Supermax sahkan Kanada tamatkan kontrak pembekalan sarung tangan nitril | DagangNews Skip to main content

Supermax sahkan Kanada tamatkan kontrak pembekalan sarung tangan nitril

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 

KUALA LUMPUR 20 Jan -  Supermax Corporation Bhd mengesahkan bahawa anak syarikat Kanada Kumpulan Supermax, Supermax Healthcare Canada Inc, bersetuju untuk menamatkan dengan persetujuan bersama dengan Kerajaan Persekutuan Kanada 2 kontrak sedia ada bagi pembekalan sarung tangan nitril. 

 

Dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia, kumpulan itu berkata, baki 2 kontrak ini pada nilai FOB ialah AS$12.67 juta (RM53.07 juta) atau di bawah 0.8% daripada hasil Kumpulan.

 

"Kontrak unit Kanada Kumpulan untuk produk Peralatan Pelindung Diri (PPE) lain kekal dan tidak terjejas. 

 

"Kumpulan Supermax ingin mengulangi bahawa ia telah memulakan usahanya untuk memenuhi piawaian Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) mengenai pekerja asing sejak 2019. 

 

"Kumpulan telah melaksanakan banyak penambahbaikan dan peningkatan untuk meningkatkan kebajikan pekerjanya secara berperingkat dan telah mengambil langkah untuk mempercepatkan proses untuk memenuhi piawaian ILO," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Kanada telah menamatkan kontrak penyumberannya dengan Supermax berikutan dakwaan buruh paksa terhadap pengeluar sarung tangan itu, menurut laporan Reuters semalam yang memetik jabatan perkhidmatan awam dan perolehan negara itu. 

 

Negara itu telah menghentikan import sarung tangan getah yang dikeluarkan oleh Supermax pada November tahun lepas, selepas membuat keputusan untuk menentukan langkah seterusnya berikutan laporan audit mengenai amalan buruh syarikat. 

 

"Berdasarkan keseriusan dakwaan dan jangka masa yang dijangkakan untuk keputusan audit akhir, kerajaan Kanada telah memutuskan, dan Supermax Healthcare Canada telah bersetuju, untuk menamatkan dengan persetujuan bersama dua kontrak sedia ada untuk pembekalan sarung tangan nitril," jabatan itu memberitahu Reuters dalam satu kenyataan melalui e-mel.

 

Langkah Kanada menghentikan import tahun lalu berikutan larangan import Supermax oleh Kastam dan Perlindungan Sempadan Amerika Syarikat (AS) pada Oktober.

 

Kastam AS memetik maklumat munasabah yang dikatakan menunjukkan penggunaan buruh paksa dalam operasi pembuatan firma Malaysia itu. -DagangNews.com