Melihat Raouche Rock dan puak Alawite di Lubnan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 13 July 2023

Melihat Raouche Rock dan puak Alawite di Lubnan

 

 

SAYA bangun pagi di hotel Beirut berdepan dengan Laut Mediterranean yang cukup menawan keindahan.

 

Beirut yang kaya dengan budaya, sejarah dan masakan, telah menjadi hab perdagangan dan perdagangan selama beribu-ribu tahun. Dari zaman dahulu hingga kini moden, Beirut mempunyai watak unik yang menarik pengunjung dari seluruh dunia.

 

Masakan Lubnan terkenal dengan kesegaran dan rasa, dan Beirut ialah tempat yang sesuai untuk mencubanya. Daripada pinggan mezze yang dipenuhi dengan hummus dan tabbouleh, hinggalah kepada hidangan yang lazat seperti kibbeh dan shawarma, ada sesuatu untuk semua orang.

 

Saya telah menulis cerpen “Hummus”, pengalaman saya di Beirut dan telah disiarkan oleh Berita Minggu, kisah lucu tentang Hummus.


 

parafrasa

 


Penggemar sejarah akan suka menerokai banyak mercu tanda dan monumen yang menghiasi landskap Beirut. Dan memandangkan Lubnan adalah sebuah negara yang kecil, bandar ini juga terletak tidak jauh dari setiap bandar dan tapak utama di negara ini.

 

Daripada runtuhan Baalbek Rom purba ke pusat peranginan tepi laut Sidon dan Tripoli, semuanya adalah perjalanan sehari yang cepat dari Beirut.

 

Sama ada berminat dengan sejarah, budaya atau masakan, Beirut, Lebanon ialah bandar yang mempunyai sesuatu untuk ditawarkan. Dengan tenaga yang bertenaga dan orang yang mesra, tidak hairanlah ramai yang merujuk kepada Beirut sebagai Paris di Timur Tengah.

 

Saya pergi ke restoran menghadap Mediterranean untuk sarapan dan melihat orang Lubnan di pagi hari dengan berjoging dan bersiar-siar.

 

Setelah sarapan saya berjalan sepanjang pantai menuju tidak jauh dari pantai Beirut di sebelah barat bandar, salah satu tarikan semula jadi yang paling terkenal di Lubnan, Raouche Rock. Pembentukan batu berbentuk gerbang yang indah ini, serta monolit berbatu di sebelahnya, adalah tapak yang menakjubkan.

 

Saya berlama di Raouche Rock dan melihat keindahan yang terserlah. Hari yang cerah dan cerah, air biru dan ombak yang menghempas batu sangat menakjubkan. Mengingatkan saya sedikit  Blue Grotto di pulau Malta!

 

Raouche Rock adalah antara tapak tercantik di Beirut dan berbaloi untuk dikunjungi.


 

parafrasa

 


Dari hati Beirut yang terluka, dan dari pantai Raouche, penduduk mahukan perubahan dan berkeras, walaupun dengan inisiatif kecil, untuk memulihkan wajah cantik Lebanon.

 

Jantung masyarakat yang berdegup kencang, lelaki dan wanita muda yang berminat, walaupun menghadapi kesukaran ekonomi dan sosial, untuk bekerja ke arah negara yang lebih baik.

 

Jenis perubahan kali ini berbeza dan dilupakan di negara seperti Lubnan, sama seperti di kebanyakan Timur Tengah, di mana krisis yang semakin meruncing sedang melanda dan menyebabkan penduduknya melupakan keperluan untuk menjaga rumah bersama mereka, tetapi dalam persekitaran yang menyakitkan, adakah sesiapa yang mendengar?

 

Pada masa yang sepatutnya hanya satu hari lagi untuk rakyat Lubnan yang tenggelam dalam kebimbangan harian, sekumpulan anak muda mahu memikul tanggungjawab mereka terhadap alam sekitar dan kewajipan untuk melindunginya daripada pencerobohan manusia.


 

parafrasa

 


Mereka menuju ke pantai Raouche di Beirut, menentang matahari yang terik dan berkeras untuk melaksanakan misi menyelamat mereka.

 

Saya tidak dapat memahami mengapa jiwa yang hilang akan datang ke sana untuk merenung atau membunuh diri. Keajaiban semula jadi Beirut membuatkan saya tidak mempunyai apa-apa selain inspirasi yang tidak terbatas.

 

Kebanyakan pengunjung menemuinya semasa berjalan-jalan santai di sepanjang Corniche atau berjoging di sepanjang persiaran indah yang memeluk pantai Mediterranean. Dengan kafe tepi laut, restoran dan hotel, kawasan ini menjadi magnet bagi penduduk tempatan dan pelancong.

 

Ketika orang ramai mengambil giliran untuk mengambil gambar wajib, beberapa orang tempatan yang berpengetahuan luas dengan bangganya menceritakan bahawa ia adalah tempat di mana penggalian arkeologi telah mendedahkan beberapa bukti tertua masyarakat manusia di Beirut.

 

Diilhamkan oleh keindahan alam semula jadi yang terbit dari laut Mediterranean yang berkilauan, saya ingin menghabiskan duduk di kafe luar di tepi tebing dan menulis, menghirup minuman sejuk, terpesona oleh bola emas yang tenggelam ke dalam perairan yang tenang.

 

Kemudian diajak untuk ke sempadan Israel dimana garis biru yang dikenal pasti oleh PBB pada tahun 2000 sebagai sempadan Lubnan, dari Laut Mediterranean ke Sungai Hasbani, hampir sama dengan Garis Hijau yang ditetapkan di bawah perjanjian gencatan senjata 1949 antara Lubnan dan Israel.


 

Ghajar

 


Saya melalui Ghajar sebuah perkampungan Alawite-Arab di Sungai Hasbani, di sempadan antara Lubnan dan bahagian yang diduduki Israel di Dataran Tinggi Golan Syria.

 

Permusuhan telah digantung, keadaan secara amnya kekal tenang, walaupun kedua-dua pihak melanggar perjanjian gencatan senjata; Israel dengan membuat penerbangan hampir setiap hari melintasi wilayah Lubnan, dan Hizbullah dengan tidak melucutkan senjata.

 

Banyak patung awam Imam Ali dan bendera, yang dihormati dalam Islam Syiah, serta petani Lubnan di seberang lembah, difoto dengan rasa ingin tahu.

 

Ghajar mungkin salah satu tempat paling pelik di Timur Tengah: sebuah perkampungan Alawite Syria, menempatkan 2,700 orang di Bukit Golan yang diduduki, yang melintasi Garis Biru yang memisahkan Israel dan Lubnan.

 

Ghajar lebih damai dan cantik daripada yang mungkin dicadangkan oleh lokasinya: rumah-rumah besar dicat dengan warna-warna terang, air pancut dan patung menghiasi bulatan, dan masyarakat menikmati taman awam yang dijaga dengan baik yang penuh dengan bunga dan pokok.


 

parafrasa
Wanita Alawite dalam pakaian perayaan mereka.

 


Zon tentera tertutup, Ghajar hanya membenarkan pelawat masuk dengan kebenaran khas daripada majlis perbandaran dan Angkatan Pertahanan Israel (IDF).

 

Tetapi kemudiannya, tanpa sebarang notis, IDF dan polis Israel mengumumkan mereka tidak akan lagi melihat ID di pusat pemeriksaan di pintu masuk kampung. IDF tidak mengulas apabila ditanya mengapa sekatan telah ditarik balik.

 

Agama rahsia komuniti Ghajar memulakan kehidupan sebagai cabang Islam Syiah: ia berkongsi ciri-ciri dengan Neoplatonisme dan Kristian, dan sebahagian daripada anggaran 3 juta pengamalnya mempercayai penjelmaan semula.

 

Kod pakaian Al Awite membuat mereka menonjol daripada kumpulan agama dan etnik lain: kulit mesti ditutup dengan pakaian untuk wanita yang lebih tua, dan skirt untuk wanita yang lebih muda, tetapi mereka tidak menutup rambut mereka.

 

Kampung ini konservatif, dan jarang berlaku sama ada lelaki atau wanita meninggalkan Ghajar dan membina kehidupan di tempat lain.

 

Ghajar juga terkenal dengan makanan tradisional Syria-Lubnan seperti shanklish – bebola besar keju rapuh tebal dan kering yang disediakan selama beberapa hari dan disalut dengan campuran herba dan rempah ratus yang istimewa. Mitabla, gandum dan jagung yang dimasak dalam susu, dan bisara, bulgur dan rebus bawang putih, adalah hidangan istimewa tempatan yang lain.


 

parafrasa

 


Dengan masa, pemikiran orang ramai berubah menjadi lebih moden dan terbuka, dan dengan pembukaan Ghajar kepada tetamu, tahap konservatif mungkin berubah. Ia sudah perlahan-lahan berkembang.

 

Tidak seperti Golan yang lain, yang telah diduduki Israel sejak 1967, Ghajar dianggap sebagai bahagian rasmi Israel: penduduk di sini telah diberi tekanan untuk mengambil kerakyatan Israel pada tahun 1981. - DagangNews.com

 
Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

 

Portfolio Tags