Subsidi kerajaan mencukupi untuk TNB urus keperluan modalnya, kata S&P Global | DagangNews Skip to main content

Subsidi kerajaan mencukupi untuk TNB urus keperluan modalnya, kata S&P Global

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 6 Julai - S&P Global Ratings berkata profil kewangan Tenaga Nasional Bhd (TNB) akan kekal stabil walaupun kerajaan memutuskan untuk mengekalkan tarif elektrik bagi tempoh Julai-Disember 2022 dalam menghadapi peningkatan ketara dalam kos bahan api dan penjanaan.

 

Firma penarafan global itu menjangkakan syarikat utiliti nasional itu mempunyai kecairan yang mencukupi untuk menguruskan keperluan modal kerjanya.

 

S&P berkata ini kerana ia menjangkakan TNB (BBB+/Stabil/--) menerima subsidi yang mencukupi daripada kerajaan tepat pada masanya bagi menampung kos bahan api dan penjanaan sebenar yang tidak terkawal.

 

S&P berkata, masa pembayaran subsidi kerajaan akan menjadi kunci kepada profil kredit TNB kerana syarikat itu kini bergantung kepada pembayaran ini untuk menyokong profil kreditnya yang berdiri sendiri iaitu "bbb-".

 

"Masa dan kekerapan pembayaran subsidi ini tidak pasti kerana tiada kes contoh,'' kata S&P dalam kenyataan hari ini, sambil menambah kerajaan Malaysia akan memperuntukkan subsidi sebanyak RM5.8 bilion.

 

Daripada jumlah itu, RM2.3 bilion akan digunakan untuk menampung kos penyelenggaraan rebat dua sen/kWj untuk pengguna domestik, dan RM3.5 bilion untuk menampung kos penyelenggaraan surcaj sebanyak 3.7 sen/kWj yang perlu dibayar. oleh pengguna bukan domestik (berbanding surcaj penuh 11.81 sen/kWj).

 

“Kami terus menjangkakan persekitaran kawal selia akan terus menyokong TNB secara amnya kerana syarikat itu masih boleh mendapatkan semula kos bahan api dan penjanaan yang lebih tinggi daripada jangkaan di bawah mekanisme Pas Laluan Kos Ketidakseimbangan terkawal.

 

“TNB juga akan dapat mendapatkan semula sepenuhnya surcaj tarif separuh tahunan sebanyak 3.7 sen/kWj daripada pengguna bukan domestik, manakala surcaj selebihnya sebanyak 8.11 sen/kWj akan diberi pampasan terus oleh kerajaan seperti yang diumumkan,” katanya.

 

S&P berkata walaupun TNB masih belum menerima subsidi, ia menjangkakan syarikat itu dapat menguruskan keperluan modal kerjanya berikutan kos bahan api dan penjanaan yang lebih tinggi.

 

“Kami menilai kecairan TNB adalah mencukupi kerana sumber kecairan syarikat berkemungkinan melebihi penggunaan sekurang-kurangnya 1.1 kali dalam tempoh beberapa bulan akan datang sehingga 31 Mac 2023.

 

“TNB mempunyai tunai dan pelaburan jangka pendek kira-kira RM9 bilion setakat 31 Mac 2022.

 

“Kami mengunjurkan dana daripada operasi kira-kira RM14.4 bilion dalam beberapa bulan akan datang sehingga 31 Mac, 2023,” katanya.

 

 

TNB

 

 

S&P berkata sumber kecairan ini mencukupi untuk syarikat memenuhi keperluan kecairannya pada masa itu.

 

“Kami menganggarkan TNB akan membayar balik tempoh matang hutang kira-kira RM8.8 bilion, memenuhi keperluan modal kerja RM2.5 bilion hingga RM3.5 bilion, perbelanjaan modal (capex) RM7.5 bilion dan membayar dividen kira-kira RM2.2 bilion.

 

"Syarikat itu baru-baru ini mengumpul RM4 bilion dalam nota sukuk, dengan hasil itu akan digunakan untuk keperluan modal kerja dan belanjawan," katanya. - DagangNews.com