Advancecon peroleh kontrak kerja tanah bernilai RM35.6 juta daripada Sime Darby Property | DagangNews Skip to main content

Advancecon peroleh kontrak kerja tanah bernilai RM35.6 juta daripada Sime Darby Property

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 5 Dis – Advancecon Holdings Berhad menerusi anak syarikat milik penuhnya, Advancecon Infra Sdn Bhd, telah memperoleh kontrak kerja tanah kedua daripada Sime Darby Property pada bulan lalu.

 

Kumpulan telah dianugerahkan kontrak RM35.6 juta daripada Sime Darby Property (Bukit Raja) Sdn Bhd untuk kerja tanah dan kerja bantu di projek perbandarannya di Bandar Bukit Raja Peringkat 3 di Klang, Selangor.

 

Advancecon akan melaksanakan pembinaan dan penyiapan kerja tanah dan kerja tambahan untuk Fasa 4A (R14) untuk Peringkat 3 pembangunan perbandaran itu. Tempoh kontrak dijadualkan selama 18 bulan, bermula dari pemilikan tapak pada Disember 2023.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Advancecon Holdings Berhad, Dato’ Phum Ang Kia berkata, kontrak terbaharu daripada Sime Darby Property ini menandakan hubungan berterusan syarikat ini sebagai penyedia utama kepakaran kerja tanah kepada projek pemaju terkemuka di seluruh Malaysia.

 

"Ia mewakili kontrak ketujuh kami untuk fasa berbeza pembangunan Bandar Bukit Raja Sime Darby Property di Selangor, dan mengikuti rapat kontrak kerja tanah kami baru-baru ini untuk pembangunan taman perindustrian mereka di Johor.

 

"Kami berharap untuk terus menyokong pemain industri utama dalam sektor pembinaan dan pembangunan dengan kepakaran utama industri kami,” ujarnya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Advancecon pada November 2023 memperoleh kontrak kerja tanah bernilai RM22.8 juta daripada Sime Darby Property (Pagoh) Sdn Bhd, untuk projek taman perindustrian di Bandar Universiti Pagoh, Johor.

 

Sebagai tambahan kepada projek taman perindustrian di Pagoh dan pembangunan Bandar Bukit Raja 2 di Klang, Selangor, Advancecon turut menyokong projek pembangunan Sime Darby’s Serenia City di Sepang, Selangor dan pembangunan SME Business Park di Nilai, Negeri Sembilan.

 

Projek berterusan Kumpulan juga termasuk kerja tanah dan perkhidmatan kejuruteraan awam untuk projek infrastruktur seperti Laluan Rel Pantai Timur dan Lebuhraya Pantai Barat.

 

Kumpulan juga menjalankan kerja tanah untuk pelbagai pembangunan hartanah, serta projek jalan raya, perindustrian dan minyak & gas di Sarawak. Projek-projek ini akan mengekalkan pendapatan Kumpulan untuk dua hingga tiga tahun akan datang. - DagangNews.com