Bashar al-Assad dari bangsa Alawite | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 31 August 2023

Bashar al-Assad dari bangsa Alawite

 

 

SEPANJANG di Syria, terutama di Damsyik fikiran saya asyik mengenangkan Presiden Syria, Bashar Al Assad. Walau bagaimanapun Bashar  tidak kelihatan dan menetap di satu kawasan yang tersendiri. Saya tidak tahu dimana tetapi tenteranya di mana-mana dengan polis rahsia yang tidak sukar untuk mengenal.

 

Agama keluarga al-Assad ialah mazhab Alawit, sebuah mazhab ghulat yang bermula sebagai cabang Syiah awal. Sejak berkuasa pada 1970, keluarga Assad secara tradisinya menggunakan kesetiaan mazhab dari mazhab Alawit sebagai komponen penting untuk menghalalkan pemerintahan dinasti mereka.

 

Perpecahan besar dalam Islam adalah antara Muslim Syiah dan Sunni, yang pada mulanya berpecah tentang siapa yang sepatutnya menggantikan Nabi Muhammad. Orang Alawi mengenal pasti sebagai Muslim Syiah, tetapi mazhab itu membawa kepercayaan lama yang mendahului Islam.

 

Alawi secara harfiah bermaksud "mereka yang berpegang kepada ajaran Ali." Tetapi beberapa kepercayaan berbeza dengan ketara daripada Islam tradisional.

 

Dinamakan sempena nama Ali, orang Alawi percaya bahawa dia adalah ketuhanan, salah satu daripada banyak manifestasi Tuhan sebaris dengan Adam, Jesus, Mohammad, Socrates, Plato dan beberapa orang bijak pra-Islam dari Parsi purba.


 

wainuiomata
Bashar (dua dari kiri) bersama bapanya, Presiden Hafez Al Assad dan seluruh anggota keluarganya.

 


Keluarga Assad tergolong dalam minoriti ʿAlawite Syria, sebuah mazhab Syiah yang secara tradisinya membentuk kira-kira 10 peratus penduduk Syria dan telah memainkan peranan dominan dalam politik Syria sejak 1960-an.

 

Kedua-dua Alawi dan Kristian minum alkohol, secara kerap bersama-sama. Orang Alawi dilihat oleh sesetengah orang Kristian sebagai kurang Islam kerana ramai yang tidak berpuasa pada bulan Ramadan.

 

Orang Alawi menganggap Ali sebagai penjelmaan ketuhanan (seperti Jesus). Sementara umat Islam arus perdana untuk kedua-dua Sunni dan Syiah mengisytiharkan iman mereka dengan ungkapan "Tiada Tuhan selain Tuhan dan Muhammad adalah nabi-Nya," Alawites menegaskan, "Tiada Tuhan selain Ali, tiada tabir selain Muhammad, dan tiada bab tetapi Salman.”

 

Mazhab Alawit berasal dari Iraq dan tidak lama kemudian berpindah ke Aleppo di Syria di bawah pemerintahan Sayf al-Dawla al-Hamadani (890-1004), seorang Alawi yang membantu menyebarkan doktrin tersebut. Beliau mengikuti seorang ulama kanan Alawi, Hussein bin Hamdan al-Khusaibi (874-961), pengasas amalan agama Alawi.

 

Terdapat anggaran yang berbeza mengenai komposisi etnik dan agama masyarakat Syria; bagaimanapun, semua sumber memerhatikan bahawa Sunni merupakan majoriti penduduk Syria (sekitar 65% - 75%). Muslim Sunni menetap di seluruh negara.

 

Bashar  yang lahir 11 September 1965 ialah seorang ahli politik Syria yang merupakan presiden Syria semasa dan ke-19 sejak 17 Julai 2000. Selain itu, beliau adalah ketua komander Angkatan Tentera Syria dan setiausaha-Jeneral Komando Pusat Parti Ba'ath Sosialis Arab, yang secara nominalnya menganut ideologi neo-Ba'ath.

 

Bapa dan pendahulunya ialah Jeneral Hafez al-Assad, yang jawatan presidennya antara 1971 dan 2000 menandakan transfigurasi Syria daripada negara republik kepada pemerintahan diktator dinasti yang dikawal ketat oleh elit yang didominasi Alawi yang terdiri daripada angkatan tentera dan Mukhabarat (perkhidmatan rahsia)  yang setia kepada keluarga al-Assad.


 

wasiyyah
Presiden Hafez bersama Presiden Mesir, Anwar Sadat

 


Dilahirkan dan dibesarkan di Damsyik, Bashar lulus dari sekolah perubatan Universiti Damsyik pada tahun 1988 dan mula bekerja sebagai doktor di Tentera Syria. Empat tahun kemudian, beliau menghadiri pengajian pascasiswazah di Hospital Mata Barat di London, pakar dalam bidang oftalmologi.

 

Pada tahun 1994, selepas abangnya Bassel meninggal dunia dalam kemalangan kereta, Bashar telah dipanggil semula ke Syria untuk mengambil alih peranan Bassel sebagai waris. Beliau memasuki akademi tentera, mengambil alih kuasa pendudukan Syria di Lubnan pada tahun 1998.

 

Pada 17 Julai 2000, Bashar menjadi presiden, menggantikan bapanya Hafez, yang telah meninggal dunia pada 10 Jun 2000. Satu siri tindakan keras dilancarkan pada tahun 2001-2002 mengakhiri Musim Bunga Damsyik, tempoh aktivisme budaya dan politik yang ditandai dengan seruan untuk ketelusan dan demokrasi.

 

Walaupun Bashar mewarisi struktur kuasa dan keperibadian yang dipupuk oleh Hafez al-Assad, dia tidak mempunyai kesetiaan yang diterima oleh bapanya, yang membawa kepada peningkatan rasa tidak puas hati terhadap pemerintahannya.

 

Akibatnya, ramai anggota Pengawal Lama meletak jawatan atau dibersihkan; dan bulatan dalam digantikan oleh penyokong setia dari puak Alawit. Program liberalisasi ekonomi awal Bashar  memburukkan lagi ketidaksamaan dan memusatkan kuasa sosio-politik golongan elit Damsyik yang setia dalam keluarga Assad; mengasingkan penduduk luar bandar Syria, kelas pekerja bandar, ahli perniagaan, industrialis dan orang ramai dari kubu Ba'ath yang pernah menjadi tradisi.


 

parafrasa

 


Pada Februari 2005, Perdana Menteri Lubnan Rafic Hariri telah dibunuh, mencetuskan Revolusi Cedar, yang memaksa Bashar al-Assad menamatkan pendudukan Syria di Lubnan.

 

Rejim Assad adalah pemerintahan diktator yang sangat personal yang mentadbir Syria sebagai negara polis totalitarian. Pemerintahan Bashar telah dicirikan oleh banyak pelanggaran hak asasi manusia dan penindasan yang teruk.

 

Walaupun kerajaan Assad menggambarkan dirinya sebagai sekular, pelbagai saintis politik dan pemerhati menyatakan bahawa rejimnya mengeksploitasi ketegangan mazhab di negara itu.

 

Dekad pertama berkuasa ditandai dengan penapisan yang sengit, pelaksanaan ringkasan, kehilangan paksa, diskriminasi etnik minoriti dan pengawasan meluas oleh polis rahsia Ba'ath.

 

Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah, dan majoriti Liga Arab menyeru agar Assad meletak jawatan daripada jawatan presiden pada 2011 selepas dia mengarahkan tindakan keras ke atas penunjuk perasaan Arab Spring semasa peristiwa revolusi Syria, yang membawa kepada perang saudara Syria.

 

Perang saudara telah membunuh kira-kira 580,000 orang, di mana sekurang-kurangnya 306,000 kematian adalah bukan pejuang, dengan tentera pro-Assad menyebabkan lebih daripada 90% kematian orang awam.


 

wainuiomata

 


Perang itu juga telah memaksa 14 juta rakyat Syria, dengan lebih 7 juta pelarian, menyebabkan krisis pelarian terbesar di dunia. Tambahan 154,000 orang awam telah hilang secara paksa atau tertakluk kepada penahanan sewenang-wenangnya; dengan lebih 135,000 individu diseksa, dipenjarakan atau mati di pusat tahanan kerajaan setakat 2023.

 

Perbuatan rejim Assad terhadap pelbagai jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan sepanjang tempoh konflik telah membawa kepada kecaman dan pengasingan antarabangsa.

 

Tentera Syria dianggarkan telah melakukan lebih 300 serangan kimia, dengan penyiasatan PBB mengesahkan sekurang-kurangnya sembilan serangan kimia dijalankan oleh tentera pro-Assad.

 

Insiden paling maut ialah serangan kimia di Ghouta pada 21 Ogos 2013, yang menyebabkan kematian 1,100–1,500 orang awam.

 

Saya melihat tentera Syria yang terdiri dari Alawi dan rakyat Syria yang majoriti Sunni dan merasakan ada sesuatu yang boleh menimbulkan perang bila-bila masa. Syria masih berperang sehingga kini dan Bashar tetap presiden untuk minoriti rakyat. - DagangNews.com

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags