Mengangkut barangan murah Syria memasuki Jordan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 10 August 2023

Mengangkut barangan murah Syria memasuki Jordan

 

 

 

DAMSYIK ke Amman, Jordan ialah 268 kilometer (km). Perjalanan darat dalam tiga jam lebih. Saya berhenti seketika untuk meninjau dengan orang ramai berpusu-pusu.

 

Saya melihat muka bangunan yang kelihatan lusuh di jalan-jalan tengah di Damsyik berfungsi sebagai peringatan halus tentang Timur Tengah yang kadangkala boleh terasa seperti masa lalu.

 

Sepanduk dan poster pudar yang ditampal di atas tingkap tertera nama destinasi yang diakses melalui rangkaian bas dan teksi yang merentasi sempadan wilayah dengan agak mudah: Amman, Beirut, Aleppo, Istanbul, Baghdad.

 

Sebahagian besar rangkaian itu runtuh selepas pemberontakan Syria meletus pada tahun 2011 dan kemudiannya beralih kepada perang habis-habisan.

 

Menutup sempadan, mendorong berjuta-juta orang meninggalkan rumah mereka dan membawa hubungan rentas sempadan yang lama antara Syria dan Jordan, termasuk sektor pelancongan untuk berhenti.

 

Banyak pekerjaan di kedua-dua belah sempadan Syria-Jordan telah hilang dalam proses itu. Walau bagaimanapun, lintasan sempadan Jaber-Naseeb yang menghubungkan Jordan dengan barat daya Syria dibuka semula. 

 

Perkhidmatan teksi yang pernah dikenali atau teksi kongsi yang digunakan untuk mengangkut penumpang dari satu pihak ke sisi yang lain, bersedia untuk menuju ke Amman.


 

jordan
Pintu masuk sempadan Jordan dari Syria. - newarab.com

 


Pemandu teksi dengan santai bersandar pada kereta putih berkilauan, memanggil penumpang yang menuju ke destinasi yang hampir mustahil untuk dicapai selama bertahun-tahun.

 

Mereka menjerit. “Amman, Jordan!”

 

Sebahagian besar Syria musnah, dan kawasan besar masih di luar kawalan kerajaan berikutan konflik tujuh tahun yang melelahkan.

 

Walaupun begitu, rakyat Syria dan Jordan yang bekerja dalam pelancongan dan pengangkutan di kedua-dua hujung jalan sepanjang 200 kilometer antara Amman dan Damsyik kini sibuk memulakan perniagaan semula selepas sempadan tertutup selama bertahun-tahun dan masalah ekonomi.

 

Sejak hari pertama perang saudara di Syria pada 2011, yang pada mulanya tercetus di bandar Daraa di selatan Syria, laluan perdagangan bersejarah antara Syria dan Jordan telah terjejas teruk.

 

Ketika pertempuran merebak melalui barat daya Syria, pintu masuk pertama daripada dua pintu masuk utama yang menghubungkan Syria dan Jordan, lintasan Ramtha-Daraa, telah ditutup pada 2011.

 

Beribu-ribu pemandu teksi dan peniaga hampir serta-merta terhenti kerja dan hilang mata pencarian. Pekan dan bandar berhampiran sempadan utara Jordan, termasuk Ramtha terjejas teruk.


 

wainuiomata

 


Walaupun lintasan lain di Naseeb tetap terbuka, ejen pelancongan teringat dari ambang pintu yang bercahaya malap, penumpang menjadi semakin teragak-agak untuk melakukan perjalanan ke kawasan yang pantas menjadi zon perang.

 

"Perjalanan itu menjadi berbahaya," kata seorang pemandu yang saya temui. "Apabila perang meletus, tiada siapa yang berani pergi."

 

Menjelang 2015, dengan kumpulan pemberontak mara ke sempadan Syria, Naseeb mengikuti nasib Ramtha. Beribu-ribu lagi orang yang mata pencariannya bergantung pada laluan Amman-Damascus telah diberhentikan kerja, dan laluan yang telah memudahkan berbilion dolar dalam perdagangan tahunan terputus.

 

"Jika tiada laluan tiada kerja," kata pemandu perjalanan bas dan teksi dari stesen pusat Damsyik.

 

Berikutan penutupan sempadan agensi pelancong menyukai tumpuannya yang terdesak ke arah pelbagai destinasi sempit yang masih boleh diakses, termasuk Arab Saudi yang cenderung berputar di sekitar pelancongan bermusim semasa cuti dan hujung minggu. Ia jauh berbeza dengan perlepasan harian ke Jordan.

 

Selama bertahun telah membayar keperluan keluar dari poket dengan harapan  sempadan akan dibuka semula dan sudah dibuka sebaik perang reda.

 

Selepas kira-kira tiga tahun  di mana laluannya beralih dari Damsyik-Amman ke Damsyik-Beirut, pemandu Syria memandu ke selatan dengan teksi berlesen Syrianya. Masih pemandangan yang jarang berlaku.


 

syria
Suasana pasar di Damascus, Syria dalam gambar 25 Februari 2022 oleh Mahmoud Sulaiman

 


Pemandu kembali dan seorang duduk di dalam bagasi kereta yang terbuka di sebelah sebuah beg pakaian sambil menunggu tiga penumpang lagi dengan sabar untuk mengisi kereta sebelum dia boleh pergi.

 

"Laluan telah 100 peratus selamat."

 

Sejak Naseeb dibuka semula, Amman heboh dengan perbincangan mengenai sempadan yang dibuka semula. Agensi pelancongan tempatan segera beralih kepada media sosial untuk mengiklankan perjalanan bajet ke Jordan, manakala warga Jordan yang telah melakukan perjalanan ke Damsyik telah menyiarkan video ke Facebook.

 

Beribu-ribu pengguna Facebook Jordan menandakan rakan dalam komen dengan pembayang serius serta sindiran pada rancangan perjalanan.

 

Walau bagaimanapun, rakyat Syria dan Jordan yang bekerja dalam sektor pelancongan rentas sempadan masih di peringkat awal.

 

Laluan kritikal antara Amman dan Damsyik, yang juga berfungsi sebagai penghubung ekonomi penting antara Teluk, Turki dan Eropah di luar, kekal dalam peringkat pertama pemulihan yang mungkin akan mengambil masa bertahun-tahun.

 

Lintasan Naseeb hanya dibuka dari jam 8 pagi hingga 4 petang setiap hari, dan barisan panjang dilaporkan telah terbentuk di sempadan ketika rakyat Jordan berebut-rebut untuk membawa pulang produk Syria yang murah seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan rokok.

 

Beberapa pengembara telah membuat perjalanan ke Naseeb hanya untuk berpatah balik apabila pintu pagar ditutup pada penghujung hari.


 

allepo
Kesan perang saudara masih jelas pada bangunan di bandar Allepo, Syria. - Aladdin Hammami

 


Masa terhad di sempadan menyumbang kepada bilangan teksi kongsi yang agak kecil yang kini berlepas dari tempatnya setiap hari kira-kira empat. Ada mencadangkan  sekatan sempadan ke atas warga Syria mengehadkan bilangan penumpang berpotensi yang boleh dibawa.

 

Ada yang membayar 20,000 pound Syria setiap perjalanan adalah campuran rakyat Jordan dan beberapa orang Syria, walaupun kumpulan kedua itu terdiri daripada hanya ahli perniagaan yang mencari pelaburan.

 

Sementara itu, warga Jordan hanya memerlukan pasport yang sah serta dokumen perkhidmatan tentera yang membuktikan mereka telah mendaftar untuk draf tentera untuk menyeberang dengan kereta persendirian.

 

Percanggahan itu mendorong ahli parlimen Syria untuk menggesa timbal balik dalam layanan rakyat Syria yang ingin menyeberangi sempadan. Walaupun begitu perkara di sempadan masih tidak jelas.

 

Itu jelas kelihatan di tepi jalan dari armada teksinya yang berkhidmat, di mana segelintir bakal pelanggan berkumpul di sekitar meja tiket dengan harapan mencari ruang dalam bas.

 

Saya mendengar pertanyaan penumpang.

"Jika saya pergi pada tengah hari, adakah saya akan menyeberangi sempadan?"

“Bilakah saya boleh mendapatkan tempat duduk?”

 

Jurujual itu hanya boleh menjawab soalan akhir dengan pasti.

"Anda perlu menunggu sehingga hujung minggu depan," katanya kerana dua pelepasan harian syarikat telah ditempah sepenuhnya untuk hari-hari mendatang.


 

wainuiomata

 


Pada 10 dinar Jordan setiap tiket, bas nampaknya menjadi pilihan yang lebih popular. Kerja pemandu tidak akan kembali seperti biasa sehingga laluan itu sendiri normal. Apabila itu berlaku, keadaan akan baik-baik saja.

 

Saya terus melihat pemandu yang ingin menyeberang sempadan untuk ke Amman dengan penumpang terpaksa melalui kesukaran. Begitupun, ramai masih berharap sempadan ke Jordan dibuka untuk rakyat Syria. - DagangNews.com

 
Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags