Perniagaan Perlu Manfaatkan Platform e-Dagang Hadapi Cabaran Pasca Pandemik | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Volatiliti - 24 March 2021

Perniagaan Perlu Manfaatkan Platform e-Dagang Hadapi Cabaran Pasca Pandemik

 

 

PERNIAGAAN secara fizikal kini mengalami tamparan hebat bagi menjalankan operasi dan meraih keuntungan pasca pandemik ini. Kini, kebanyakan perniagaan secara “paksaan” telah mengubah operasi perniagaan mereka kepada dalam talian (online) atau e-dagang.

 

Menurut pengasas Alibaba.com Jack Ma, jika kini perniagaan tidak berubah kepada e-dagang, perniagaan itu akan tidak relevan pada masa akan datang.

 

Secara asasnya e-dagang ialah proses membeli dan menjual produk dengan cara elektronik seperti aplikasi mudah alih dan Internet. E-dagang telah meningkat populariti sejak beberapa dekad yang lalu, dan dengan cara ini, ia menggantikan perniagaan secara tradisional fizikal.

 

E-dagang membolehkan pengguna membeli dan menjual produk pada skala global, 24 jam sehari tanpa menanggung kos operasi yang sama seperti yang dilakukan dengan menjalankan perniagaan secara fizikal.

 

Pada 2018, jualan e-dagang global mencecah AS$25.6 trilion dan menyumbang sehingga 30%s Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) global. Ini menunjukkan perniagaan e-dagang sudah mula bertapak dengan baik sejak 2018 lagi.

 

volatiliti

 

Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) menjangkakan pertumbuhan lebih 20% dalam sumbangan e-dagang kepada ekonomi digital tahun ini walaupun negara masih  dikekang oleh Perintah Kawalan Pergerakan.

 

Menurut MDEC, unjuran pertumbuhan ini mampu dicapai melalui campur tangan aktif oleh pelbagai rakan ekosistem menerusi inisiatif yang berterusan, sambil menambah ia melihat jangkaan sumbangan kepada KDNK 2021 boleh mencecah sehingga RM200 bilion. Ini membuktikan pertumbuhan e-dagang akan berjalan dengan baik dalam ekosistem perniagaan kini.

 

Ketua Pegawai Eksekutif MDEC Surina Shukri menyatakan Malaysia telah melaksanakan pelbagai inisiatif untuk mengembangkan sektor ini malah telah menunjukkan beberapa kejayaan awal dan terus merancang beberapa strategi baharu.

 

Kajian yang dilakukan oleh MasterCard, Malaysia menduduki tangga teratas dalam penggunaan e-dompet berbanding negara-negara lain di Asia Tenggara. Syarikat teknologi dalam industri pembayaran global, Mastercard itu melaporkan Filipina berada di kedudukan kedua dengan 36%, manakala kedudukan ketiga dan keempat, masing-masing adalah Thailand (27%) dan Singapura (26%). Ini memberi gambaran bahawa rakyat negara ini sememangnya sudah mengamalkan transaksi tanpa tunai, antara elemen e-dagang.

 

Kerajaan Malaysia juga menunjukkan komitmen jelas bagi mengembangkan lagi sektor e-dagang tempatan menerusi peruntukan dalam Belanjawan 2021.

 

volatiliti

 

Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz telah mengumumkan RM300 juta akan diperuntukkan kerajaan untuk melonjakkan lagi sektor ini iaitu RM150 juta bagi program latihan dan bantuan penjualan serta peralatan digital kepada 100,000 usahawan tempatan untuk beralih kepada khidmat digital di bawah Kempen e-Dagang PKS dan usahawan mikro.

 

Selain itu, sebanyak RM150 juta bagi inisiatif Shop Malaysia Online melalui kerjasama dengan platform e-dagang utama untuk menggalakkan perbelanjaan secara dalam talian yang akan memberi manfaat kepada 500,000 usahawan tempatan.

 

Menurut Prof. Madya Dr Ong Tze San dari Sekolah Perniagaan dan Ekonomi, Universiti Putra Malaysia (UPM), untuk tempoh 2018 hingga 2023, Malaysia diramal mempunyai kadar pertumbuhan tertinggi sehingga 41.2% untuk aktiviti e-dagang asing di ASEAN.

 

Pandemik COVID-19 menjadikan keadaan ekonomi lebih mendesak dan usaha memastikan negara dapat memperkukuhkan kesiapan e-dagang tidak boleh diabaikan. Kerajaan melakukan lebih banyak perkara untuk memastikan peniagaan dan rakyat dapat memanfaatkan peluang e-dagang.

 

Jesturu itu, perniagaan di Malaysia perlu mempertimbangkan untuk beralih modus operandi perniagaan kepada e-dagang. Banyak faktor yang membawa kepada perubahan operasi perniagaan secara fizikal kepada e-dagang. Berikut adalah kelebihan yang akan diperolehi kepada peniagaan fizikal yang bertukar kepada e-dagang:

 

  • Capaian Global – Perniagaan secara fizikal terhad kepada geografi tertentu sahaja. E-dagang tidak mempunyai had ini. Sebagai gantinya, peniaga boleh menjual kepada sesiapa sahaja, di mana sahaja di dunia melalui perniagaan e-dagang digital mereka.

 

  • Penjimatan kos - Perniagaan e-dagang mempunyai kos operasi yang jauh lebih rendah berbanding dengan kedai fizikal. Perniagaan tidak perlu menanggung sewa, tidak perlu  kakitangan yang ramai dan tidak perlu  untuk menggaji dan membayar yang besar dan sangat sedikit dengan cara kos tetap operasi. Ini menjadikan kedai e-dagang sangat kompetitif dengan harga, yang biasanya meningkatkan pangsa pasar secara mendadak.

 

  • Operasi 24 Jam - Perniagaan fizikal biasanya mempunyai waktu yang terhad, tetapi kedai e-dagang dalam talian tetap "buka" 24 jam sehari, tujuh hari seminggu, 365 hari dalam setahun. Ini sangat sesuai untuk pelanggan dan peluang terbaik untuk peniaga.

 

  • Pengurusan Inventori Automatik – Pernigaan e-dagang lebih mudah untuk pengurusan inventori secara automatic  melalui penggunaan alat dalam talian elektronik dan vendor pihak ketiga. Ini telah menjimatkan  perniagaan e-dagang hingga ke ratusan ribu ringgit dalam kos inventori dan operasi. Pengurusan inventori juga menjadi semakin canggih. Peniaga kini dapat menguruskan stok anda di pelbagai saluran dengan mudah. Maka peniaga boleh menjual dan memantau stok perniagaan sendiri dengan lebih mudah.

 

Peniagaan boleh manfaatkan platform-platform e-dagang yang ada bagi memastikan perniagaan mereka kekal relevan dan kompetitif. Di antara platform e-dagang yang boleh dimanfaatkan oleh perniagaan ialah:

 

  • Wix

Wix adalah salah satu pilihan terbaik untuk kedai e-dagang yang direka untuk memberikan prestasi yang luar biasa, walaupun peniaga baru membina kedai dalam talian Wix memberi peniaga kawalan kreatif mutlak ke atas laman web mereka sendiri. Terdapat banyak ciri yang disertakan dalam rancangan e-dagang yang peniaga dapatkan dengan Wix, termasuk pembangun kedai seret dan lepas, ratusan templat, dan prestasi yang dioptimumkan untuk mudah alih. 

 

volatiliti

 

Peniaga juga boleh memilih dari pelbagai penyelesaian pembayaran dan sistem pembayaran yang selamat. Wix mungkin bukan penyelesaian paling maju untuk pembinaan laman web e-dagang di dunia  tetapi ini adalah kaedah terbaik untuk perniaga yang baru hendak bermula dengan e-dagang.

 

  • Shopify

Laman web Shopify menawarkan beberapa ciri penjualan terbaik di pasaran, dengan pelbagai alat terkemuka industri dan pasaran aplikasi yang besar, penuh dengan plugin.

 

Platform e-dagang ini pasti menjadi salah satu pilihan terbaik bagi peniaga. Shopify adalah perisian yang peniaga bayar untuk menggunakan model SaaS, dan direka khusus untuk membantu penaiga yang ingin membina kedai dalam talian terunggul.

 

volatiliti

 

Ia menawarkan banyak alat jualan canggih yang digabungkan dengan alternatif seperti Wix dan Squarespace dan dilengkapi dengan sijil SSL percuma untuk keselamatan juga. Peniaga akan mendapat akses ke kod diskaun, sokongan pelanggan 24/7, dan pemproses pembayaran bersepadu. Peniaga juga dapat menyegerakkan inventori dan pesanan anda di saluran penjualan seperti eBay dan Amazon. Terdapat juga pilihan untuk mengakses strategi penjualan baru, seperti dropping dengan plugin.

 

  • Squarespace

Squarespace adalah platform e-dagang yang sangat baik untuk peniagaan yang mahukan banyak kawalan kreatif. Pembangun laman web yang dihoskan oleh awan ini serupa dengan Wix, walaupun dilengkapi dengan beberapa ciri canggih, seperti penyatuan yang sangat baik dengan saluran media sosial.

 

Sekiranya peniaga mencari kaedah untuk membina perniagaan atau portfolio dalam talian yang menarik, maka SquareSpace adalah pilihan yang baik bagi peniaga. Terdapat banyak templat anggun dan moden untuk dipilih, dan peniaga boleh mengubah gaya peniaga bila-bila masa yang peniaga mahukan.

 

volatiliti

 

Peniaga juga boleh mengakses keselamatan SSL dan domain percuma dengan sebarang rancangan tahunan. Peniaga juga akan mendapat keuntungan dari pembayaran yang dioptimumkan untuk mudah alih tanpa bayaran transaksi.

 

  • Square

Square, adalah teknologi pembinaan laman web yang terdapat di Square. Sekiranya peniaga sudah mempunyai Sistem Point of Sale Square, Square akan membolehkan anda membina laman web secara percuma. Pembina kedai dikuasakan oleh Weebly, bagaimanapun, yang bermaksud bahawa peniaga akan mendapat had penyesuaian yang sama dengan yang anda miliki dengan kedai Weebly.

 

Sistem ini dilengkapi dengan semua kemudahan penggunaan yang peniaga boleh minta sebagai pemula yang cuba melancarkan peniagaan secara dalam talian. Selain itu, kerana semuanya berintegrasi dengan sistem titik penjualan Square, penaiga juga mendapat akses kepada pengurusan inventori lanjutan.

 

square

 

Apabila sesuatu dijual dalam talian, ia akan mengemas kini inventori peniagaan mereka. Square juga menggunakan kepintaran reka bentuk buatan dengan pembangun kedai.

 

  • Weebly

Weebly merupakan perkhidmatan yang agak besar untuk pemilik perniagaan kecil masa kini. Ianya sangat bagus untuk membina laman web mesra pemula dalam talian. Peniaga tidak memerlukan banyak masa luang atau bakat teknologi untuk memulakan.

 

Selain itu, Weebly sangat mesra bajet, dengan harga permulaan yang sangat murah. Weebly, seperti halaman dilindungi kata laluan dan blogging. Selain itu, Weebly sangat bagus untuk perniagaan yang hanya menjual segelintir produk yang ingin menonjol dalam talian.

 

volatiliti

 

Terdapat banyak tema profesional untuk dilayari dengan pembangun laman web ini. Lebih-lebih lagi kerana Weebly menguatkan urus niaga melalui Square, peniaga tahu mereka mendapat sistem pembayaran yang boleh anda percayai.

 

  • Magento

Magento menonjol sebagai salah satu platform e-dagang yang paling popular untuk peniaga yang mapan dan berjaya. Beberapa syarikat terbesar di dunia sudah menggunakan alat ini untuk memastikan mereka dapat berhubung dengan pelanggan mereka secara dalam talian.

 

volatiliti

 

Lebih-lebih lagi, Magneto juga menyokong saluran penjualan luaran seperti Amazon! Magneto sangat sesuai untuk memberikan pengalaman penjualan tahap berikutnya, dengan perisian percuma untuk dimuat. Peniaga yang menggunakan platform ini anda dapat menemui komuniti orang di lanskap Magento yang bersedia bekerjasama dengan jenama baru untuk membangunkan laman web yang sempurna.

 

  • WooCommerce

WooCommerce adalah penyelesaian e-dagang yang telah mendapat perhatian syarikat di seluruh dunia. Bukan sahaja sangat mudah diakses dan mudah digunakan, tetapi dibina berdasarkan Sistem Pengurusan Kandungan WordPress.

 

Ini adalah perisian yang bertanggungjawab untuk menjalankan sebahagian besar internet. Oleh kerana WooCommerce dibina di atas sistem pengurusan kandungan yang begitu popular, mudah untuk mendapatkan bantuan dan panduan ketika menggunakannya untuk membina kedai dalam talian anda. WooCommerce hanya dapat berhubung dengan laman web WordPress anda yang ada.

 

volatiliti

 

Sistem ini juga dilengkapi dengan pelbagai sambungan rasmi yang sangat baik yang boleh anda gunakan untuk menjadikan laman web anda menjadi lebih mudah. Satu ciri yang sangat berguna untuk WooCommerce tidak seperti banyak platform eCommerce lain yang terdapat di web hari ini, ia dilengkapi dengan blog terbina dalam, dan pilihan untuk menerima pesanan tanpa had.

 

  • BigCommerce

Peniaga yang merancang untuk membina kedai dalam talian dan menjual di pelbagai platform dan saluran, maka BigCommerce boleh menjadi alat untuk anda sahaja. Sesuai untuk syarikat kecil yang dalam proses berkembang lebih besar, BigCommerce adalah penyelesaian berskala untuk penjualan dalam talian.

 

BigCommerce dilengkapi dengan banyak pilihan ciri untuk diterokai. Ini bermaksud bahawa kebanyakan fungsi yang peniaga perlukan sudah ada di dalam perisian anda. Sama ada peniaga menjual di Amazon, Instagram, Square, eBay, Facebook, atau Pinterest, BigCommerce dapat membantu perniagaan anda berkembang, sambil mengekalkan perbelanjaan yang rendah.

 

volatiliti

 

Secara tuntasnya, masih ada lagi platform-platform lain yang boleh di pertimbangkan oleh peniagaan bagi mengubahkan perniagaan mereka ke e-dagang. Dengan perubahan ini, akan membawa perniagaan mereka lebih baik dan meraih keuntungan yang baik.

 

Dari sudut pandang yang berbeza, bagi pelabur-pelabur di pasaran ekuiti juga melihat saham sesebuat syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia, pelabur juga  perlu melihat modus operandi syarikat-syarikat ini sama ada masih menjalankan operasi secara fizikal atau sudah mula beralih kepada e-dagang yang membolehkan syarikat bakal meraih keuntungan yang lebih baik untuk tahun-tahun mendatang.

 

Sebagai contoh GHL  yang menyediakan pelbagai penyelesaian dan perkhidmatan kepada bank dan pedagang yang berafiliasi dengan penerimaan alat pembayaran berdasarkan penjualan, penyelenggaraan dan penyewaan.

 

volatiliti

 

Terminal Point of Sale (POS) dan peranti penerimaan pembayaran lain yang dapat melakukan pembayaran elektronik untuk kad kredit, kad debit, e-Wallet, program kesetiaan, transaksi penebusan, pembayaran balik pinjaman dan keperluan khusus untuk bank atau pedagang lain.

 

GHL juga diakreditasi oleh organisasi dan badan yang berwibawa seperti VISA, MasterCard, JCB, UPI, Alipay, MEPS, SIRIM, dan Line Encryption Working Group. Ironinya syarikat yang terlibat dengan e-dagang akan lebih kompetitif dalam pasca pandemik ini.  - DagangNews.com

 

 

SYAMSYUL SAMSUDIN adalah pensyarah kanan dan pelabur tegar di Bursa Malaysia yang mempunyai kepakaran dalam menganalisis kewangan syarikat dan juga banyak menulis di akhbar-akhbar utama di Malaysia berkaitan pelaburan, kewangan dan ekonomi. Kini merupakan kolumnis DagangNews.com menerusi ruangan VOLATILITI setiap Rabu.

 

KOLEKSI VOLATILITI

Kesan NPL ke atas Sistem Kewangan Malaysia

EMAS: PELABURAN, PERHIASAN ATAU PELINDUNG NILAI?

Landskap Industri Minyak & Gas, Petronas dan Masa Depan

Menafsir vaksin, perjanjian bilateral Malaysia-China, KDNK di bursa saham

Boss Top Glove dapat dividen RM490 juta

Pelaburan Derivatif Juga Satu Pilihan

Masih Ada Saham Yang Menguntungkan Dalam Ketidakstabilan Ekonomi

Kestabilan Monetari Bagi mengukuhkan Ringgit

PERMAI: suntikan fiskal bantu rakyat, rancakkan ekonomi

5 Strategi utama pulihkan negara pada 2021

Masihkah relevan January Effect ke atas pasaran saham

Menyusun semula ekuiti bumiputera dalam pelaburan institusi

Selamat tinggal kemeruapan dan ketidakpastian pasaran saham 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Portfolio Tags