Fahami ketidakupayaan orang lain di bulan Ramadan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 28 March 2024

Fahami ketidakupayaan orang lain di bulan Ramadan

 

 

SIKAP umum seorang Muslim terhadap kecacatan terhasil daripada kepercayaan kepada Allah. Malah, terdapat prinsip umum yang terdapat dalam prinsip asas akidah yang membingkai sikap umat Islam terhadap kecacatan.

 

Ini termasuk percaya kepada 'qadar', iaitu 'kepercayaan kepada takdir yang menyokong idea bahawa apa yang dimaksudkan untuk menjadi, akan menjadi, dan apa yang tidak dimaksudkan untuk berlaku, tidak akan pernah berlaku.

 

Ini dinyatakan dalam al-Quran (9, 51). Berdasarkan prinsip ini, kecacatan boleh dianggap sebagai perbuatan Tuhan dan ia adalah sebahagian daripada qadar individu. Sesungguhnya, beriman kepada qadar adalah lanjutan daripada beriman kepada Allah dan kebijaksanaan dan perancangan-Nya.

 

Mempercayai konsep pahala dan hukuman, baik dalam kehidupan dunia dan akhirat, adalah prinsip penting yang menegaskan  seseorang individu itu bertanggungjawab ke atas tingkah lakunya, bukan sahaja dari segi tindakan tetapi juga dari segi motif dan niat di sebalik ini.

 

Melanggar hukum-hukum Allah ada akibatnya sendiri, bukan sahaja dalam kehidupan ini, tetapi kemudian hari, di hari kiamat.

 

Dinyatakan dalam al-Quran bahawa ‘sesiapa yang melakukan kebaikan seberat atom akan melihatnya, dan sesiapa yang melakukan kejahatan seberat atom pun akan melihatnya’ (99, 7–8).

 

Malah, beberapa riwayat al-Quran dan hadis lain menjanjikan pahala kepada orang-orang yang berada dalam kesusahan dan orang-orang yang menjaganya, baik di dunia mahupun di akhirat, atas kesabaran mereka.

 

 

wainuiomata

 

 

Sesungguhnya, janji ini biasanya mendorong orang ramai untuk menyokong golongan yang kurang bernasib baik, sama ada orang asing atau saudara terdekat.

 

Kerana puasa di bulan Ramadan adalah wajib bagi mereka yang mengamalkan agama melibatkan semua orang. Tetapi terdapat pengecualian untuk mereka yang kurang upaya.

 

Islam menekankan kepentingan kebaikan dan belas kasihan, dan OKU mesti diberi peruntukan alternatif untuk menyambut bulan suci.

 

Mereka yang mengamalkan digalakkan untuk membuat pengaturan yang diperlukan bagi mereka yang mungkin tidak dapat mengambil bahagian dalam puasa dengan cara yang sama seperti orang lain.

 

Al-Quran menggariskan pengecualian puasa yang sama bagi mereka yang sakit, dalam perjalanan, hamil dan menyusukan bayi juga.

 

Salah satu kebimbangan yang sering dikongsi oleh individu kurang upaya, atau mereka yang termasuk dalam golongan kecuali berpuasa adalah rasa bersalah yang sering dibayangi mereka kerana tidak berpuasa pada bulan Ramadan.

 

Ini, lebih kerap daripada tidak, berpunca daripada kurangnya pendidikan dan pemahaman daripada masyarakat tentang agama Islam itu sendiri.

 

Ini meningkatkan rasa bersalah yang dirasai oleh OKU, lemah, dan sakit yang tidak dapat berpuasa, menjadikan mereka percaya tidak berpuasa adalah pilihan atau keinginan mereka untuk makan lebih besar daripada kewajipan agama mereka.

 

 

wainuiomata

 

 

Mengamalkan Ramadan untuk OKU

Sebagai masyarakat harus berhati-hati untuk mengatakan sesuatu kepada OKU yang berpotensi membuat mereka berasa rendah diri kerana tidak terlibat dalam komponen puasa Ramadan.

 

Sebaliknya, kita mesti menormalkan batasan mereka yang tidak dapat berpuasa, dan sebaliknya menerima dengan mereka, cara alternatif yang mereka pilih untuk menyambut bulan suci.

 

Terdapat ramai orang yang, kerana kecacatan atau kesihatan yang tidak baik, menyembunyikan fakta  mereka tidak boleh berpuasa kerana berasa malu dan malu walaupun di kalangan ahli keluarga.

 

Ini lebih lazim berlaku dengan mereka yang hidup dengan ketidakupayaan yang tidak kelihatan seperti arthritis atau kemurungan, dan yang menggunakan dos ubat yang tinggi akibat sakit kronik (sebagai contoh).

 

Oleh itu, orang sering akan menyelinap makanan dan air apabila mereka bersendirian, atau bersama orang yang dipercayai. Stigma inilah, antara banyak yang lain,  masyarakat Islam sukar untuk berterus-terang.

 

Walaupun umat Islam kurang upaya mungkin tidak dapat berpuasa, mereka masih boleh mengamalkan ibadah Ramadan dengan alternatif lain. 

 

Mereka digalakkan untuk melakukan solat dan membaca al-Quran, yang merupakan amalan utama semasa Ramadan. Jika mereka tidak dapat pergi ke masjid, mereka sentiasa boleh solat di rumah mereka dengan senang hati.

 

 

wainuiomata

 

 

Umat ​​Islam juga boleh menyumbang kepada amal dan kebaikan, yang merupakan kewajipan asas di bulan Ramadan. Daripada berpuasa, digalakkan memberi makanan, derma dan sedekah kepada orang yang memerlukan, yang tidak mampu membeli keperluan asas.

 

Masjid yang boleh diakses telah banyak dibuat untuk individu kurang upaya fizikal untuk mengakses masjid dan menyertai solat berjemaah. Orang Islam yang cacat penglihatan boleh meminta salinan al-Quran Braille, dan mereka yang cacat pendengaran boleh meminta penterjemah bahasa isyarat.

 

Setiap OKU adalah unik dan menghadapi set cabaran mereka sendiri. Adalah penting mereka menerima bantuan apabila diperlukan dan mengamalkan rukun Islam dengan cara yang memenuhinya secara rohani. 

 

Semua aspek aktiviti Ramadan harus merangkumi dan mengalu-alukan umat Islam yang kurang upaya. Mereka mesti berasa dihargai dan disokong, dan pengalaman unik mereka mesti diakui dan dihormati.

 

Seperti yang difirmankan dalam al-Qur’an oleh Nabi Muhammad SAW: "Jangan pandang orang."

 

Ini telah ditafsirkan bermaksud tidak seharusnya bersikap tidak hormat kepada mereka yang kurang upaya, merenung mereka atau bertanya soalan. Adalah penting untuk menghormati orang lain dan menganggap mereka sama dengan asas-asas Iman Islam.

 

Saya telah berjumpa dengan ramai orang yang disebabkan kecacatan atau kesihatan yang kurang baik menyembunyikan hakikat mereka tidak boleh berpuasa kerana berasa malu walaupun dalam kalangan ahli keluarga.

 

Seorang gadis yang enggan namanya didedahkan memberitahu saya bagaimana Arthritisnya yang teruk serta masalah kesihatan lain menghalangnya daripada berpuasa kerana dia mengambil ubat yang banyak akibat sakit kronik.

 

 

wainuiomata

 

 

Tetapi di hadapan adik-beradik dan saudara-maranya dia berpura-pura berpuasa dan menunggu ibunya untuk menyeludup makanan dan minuman secara rahsia.

 

Apabila saya bertanya kepadanya mengapa dia berbuat demikian sedangkan dia dikecualikan daripada berpuasa dan mengapa terpaksa berbohong dan menipu.

 

Pada pandangan saya perbuatan itu bercanggah kerana dengan tidak berpuasa belum melakukan dosa lagi untuk membuktikan kepada orang ramai bahawa  taat kepada Allah dan Islam, dia sanggup berbohong.

 

Dia menjelaskan bahawa ketidakupayaannya tidak dapat dilihat dan kesakitannya adalah dalaman sehingga orang ramai dan ahli keluarga juga gagal memahami bahawa secara fizikal dia tidak dapat bertahan lama berpuasa.

 

Untuk menyelamatkan dirinya daripada pandangan yang menghakimi mereka, dia memilih untuk berpura-pura bahawa dia berpuasa.

 

“Saya berasa bersalah kerana tidak berpuasa dan terlepas pengalaman penuh Ramadan tanpa orang mengasihani saya atau menyangka saya hanya malas dan melihat penilaian ini dalam penampilan mereka.”

 

 

wainuiomata

 

 

Sesungguhnya tidak mengapa tidak boleh berpuasa kerana OKU dan keuzuran kerana sesuatu yang dibenarkan dan berterus-terang yang diri tidak boleh berpuasa.

 

Dan bukan kehendak sesiapa untuk menjadi OKU dan kita wajib mengimani qadar kerana semua manusia makhluk Allah. - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

 

Portfolio Tags