

Laporan Digital Horizons ACCA menggambarkan bagaimana akauntan melihat peranan teknologi yang akan dimainkan pada masa depan mereka

Profesional kewangan berkongsi rasa optimistik tentang transformasi digital termasuk AI (kecerdasan buatan).

 

Tinjauan dalam kalangan ahli ACCA (Persatuan Akauntan Bertauliah Berkanun) melihat pelbagai manfaat organisasi utama dalam menerima pakai teknologi digital, termasuk fleksibiliti/kebolehsuaian, dan kualiti produk dan perkhidmatan (78%); dan prestasi kemampanan, ketelusan dan pematuhan peraturan (72%).

 

 

parafrasa

 

 

Walau bagaimanapun, tinjauan Digital Horizons – yang memperoleh 1,074 maklum balas daripada ahli ACCA di seluruh dunia – menyatakan bahawa profesional kewangan masih melihat manfaat utama teknologi sebagai menawarkan peningkatan kecekapan/proses (52%), dengan kedudukan kecekapan, mengoptimumkan proses dalaman atau penjimatan kos dalam tiga objektif utama mereka apabila menerima pakai teknologi baharu.

 

Hanya 18% termasuk sebab berkaitan persaingan, seperti menjawab permintaan pelanggan, mempertingkatkan cerapan pasaran, memperkenalkan keupayaan 24/7 atau mengekalkan kelebihan daya saing.

 

Kos kekal sebagai cabaran utama apabila menerima pakai teknologi, tetapi budaya organisasi juga kekal sebagai faktor kritikal dalam penerimaan yang berjaya.
 

 

Andrew Lim
                Andrew Lim

 


Ketua Portfolio, ACCA Maritim Asia Tenggara, Andrew Lim berkata, ‘Penggunaan teknologi yang berjaya bukan hanya tentang melaksanakan sistem baharu tetapi juga tentang membolehkan orang ramai menggunakan sistem ini dengan berkesan dan merealisasikan faedah peribadi mereka. Pengalaman dan latihan praktikal adalah penting, begitu juga dengan keupayaan untuk mencuba dan berinovasi bagi menambah baik beban tugas sedia ada.

 

‘Tiada ubat mujarab untuk meningkatkan penggunaan. Walaupun mempunyai objektif, kemahiran dan kepimpinan yang betul adalah penting, faktor-faktor ini tidak berdiri sendiri. Ia mesti disambungkan dalam visi strategik menyeluruh yang jelas mengutamakan serta menghubungkan keuntungan kecekapan dalaman dengan matlamat yang lebih kompetitif dan berpotensi transformatif.'

 

Laporan Digital Horizons menggariskan idea bahawa profesion kewangan berada pada kedudukan yang baik untuk mendapat manfaat daripada teknologi digital tetapi menyedari potensi mereka mungkin memerlukan anjakan minda – berfikir melangkaui keuntungan kecekapan semata-mata ke arah pemahaman yang lebih mendalam tentang nilai – serta penyesuaian kemahiran dan amalan.

 

Tinjauan itu melihat respons yang bercampur aduk tentang cara teknologi menyokong objektif peribadi. Produktiviti (dipetik oleh 85% responden), kerjasama (76%) dan pembangunan kerjaya (65%) semuanya kukuh, manakala jaminan pekerjaan kurang jelas, dengan hanya 30% mengatakan teknologi menyokong dalam hal itu. Kesan terhadap pembangunan kerjaya adalah positif, dengan banyak sesi perbincangan berkisar tentang akses kepada pembelajaran dan peluang yang lebih fleksibel.

 

Lim berkata: 'Kelebihan strategik utama automasi dalam perakaunan ialah peralihan daripada perakaunan reaktif kepada proaktif. Dengan automasi, akauntan boleh memberi tumpuan lebih dekat pada menganalisis data dan memberikan pandangan strategik dan bukannya merekodkan urus niaga semata-mata.'

 

Beliau menambah: 'Apabila teknologi berkembang, adalah penting untuk berfikir di luar kecekapan kerana pecutan perniagaan juga akan meningkatkan permintaan terhadap jabatan kewangan. Mungkin perlu untuk membina semula tugas untuk memanfaatkan teknologi yang benar-benar sebagai pemboleh keupayaan manusia dan penukar nilai.'

 

Kepimpinan muncul sebagai tema utama dalam tinjauan dan sesi perbincangan.

 

Alistair Brisbourne, ketua penyelidikan teknologi ACCA, berkata: 'Kepimpinan pada umumnya dianggap sebagai asas kepada inovasi yang berjaya namun ia boleh kelihatan agak kabur sebagai konsep apabila digunakan pada transformasi digital. Pada terasnya, menerima kepimpinan digital bermakna memupuk budaya inovasi, menggalakkan pembelajaran berterusan dan bersikap terbuka kepada perubahan.

 

'Apabila kita menganalisis penemuan, jelas bahawa kepimpinan adalah ciri asas bagi organisasi yang paling inovatif, dan ini cenderung bertepatan dengan keyakinan individu yang lebih tinggi dalam kalangan pekerja. Pemimpin digital memberi inspirasi kepada keyakinan untuk menerima alatan dan metodologi baharu, seperti AI dan analitik lanjutan, yang boleh mengubah proses secara dramatik.'

 

Tinjauan mendapati ahli ACCA mempunyai tahap kepercayaan tinggi terhadap kecerdasan buatan (AI), dengan 70% daripada semua responden bersetuju dengan kenyataan 'AI boleh meningkatkan jumlah masa yang saya perlu fokus pada tugas kritikal perniagaan'; hanya 9% tidak bersetuju, manakala 15% berkecuali. Mereka kurang pasti idea AI melaksanakan tugas kritikal perniagaan (50% bersetuju, 21% tidak bersetuju dan 22% neutral). Walaupun begitu, angka itu masih mencerminkan rasa optimistik.

 

 

parafrasa

 

 

Walaupun hanya di bawah satu perlima melaporkan pelaksanaan AI dalam organisasi mereka, dan 8% lagi merupakan inisiatif percubaan, jelas terdapat aspirasi yang besar dan peluang yang besar untuk memanfaatkan keupayaan baharu ini.

 

Brisbourne berkata: 'Setakat yang ketara, AI masih difikirkan dari segi evolusi beransur-ansur daripada proses sedia ada. Daripada perspektif ini, potensi AI adalah terutamanya dalam menjadikan industri lebih cekap daripada memikirkan bagaimana ia boleh menjadi asas untuk memacu nilai yang berkaitan dengan permintaan baharu dan sedia ada.'

 

 

parafrasa

 

Celik AI asas adalah kunci. Profesional kewangan mesti memahami keupayaan, batasan dan potensi aplikasi AI dalam domain khusus mereka. Perkahwinan set kemahiran teknikal dengan pemahaman strategik akan menjadi penting untuk memanfaatkan potensi sebenar teknologi seperti AI.

 

Lim berkata: 'Penggunaan AI meningkatkan dan bukannya mengurangkan kepentingan pakar - seperti kewangan dan/atau profesional risiko - untuk menyelia proses dan fungsi kritikal.

 

Beliau menambah: 'AI mungkin menawarkan sokongan yang membantu dan peningkatan produktiviti, tetapi ia tidak akan dapat menggantikan keupayaan untuk berfikir secara kritis dan mengambil kira pelbagai faktor kontekstual semasa membuat keputusan, walaupun dibuat berdasarkan berasaskan pandangan AI.' - DagangNews.com