Scarcity Marketing: Jarang dan terhad, lebih menarik untuk dibeli dan eksklusif! | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 4 August 2023

Scarcity Marketing: Jarang dan terhad, lebih menarik untuk dibeli dan eksklusif!

 

 

BAGI ahli pemasaran menjadikan sesuatu produk itu berada pada kedudukan eksklusif merupakan satu kaedah yang dinamakan `Scarcity Marketing'.

 

Teknik pemasaran ini yang digunakan oleh pasukan pemasaran untuk menggalakkan pelanggan membuat pembelian sebelum produk atau satu kempen diskaun tamat.

 

Selalunya, ini bermakna meletakkan satu selang masa pada suatu kempen jualan dan promosi, mengehadkan bilangan item dalam stok atau mencipta item bermusim atau promosi untuk dijual untuk masa yang singkat.

 

Teknik ini menyasarkan pelanggan yang mahukan produk atau diskaun yang mereka mungkin tidak dapat jika produk atau diskaun tersebut kehabisan. Selalunya pemasar akan menggunakan perkataan seperti stok adalah terhad atau untuk masa terhad sahaja, untuk menggambarkan pengguna akan rugi sekiranya mereka terlepas membeli produk tersebut di dalam masa tersebut.

 

Syarikat sering menggunakan strategi pemasaran kekurangan ini adalah untuk mewujudkan keperluan seakan mendesak untuk pelanggan membuat pembelian sebelum produk kehabisan stok atau diskaun tamat tempoh.


 

Infiniti

 


Apabila pelanggan menyedari sesuatu akan kehabisan stok, mereka lebih cenderung untuk membuat pembelian untuk memastikan mereka mendapatkan produk sebelum ia kehabisan. Sebagai ahli pemasaran teknik ini selalunya boleh membantu syarikat membuat lebih banyak jualan dengan menyerlahkan kekurangan produk atau diskaun dan memotivasikan pelanggan untuk membuat pembelian segera.

 

Untuk membantu ahli pemasaran tempatan memahami dengan lebih baik cara pemasaran kekurangan juga mungkin boleh menjejaskan syarikat, ini sekiranya kaedah ini digunakan dengan tidak terancang dan untuk tujuan yang tidak menepati objektif strategi tersebut.

 

Strategi ini dikatakan boleh mencipta lebih banyak permintaan untuk produk tertentu. Pemasaran kekurangan sering menghasilkan permintaan yang lebih tinggi untuk produk sesebuah syarikat kerana ia seolah-olah menggambarkan kekurangan ketersediaan produk dan meningkatkan eksklusifnya sesuatu produk itu.

 

Permintaan ini boleh membantu menyebarkan kesedaran tentang produk syarikat apabila pelanggan berkongsi item atau diskaun terhad tersebut dengan rakan dan membuatkan pembeli yang berminat lebih teruja dengan keunikan produk atau harga.

 

Strategi ini juga mampu memotivasikan pelanggan untuk membeli dan bukannya menunggu. Sesetengah pelanggan suka memikirkan pembelian untuk masa yang lama sebelum mereka membuat keputusan untuk membeli, tetapi ini sering menyebabkan pelanggan terlupa tentang produk tersebut.

 

Dengan  strategi pemasaran kekurangan, pemilik produk mampu mewujudkan rasa mendesak yang lebih kuat untuk mendorong pelanggan ini membuat pembelian sebelum produk atau harga diskaun tamat.


 

irsyad

 


Selain daripada itu strategi ini mampu meningkatkan keterlihatan sesebuah syarikat berbanding pesaing utama. Pelanggan biasanya berkongsi maklumat tentang tawaran dan item eksklusif dengan rakan dan keluarga mereka, jadi menggunakan taktik kekurangan dan iklan boleh meningkatkan keterlihatan syarikat dan mengembangkan pangkalan pelanggan.

 

Menggunakan penunjuk kekurangan dalam perniagaan atas talian, seperti pemasa dan paparan stok rendah, dengan pemasaran digital boleh meningkatkan keberkesanan strategi ini.

 

Tetapi para pemasar juga perlu berhati hati kerana strategi ini juga mempunyai kelemahannya jika tidak digunakan dengan terancang.

 

Para strategis pemasaran haru pertimbangkan juga kelemahan untuk menggunakan strategi pemasaran kekurangan. Mereka haruslah meneliti apakah jenis produk yang ingin menggunakan strategi ini. Ini perlu diberi penekanan kerana strategi pemasaran segera kadangkala boleh menjauhkan perhatian daripada produk jika syarikat menetapkan selang masa dan stok terhad terlalu jelas atau menumpukan pada eksklusiviti dan bukannya kegunaan.

 

Pemasar seharusnya cuba seimbangkan teknik pemasaran kekurangan tersebut dengan maklumat tentang kualiti produk, cara ia boleh memberi manfaat kepada kehidupan pelanggan dan nilai yang ditawarkannya.

 

Strategi ini jika digunakan dengan tidak terancang boleh menyebabkan tekanan kepada pelanggan. Pemasaran kekurangan mungkin menggalakkan sesetengah pembeli, tetapi ia boleh menyebabkan tekanan kepada pelanggan lain untuk membuat pembelian dan mungkin tidak menggalakkan mereka membeli-belah kerana kekangan yang mungkin berlaku.


 

irsyad

 


Untuk membetulkan perkara ini, pemasar boleh memilih untuk tidak terlalu kerap menggunakan taktik kekurangan untuk menjadikannya lebih istimewa dan membolehkan pelanggan meluangkan masa mereka membuat pembelian.

 

Walaupun teknik kekurangan dan strategi pemasaran boleh meningkatkan jumlah pelanggan syarikat apabila dikongsi di media sosial atau antara rakan, sesetengah pembeli mungkin hanya membuat pembelian sekali sahaja dan tidak menjadi pelanggan setia. Lawan perkara ini dengan menghantar beberapa diskaun hanya kepada pelanggan semasa, seperti yang terdapat dalam senarai e-mel pangkalan data pelanggan. - DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI


 

dagangnews

 

Portfolio Tags